• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3831 -
  • ۱۳۹۶ جمعه ۲۶ خرداد

10 چهره شاخص اصلاح‌طلب در بيانيه‌اي پيشنهاد دادند

تشكيل كميته نقد و بررسي عملكرد شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان

10 نفر از چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب با صدور بيانيه‌اي خواستار جهت‌دهي به نقد‌هاي صورت گرفته در مورد عملكرد شوراي‌ سياستگذاري‌ اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراي شهر شدند و درخواست كردند جمعي متشكل از افراد متخصص كه عضو اين شورا نباشند كار جمع‌آوري و بررسي نقدهاي مطرح شده را به عهده گيرند.  اين نامه به امضاي محسن امين‌زاده، سيد مصطفي تاجزاده، حميدرضا جلايي‌پور، سعيد حجاريان، سيد محمدرضا خاتمي، هادي خانيكي، عبدالله رمضان‌زاده، محسن صفايي فراهاني، فيض‌الله عرب‌سرخي و محسن ميردامادي رسيده است.
متن اين بيانيه به شرح زير است:
انتخابات اخير رياست‌جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا با حضور چشمگير و معنادار مردم افزون بر آنكه بر اعتبار و احترام و عزت ايران و ايراني افزود، پيروزي ارزشمندي را براي اصلاح‌طلبان در هر دو عرصه رياست‌جمهوري و شوراها ثبت كرد و مسووليت سنگيني بر دوش منتخبين مردم قرار داد. اميدواريم اين انتخابات به خير و پيشرفت كشور و رفاه و آرامش مردم منجر شود و منتخبين ملت نيز پس از دوره چهارساله خدمت در مقابل مردم سربلند باشند.  ما توجه داريم كه در كنار نتايج درخشان انتخابات درباره چگونگي برخي مراحل تعيين فهرست نامزدهاي اصلاح‌طلبان براي شوراي شهر تهران ابهامات، پرسش‌ها و نيز انتقاداتي از سوي احزاب و نيروهاي فعال اصلاح‌طلب مطرح بوده و هست كه بايد آن را به فال نيك گرفت و با فرو نشستن تب و تاب انتخابات منصفانه و با دقت به آنها پرداخت و با بررسي اشكالات احتمالي گذشته تدابيري اتخاذ كرد كه در آينده با نقايص هرچه كمتري مواجه شويم.  به نظر ما امضاكنندگان زير در اين بررسي نبايد به دليل برخي قصورها و اشكالات كه بعضا اجتناب‌ناپذير به نظر مي‌رسد، زحمات دست‌اندركاران شوراي سياستگذاري را ناديده گرفت. بلكه بايد براي رسيدن به آينده‌اي بهتر نقاط قوت و ضعف عملكردها و تجارب گذشته را مورد مداقه همه‌جانبه قرار داد و آنها را چراغ راه آينده كرد. نكته مهم نيز بايد مورد توجه قرار گيرد كه با وجود انتقادات مطروحه، شوراي پنجم شهر تهران از لحاظ تخصص‌ها، جواني و تعدد زنان، تجارب اجرايي و مديريتي مورد نياز شوراي شهر و شهرداري واجد پتانسيلي به مراتب بيشتر از قابليت‌هاي ادوار گذشته است و اميد مي‌رود در طول چهار سال مسووليت خود عملكردي مطلوب و رضايت بخش از خود به جاي بگذارند.  اذعان داريم كه فضاي سياسي جامعه شامل جناح اصلاح‌طلب از ضعف تحزب و نظام حزبي در رنج است. در خانواده اصلاح‌طلبان در كنار احزاب و گروه‌هاي سياسي متعدد كوچك و بزرگ، چهره‌ها و شخصيت‌هاي منفرد محترم و موثري وجود دارند كه به‌خصوص در فرآيند انتخابات نمي‌توان و نبايد از ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي آنها محروم ماند. در كنار اين واقعيت از يك سو تجارب گذشته اصلاح‌طلبان به آنها حكم مي‌كند كه به هر قيمت از تفرقه بپرهيزند و با صداي واحد وارد عرصه انتخابات شوند و از سوي ديگر به دليل نكات پيش‌گفته امكان ائتلاف‌سازي صرفا حزبي با فراگيري حداكثري، مشابه جوامع واجد نظام‌هاي حزبي توسعه‌يافته، كمتر فراهم است. در چنين شرايطي، كه بايد آن را به عنوان دوره گذار تلقي كرد، تشكيل ساختارهاي موقت مركب از اشخاص حقوقي و حقيقي امري اجتناب‌ناپذير به نظر مي‌رسد. فرآيندي كه به طور طبيعي عملكردي آزمون و خطايي خواهد داشت و نمي‌توان از آن بهترين برون‌داد را انتظار داشت.  فرآيند، با تفاوت‌هاي اندكي در انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۴ و در انتخابات اخير شوراهاي اسلامي شهر و روستا به كار گرفته شد. در انتخابات مجلس به دليل محدود بودن نامزدهاي واجد شرايط ليست پيشنهادي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان اعتراض چنداني بر نينگيخت.

ولي در انتخابات شوراهاي شهر كه مانع رد صلاحيت‌هاي به بركت راي مردم و تشكيل فراكسيون اميد وجود نداشت، چندين برابر تعداد مورد نياز براي شوراها نامزد واجد شرايط وجود داشت. طبعا در چنين شرايطي به ويژه در فقدان امكان ائتلاف‌سازي فراگير حزبي با سازوكارهاي شناخته و پذيرفته‌شده، انتظار انتخاب فهرستي جامع و مانع و غيرقابل انتقاد نمي‌تواند كاملا واقع‌بينانه باشد. ضمن اينكه تمايلات فردي تصميم‌گيرندگان كه در چنين فرآيندي اجتناب‌ناپذير است، تصميم نهايي را بيشتر قابل انتقاد مي‌سازد.  با اتمام انتخابات و انتخاب فهرست‌هايي كه مورد تاييد آقاي خاتمي و به تبع آن مورد اعتماد مردم قرار گرفته‌اند و شكل‌گيري شوراهايي در مجموع مورد قبول و مناسب براي اداره شهرها و روستاها لازم است نقدها بيشتر جهتي آينده‌نگر بيابند. تشكيل كار گروهي، ترجيحا مركب از افرادي كه نقشي در فعاليت‌هاي شوراي سياستگذاري نداشته‌اند، براي جمع‌آوري نقدها و بررسي نقاط قوت و ضعف عملكرد گذشته و ارايه پيشنهادها براي آينده مي‌تواند مفيد واقع شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون