• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3159 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۹ دي

زير ذره بين اقتصاد

قطع يارانه جريمه فرار از پرداخت ماليات |نايب‌رييس كانون عالي انجمن‌هاي صنفي كارگران كشور با اشاره به احتمال اختصاص سبد كالاي ديگر به مردم از دولت خواست تا معيشت خانوارهاي كارگري در سال آينده را مدنظر قرار بدهد. ابوالفضل فتح‌اللهي، اظهار كرد: در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تامين معيشت آحاد جامعه جزو وظايف ذاتي دولت عنوان شده است؛ از اين رو انتظار جامعه كارگري از دولت اين است كه موضوع كاهش قدرت خريد مردم و معيشت خانوارهاي كارگري را براي سال آينده در نظر داشته باشد. وي ادامه داد: وزير كار چندي قبل از طريق يك برنامه راديويي اعلام كردند كه دولت درصدد پيش‌بيني يك سبد كالاي حمايتي ديگر است تا همه مردم ايران از آن بهره‌مند شوند كه اميدواريم اين قضيه تحقق يابد تا دست كم به سفره كارگران بي‌بضاعت كمكي بشود. فتح‌اللهي همچنين پيشنهاد كرد تا يارانه كساني كه از پرداخت ماليات فرار مي‌كنند، قطع شود و افزود: متاسفانه در حال حاضر يارانه‌ها به صورت هدفمند پرداخت نمي‌شود، چند ميليون نفر هستند كه نبايد يارانه بگيرند و علاوه بر آن افرادي هم هستند كه وجود ندارند ولي به اسم آنها يارانه داده مي‌شود لذا از دولت انتظار داريم اين افراد را شناسايي و يارانه‌ آنها را صرف اشتغال و توليد كشور كند.

ورود خودروهاي برقي به ناوگان تاكسيراني|مديرعامل شركت ديار خودرو از آغاز توليد آزمايشي نخستين خودروي برقي در كشور خبر داد و گفت: با نهايي شدن حمايت‌هاي دولتي، اين خودرو سال آينده به توليد انبوه خواهد رسيد. محمد تقي‌ خانلو اظهار داشت: ظرفيت توليد سابرنياي برقي در كشور سالانه 42 هزار و 500 دستگاه است كه در صورت مشخص شدن حمايت‌هاي دولتي، به توليد انبوه خواهد رسيد. وي با بيان اينكه توليد آزمايشي سابرنياي برقي آغاز شده است، افزود: دولت و به طور مشخص، وزارت نفت طبق بند «ق» قانون بودجه 93 از محل عدم مصرف بنزين در خودروهاي برقي و صرفه‌جويي حاصل از آن به توليد اين محصولات كمك خواهد كرد. وي تصريح كرد: وزير نيرو نيز براي ايجاد جايگاه سوخت‌رساني به خودروهاي برقي وعده داده است. مديرعامل ديار خودرو با اشاره به انجام مذاكره براي حمايت از توليد سابرنياي برقي با وزارت نفت گفت: در همه كشورها از توليد خودروهاي برقي حمايت مي‌شود و در صورت اعمال اين حمايت‌ها، قيمت خودروي برقي براي مصرف‌كننده كمي كمتر از خودروهاي بنزيني خواهد بود.

وعده‌هاي نعمت‌زاده عملي نشد|دبير كانون توليد‌كنندگان لوازم خانگي گفت: يكي از اقدامات لازم براي افزايش صادرات غيرنفتي، بازاريابي توسط وزارت امور خارجه و معرفي توليد‌كنندگان داخلي به كشورهاي ديگر به ويژه كشورهاي آسيايي است. اسماعيل بازارچي اظهار داشت: براي افزايش صادرات لوازم خانگي توليد داخل به پشتيباني دولت نياز داريم تا خلأهاي موجود در اين بخش برطرف شود. در حال حاضر كارخانه‌هاي لوازم خانگي در ايران از تكنولوژي مناسبي براي توليد برخوردار هستند كه در صورت حمايت از اين توليدات، امكان صادرات صنايع لوازم خانگي بيشتر از گذشته فراهم خواهد شد. دولت گاهي اوقات با تصميم‌گيري‌هاي خود، موقعيت‌هاي موجود براي صادرات محصولات صنعتي را از بين مي‌برد كه كاهش تعرفه واردات لوازم خانگي از جمله اين مسائل است.

آب، برق و گاز خانوارهاي كم‌مصرف رايگان مي‌شود | عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينكه لايحه رفع موانع توليد يكشنبه آينده به صحن علني مي‌رود، گفت: در يكي از الحاقيه‌هاي اين لايحه دولت براي خانوارهاي كم مصرف سياست ارايه رايگان آب، برق و گاز را در دستور كار دارد. حميدرضا فولادگر، با اشاره به اينكه خوشبختانه با تصويب ماده 8 لايحه رفع موانع توليد بخش زيادي از مشكلات توليدكنندگان در بازپرداخت تسهيلات بانكي برطرف خواهد شد، اظهار داشت: براساس اين ماده بانك مركزي مكلف است از طريق كليه بانك‌ها و موسسات اعتباري دولتي و خصوصي عامل در صورت درخواست متقاضي متناسب با بازپرداخت هر بخش از تسهيلات پرداختي به واحدهاي توليدي نسبت به آزاد‌سازي وثيقه‌هاي مازاد يا تبديل وثيقه متناسب با ميزان باقيمانده تسهيلات اقدام كند. البته انتخاب وثيقه باقيمانده جهت تضمين با بانك هم است.

مهرآباد فرودگاه جايگزين ندارد |رييس سازمان هواپيمايي كشوري بار ديگر هر گونه طرحي كه به جابه‌جايي يا تعطيلي فرودگاه مهرآباد بينجامد را منوط به فراهم آمدن مقدمات و زيرساخت‌هاي لازم دانست و اعلام كرد: تا آن زمان فرودگاه مهرآباد به فعاليت عادي خود ادامه خواهد داد. صحبت‌هاي جديد جهانگيريان درحالي مطرح مي‌شود كه در طول ماه‌هاي گذشته فرودگاه مهر‌آباد مسير توسعه‌يي خود را نيز مانند گذشته طي كرده و حتي بناست در آينده‌يي نزديك صاحب ايستگاه مترو شود. رييس سازمان هواپيمايي كشوري اما هر گونه طرح و برنامه براي انتقال اين فرودگاه را طولاني‌مدت و نيازمند زيرساخت‌هاي لازم و فرودگاه‌هاي جايگزين دانسته است.

جذب سرمايه‌گذاران براي مواد معدني | مديركل دفتر صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تشريح راه‌هاي جذب سرمايه‌گذار در بخش معدن و صنايع معدني گفت: باتوجه به سرعت گرفتن دامنه اكتشافات بايد مواد معدني و پتانسيل‌هاي آنها معرفي شوند چراكه ويترين كردن مواد معدني موجب جذب سريع سرمايه‌گذاران مي‌شود. محمد فاطميان راه جذب سرمايه‌گذار در بخش معدن را راه‌اندازي طرح‌هاي نيمه‌تمام عنوان و اظهار كرد: بايد به طرح‌هاي نيمه تمام معدني كه اهميت زيادي دارند توجه ويژه‌يي شود و براي تسريع آن امرطرح پايش كنترل نظارت سرعت راه‌اندازي شود. وي با بيان اينكه اين طرح بايد به صورت مكرر در جلسات شكل بگيرد، گفت: در حال حاضر اين كار در حال انجام است و نتايج نسبتا مطلوبي داشته است اما بايد ساماندهي بهتري شود.

تهديد خاموشي با بي‌پولي دولت |مديرعامل گروه مديريت پروژه‌هاي نيروگاهي‌ ايران (مپنا) با اعلام هشدار مبني بر اينكه اگر دولت بي‌پول شود خاموشي مي‌تواند يك تهديد جدي باشد گفت: تا وقتي كه اقتصاد صنعت برق اصلاح نشود، وضعيت آن در ابهام و هاله‌يي از سوالات باقي مي‌ماند. عباس علي‌آبادي، در مورد شرايط كنوني صنعت برق با توجه به بدهي‌هاي هنگفت وزارت نيرو گفت: خوشبختانه در حال حاضر به مساله اقتصاد صنعت برق توجه مي‌شود، اما روند بسيار كند است. وي با تاكيد بر اينكه برق، يك نياز جدي و رو به رشد در كشور است، گفت: تامين برق به عنوان وظيفه و تكليف دولتي مطرح است به همين دليل به هر قيمتي كه شده در برق سرمايه‌گذاري مي‌كنند. اگرچه طي سال‌هاي گذشته روند توسعه برق كند شده ولي واقعيت اين است كه هر گاه به مرز كمبود و خاموشي مي‌رسيم از محلي پول تامين شده و در اين بخش هزينه مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون