• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3831 -
  • ۱۳۹۶ جمعه ۲۶ خرداد

اعتراض محسن هاشمي به بهره‌برداري زودهنگام از خط 7 مترو

شهردار آينده در نخستين اقدام اين خط را تعطيل كند

اعتماد| اين روزها و درحالي كه مسوولان شهرداري تلاش مي‌كنند تا از افتتاح خط 7 خود به عنوان يكي از شاخص‌ترين عمليات عمراني تاريخ 12 ساله شهرداري ياد كنند، ابهام‌هايي در خصوص «ايمني» اين خط مطرح شده و انتقادهايي به بهره‌برداري زودهنگام اين خط از سوي كارشناسان طرح شده است. ماجرا از جايي آغاز شد كه رحمت‌الله حافظي در تذكر پيش از دستور خود در جلسه علني سه‌شنبه شوراي شهر تهران گفت: براساس گزارش‌هاي غيررسمي نگراني‌هايي از افتتاح اين خط وجود دارد كه بايد مرتفع شود. وي با بيان اينكه تعداد واگن‌هاي اين خط 10 درصد استانداردهاي موجود است، گفت: در مسير 22 كيلومتري از خط 7 متروي تهران سيستم هواكش و راه‌هاي خروج و فرار فراخور نياز وجود ندارد و با توجه به اينكه در مقطعي فاصله يك ايستگاه تا ايستگاه بعدي 6 كيلومتر است جاي نگراني وجود دارد. رييس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران در پايان حتي پيشنهاد كرد تا براي رفع اين نگراني و حصول اطمينان از امنيت شهروندان، كميته‌اي سه نفره متشكل از اعضاي كميسيون حمل و نقل، سلامت و نظارت شورا براي بررسي اين موضوع تشكيل شود و پس از بازديد از اين خط گزارشي را در اين باره تهيه و به شورا ارايه كند. اين سخنان اما همان روز از سوي معاون منابع انساني شهرداري كه در صحن شورا حضور داشت، رد شد. تشكري هاشمي با اشاره به برخي انتقادات در خصوص خط 7 مترو با بيان اينكه خط 7 تمام استانداردهاي بين‌المللي فني را با امكانات پيشرفته دارا است، گفت: هيچ ناامني در خط 7 مترو وجود ندارد و ايستگاه‌هاي افتتاح نشده نيز در مرحله نازك‌كاري و نصب تجهيزات الكترونيك و پله برقي هستند. با اين وجود گويا هنوز هم بسياري از مديران شهري و مسوولان مرتبط از اين پاسخ قانع نشده‌اند. محسن هاشمي، منتخب اول مردم تهران براي شوراي شهر پنجم كه خود سال‌هاي بسياري مديرعامل مترو تهران بود، دو روز قبل در جلسه مشترك با اعضاي مجمع نمايندگان تهران، با اشاره به قوانيني مانند حمل و نقل عمومي و حمل و نقل ريلي به عنوان نمونه قوانين خوبي كه در اجرا مشكل دارند، درباره وضعيت متروي تهران گفت: متروي تهران در بخش ساختمان و تونل‌ها وضعيت خوبي دارد، اما در بخش تجهيزات به دليل كمبود منابع در برخي قسمت‌ها مشكل وجود دارد. هاشمي با تاكيد بر اينكه افتتاح‌هاي زودرسي كه اكنون شاهد آن هستيم، بايد متوقف شود، تصريح كرد: افتتاح خطي كه هواكش ندارد و قطار كافي براي آن وجود ندارد، ايجاد ناامني براي مسافرين هست و هركس به عنوان شهردار جديد تهران انتخاب شود بايد در نخستين روز كاري خود اين خطوط را تعطيل كند. اما با اين وجود هابيل درويشي، مديرعامل شركت متروي تهران درخصوص وضع خط 7 مترو تهران گفت: تمام خطوط مترو براي بهره‌برداري از گذشته روال خاص خود را داشتند و خط 7 مترو نيز طبق روال افتتاح شده و به بهره‌برداري رسيده است. همچنين اقبال شاكري، عضو اصولگراي شورا نيز گفت: كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران با معاونت حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران و همين طور شركت بهره‌برداري مترو جلسه‌اي در خصوص مسائل مطرح شده در خط 7 مترو داشت و مسوولان نيز توضيحاتي را ارايه دادند. نهايتا به اين نتيجه رسيديم كه كميسيون به اتفاق ديگر اعضاي شورا طي چند روز آينده بازديدي از خط 7 مترو داشته باشند و مشكلات احتمالي را بررسي و رفع كنند. رييس كميته عمران شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه موضوعاتي كه درباره مشكلات مترو در خط 7 مطرح مي‌شود غيركارشناسي است و بنده آنها را قبول ندارم، گفت: هنگامي كه خط 7 مترو مورد بهره‌برداري موقت قرار گرفته است، قطعا نواقص آن نيز در اين بهره‌برداري مشخص مي‌شود تا در بهره‌برداري كامل شاهد اين‌گونه نواقص نباشيم. اما به نظر مي‌رسد مسائل مطرح شده از سوي مسوولان شهرداري درباره ايمني خط 7 مترو بسياري از كارشناسان و مسوولان را قانع نكرده است تاجايي كه ديروز محمود صادقي، عضو هيات رييسه مجمع نمايندگان تهران خبر از كليد خوردن مجدد پروژه تحقيق و تفحص از شهرداري تهران داد وگفت: يكي از موضوعات مطرح شده در مورد ايمني ساخت مترو‌هاست آقاي محسن هاشمي گفته‌اند كه افتتاح خط 7 مترو بدون تكميل زيرساخت‌ها، شتاب‌زده و نمايشي اجرا شده لذا اعلام خطر كردند. براي همين ما هم خود را موظف به پيگيري آن مي‌دانيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون