• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3674 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ آبان

رقيب جديد گوگل به بازار آمد

گروه اقتصادي |  در سال‌هاي گذشته بارها موتورهاي جست‌وجوگر جديدي معرفي شده‌اند تا بلكه جاي گوگل را در ميان مرورگرها بگيرد اما همچنان گوگل صدرنشين انتخاب مرورگرهاي اينترنتي در جهان است. اما به تازگي موتور جست‌وجوي جديدي به نام Paul Allen به بازار معرفي شده است كه به نظر مي‌رسد بتواند بخشي از مرورگرها كه در بخش علمي و دانشگاهي فعاليت مي‌كنند را به سمت خود ترغيب كند.
آمارها نشان مي‌دهد كه سالانه بيشتر از 5/2 ميليون مقاله علمي توسط محققان، دانشمندان و دانشگاهيان سراسر جهان چاپ مي‌شود و از سال 1665 تا به امروز بيشتر از
50 ميليون مقاله منتشر شده است. علاوه بر اين، سرعت انتشار مقالات علمي هر روز در حال افزايش است. به‌همين دليل دانشمندان نمي‌توانند تمامي مقاله‌هاي منتشر شده در حوزه تخصصي‌شان را مطالعه كنند.
به همين جهت يكي از موسسان مايكروسافت به‌نام
Paul Allen تازه‌ترين دستاورد موسسه اختصاصي خود به‌نام Allen Institue كه يك موتور جست‌وجوي ويژه است را به بازار عرضه كرده. اين موتور جست‌وجو كه Semantic Scholar نام دارد مي‌تواند به دنبال مقالات علمي بگردد و از فناوري يادگيري ماشيني و ساير سيستم‌هاي هوش‌مصنوعي براي رسيدن به نتايج خود استفاده كند. اين موتور جست‌وجو از نوامبر سال 2015 ميلادي با تمركز بر مقالات علوم كامپيوتر شروع به‌كار كرده است. بعد از توسعه‌يافتن اكنون اين سرويس شامل مقالات مربوط به علوم اعصاب هم مي‌شود.
اين موتور در حال حاضر بيشتر از 10 ميليون مقاله علمي را تحت پوشش دارد و مي‌تواند جايگزين
Google Scholar شود. موتور Semantic Scholar  براي تجزيه و تحليل تك‌تك مقالات از سيستم‌هاي هوش مصنوعي و الگوريتم‌هاي پردازش زبان طبيعي استفاده مي‌كند. بعد از اينكه متن مقاله‌ها را تحليل كرد مي‌تواند به‌خوبي به‌دنبال عبارات كليدي كه از نظرش اهميت بالايي دارند، بگردد. موتور جست‌وجوي Paul Allen از پردازش زبان طبيعي استفاده مي‌كند.
به اين ترتيب مي‌تواند تشخيص دهد كه يك مقاله در حال بررسي نتايج شخصي است يا نتايج يك تحقيق و به همين روش مي‌تواند به جزييات بسيار كليدي براي مثال روش‌ها؛ مواد؛ نوع حيوانات و نواحي خاصي از مغز كه مورد تست قرار گرفته‌اند دسترسي پيدا كند. تيم تحقيقاتي اين موتور درصدد است تا پايان سال 2017 ميلادي كتابخانه كاملي از تحقيقات پزشكي را به سرويس خود اضافه كند. به اين جهت مي‌توان ادعا كرد كه موتور جست‌وجوي Paul Allen به‌كمك يادگيري ماشيني و هوش مصنوعي به سرعت نتايج را به كاربر نشان مي‌دهد.
اين موتور جست‌وجو كه زمينه صفحه اصلي آن كاملا سياه است، باوضعيتي جالب نتايج جست‌وجو را در اختيار كاربران قرار مي‌دهد. اگر شما كلمه ايران را در اين موتور جست‌وجو كنيد؛ مطالب خيلي گسترده و موضوع‌بندي شده درباره ايران در صدر نتايج جست‌وجو قرار خواهد گرفت كه اين مساله يك تجربه جالب توجه است. ارايه بيش از يك ميليارد نتيجه جست‌وجو فقط براي كلمه ايران توسط اين موتور جديد نشان مي‌دهد، ‌آرشيو عظيمي توسط اين موتور جست‌وجو ايندكس شده است و به‌زودي مي‌تواند رقيبي بزرگ براي رقباي سنتي مانند گوگل و ياهو شود.
اين موتور هنوز تبليغاتي بر روي خود منتشر نكرده است اما با وضعيت حرفه‌اي و خوبي كه در پيش گرفته است مي‌تواند ظرفيت‌هاي لازم براي در خدمت گرفتن درصدي از مشتريان خوب و حرفه‌اي گوگل را به چنگ آورد. مي‌توان كويل دات كام را موتور جست‌وجوي حرفه‌اي‌هاي وب دانست. اين سايت فعلا در ايران غريب است و جامعيت زيادي ندارد. اما انتظار مي‌رود با آشنايي كاربران، ‌استفاده از اين موتور جست‌وجو مانند گوگل و ياهو و‌ام اس‌ام و حتي لايو‌دات كام مايكروسافت، ‌در ايران رونق پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون