• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3674 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ آبان

سايه آرامش بر سر بازار طلا

گروه اقتصادي | گويا بازار طلا قصد ندارد به انتخاب ترامپ واكنش خاصي نشان بدهد. اين بازار پر قدرت كه در روزهاي ابتداي اعلام نتيجه انتخابات امريكا با كمي هيجان مواجه شده بود به سمت سكون و ثبات پيش مي‌رود و گويا از التهابات اوليه كاسته شده است. ولي همچنان قيمت طلا روال كاهشي خود را با نزول كمتر ادامه مي‌دهد نزولي
كه برخي تحليلگران بازار آن را به ادامه سقوط تعبير مي‌كنند.
به اين ترتيب طلاي جهاني در معاملات ديروز تحت تاثير قوي‌تر شدن دلار و انتظارات براي افزايش نرخ‌هاي بهره امريكا در دسامبر، يك درصد سقوط كرد. هر اونس طلا براي تحويل فوري در معاملات روز دوشنبه بازار سنگاپور، 7/0 درصد كاهش يافت و به 21/1217 دلار رسيد. اين فلز اوايل معاملات تا ركورد پايين 15/1213 دلار سقوط كرده بود كه پايين‌ترين قيمت از سوم ژوئن بود.
در بازار نيويورك هم هر اونس طلا براي تحويل در دسامبر در بازار نيويورك 6/0درصد كاهش يافت و به 90/1216 دلار رسيد. بهاي معاملات اين بازار روز جمعه، 10/42 دلار يا
3/3 درصد كاهش يافت و در 30/1224 دلار بسته شد. قيمت طلا هفته گذشته 2/6 درصد كاهش داشت كه بزرگ‌ترين كاهش هفتگي در بيش از سه سال گذشته بود.
البته در عوض دلار ديروز تحت تاثير دورنماي رشد سريع‌تر نرخ تورم و كسري بودجه امريكا، در برابر سبدي از ارزهاي بزرگ به بالاترين سطح در ۹ ماه اخير صعود كرد.
 پيش از انتخابات امريكا، تحليلگران پيش‌بيني مي‌كردند در صورت پيروزي ترامپ به دليل نگراني بازار از سياست‌هاي مبهم وي، طلا به ۱۴۰۰ دلار در هر اونس صعود خواهد كرد اما لحن آشتي‌جويانه ترامپ در سخنراني پيروزي و انتظار بازار براي افزايش هزينه در زيرساخت در دولت جديد امريكا، جو ملتهب بازارها را آرام كرد و با پشتيباني از قيمت‌هاي سهام، به دارايي‌هاي مطمئن مانند طلا لطمه زد.
در همين حال بازار ايران طي هفته‌هاي پيش از انتخابات به حواشي اين ماجرا واكنش نشان داده بود و روال افزايشي در پيش گرفته بود. به گفته محمد كشتي‌آراي، رييس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، هرچند امروز (دوشنبه) نسبت به يك هفته گذشته، بازار طلا با التهاب كمتري روبه‌رو است اما كاهش قيمت ايجاد شده موقت خواهد بود و اين احتمال وجود دارد تا پنجشنبه مجددا شاهد نوسان در قيمت‌هاي اعلام شده باشيم. بايد تا اعلام شاخص‌هاي اقتصادي امريكا در پايان هفته منتظر بمانيم و به‌طور مشخص‌تري شاهد تبعات انتخابات انجام شده در امريكا بر بازار جهاني طلا باشيم. طي چند روز پس از انتخابات وضعيت بازار ثبات بيشتري پيدا كرد و ديروز نيز هر اونس طلاي جهاني با كاهش ۹ دلاري روبه‌رو بود.
وي با اشاره به وضعيت قيمت طلاي جهاني قبل از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري امريكا، خاطرنشان‌ كرد: قبل از انتخابات هر اونس طلاي جهاني قيمتي معادل ۱۲۸۵ دلار داشت اما به يكباره در زمان انتخابات با افزايش ۵۰ دلاري روبه‌رو شد و به قيمتي معادل ۱۳۲۵ دلار رسيد. بعد از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري امريكا مجددا قيمت جهاني طلا كاهش يافت و به پله اول و رقمي معادل ۱۲۸۵ دلار رسيد و به مرور اين قيمت پايين‌ آمد تا امروز به مرز ۱۲۲۰ دلار به ازاي هر اونس طلاي جهاني برسد.
كشتي آراي با بيان اينكه صحبت‌هاي ترامپ قبل از انتخابات، بازار جهاني طلا و ارز را تحريك كرد، گفت: اين صحبت‌ها در آن مقطع زماني موجب تحريك بازار جهاني شد اما پس از انجام انتخابات و صحبت‌هايي كه در جهت آرامش شرايط سياسي اين كشور و همكاري‌ با ساير كشورها مطرح شد از التهاب ايجاد شده كاست تا شاخص‌ها به صورت تقريبي به وضعيت قبلي بازگردد. همچنان موضوع انتخابات رياست‌جمهوري در امريكا بر بازار جهاني طلا و ارز اثرگذار است، بايد تا پايان هفته جاري صبر كنيم و پس از اعلام شاخص‌هاي اقتصادي امريكا تبعات اصلي اتفاقات رخ داده در چند وقت اخير را شاهد باشيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون