• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3674 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ آبان

بودجه ۹۶ با نفت ۴۰ دلاري بسته مي‌شود

يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس از سناريوي نفت ۴۰دلاري در بودجه سال ۹۶ كل كشور خبرداده و گفته كه سهم صندوق توسعه ملي از درآمد حاصل از فروش نفت به بالاي ۴۰ درصد خواهد رسيد. آنطور كه سيدحسن حسيني شاهرودي گفته از آنجا كه لايحه برنامه ششم با تاخير به مجلس ارايه شده، لذا اين موضوع سبب شده كه برنامه پنجم براي يكسال تمديد شود. به گفته او هنوز برنامه ششم نهايي نشده و بر همين اساس بودجه سال آينده متصل به برنامه ششم نخواهد بود. حسيني شاهرودي تاكيد كرده كه وقتي برنامه مصوبي نداريم، دولت نمي‌تواند بودجه را بر مبنا و شاخص منطقي ارايه دهد؛ بعد از تمديد برنامه پنجم هم، دولت لايحه مدنظر مجلس را ارايه نكرده و تنها احكام دايمي برنامه‌هاي توسعه‌اي در اختيار پارلمان قرار گرفته است.
البته آنطور كه حسيني شاهرودي گفته اين لايحه با همين شيوه در رفت و آمدهاي مجلس، چكش‌كاري شده و پيشنهادهاي زيادي به كميسيون اقتصادي و ساير كميسيون‌هاي مجلس ارايه شده تا به نوعي كمبودهاي احكام لايحه برطرف شود.
برنامه ششم هم در كميسيون تلفيق مشغول بررسي است. طبق قانون، بودجه بايد برمبناي برنامه تدوين شود كه البته در اين رابطه هنوز برنامه قانوني نشده است. حسيني شاهرودي گفته: برنامه بايد منطبق بر برنامه ششم باشد؛ اما وقتي برنامه مصوبي نداريم، مشخص هم نيست كه دولت، بودجه را بر چه مبنا و شاخصي ارايه خواهد كرد؛ بنابراين ممكن است كه بودجه نيز به سرنوشت برنامه توسعه دچار شود.
با اين حال او البته درباره سناريوهاي مدنظر مجلس در خصوص قيمت نفت و ارز در بودجه سال ۹۶ گفته است، پايه قيمت نفت و دلار بايد در برنامه توسعه‌اي ديده شود؛ اما با رشد مناسبي كه در فروش نفت هم از لحاظ كمي و هم به لحاظ افزايش قيمت‌ها، شاهد بوديم به نظر مي‌رسد كه در نظر گرفتن نفت ۴۰ دلاري در بودجه ۹۶ منطقي است. به گفته اين نماينده مجلس، البته در تعيين قيمت نفت و ارز بايد اغتشاشات منطقه‌اي و ناهنجاري‌ها را مدنظر قرار داد و اقتصاد جهاني را نيز در نظر داشت. ظاهرا دولت هم با اين موضوع موافق است. به همين دليل احتمال اينكه قيمت نفت در بودجه با هربشكه ۴۲ و ۴۳ دلاربسته شود، افزايش يافته است. قيمت نفت در بودجه سال جاري هم 40 دلار در هر بشكه تعيين شده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون