• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3831 -
  • ۱۳۹۶ جمعه ۲۶ خرداد

شعله‌هاي مهيب آتش در لندن جان تعدادي از مردم را گرفت

«گرنفل» 10 ساعت سوخت و نريخت

اعتماد| در ساعت نزديك به يك بعد از نيمه شب تهران برج 24 طبقه گرنفل در لندن دچار آتش‌سوزي شد و بعد از تلاش 10 ساعته آتش‌نشان‌ها با 6 كشته و 75 مصدوم اين آتش مهار شد. سي‌ان‌ان گزارش داده طبقه چهارم اين ساختمان 24 طبقه در ساعت 4:56 دقيقه به وقت لندن آتش گرفت و بعد از مدتي شعله‌هاي آتش به تمام طبقات ساختمان سرايت كرد. اسكاي نيوز به نقل از اورژانس لندن نيز اعلام كرده است دست‌كم ۷۴ زخمي و مجروحِ حادثه آتش‌سوزي در برج مسكوني «گرنفل» لندن به بيمارستان‌ منتقل شده‌اند و همچنين حال ۲۰ نفر از زخمي‌ها وخيم است. منابع و افرادي كه در محل حادثه حاضر هستند هنوز درباره علت اصلي حادثه به‌طور مستقيم اظهارنظر نكرده‌اند. به گزارش سي‌ان‌ان دني كاتون، رييس آتش‌نشاني لندن در سخناني ضمن تاييد اين نكته كه اين آتش‌سوزي مهيب تلفاتي داشته است گفت كه تا اين لحظه هنوز علت آتش‌سوزي مشخص نيست و اطلاعات بيشتر به زودي دراختيار عموم قرار خواهد گرفت. البته خبرنگار راشاتودي كه در محل حادثه حضور داشت در گزارشي علت اصلي آتش‌سوزي را اتصالي برق در اين ساختمان 24 طبقه اعلام كرده است. خبرنگار اين شبكه خبري افزود: اين ساختمان پيش از اين نيز سابقه نقض استانداردهاي ايمني را داشته و ساكنان آن در مورد عدم رعايت نكات ايمني ساختمان شكايت داشته‌اند. او درباره تعداد كشته‌هاي اين آتش‌سوزي نيز مي‌گويد كه احتمال بيشتر شدن تعداد كشته‌ها بسيار زياد است.
نيروهاي آتش‌نشاني مستقر در محل حادثه با كمك بالابرهاي مكانيكي آتش‌نشاني و بدون سرنشين آب‌پاشي و تلاش براي اطفاي كامل حريق را انجام دادند. همچنين با تداوم آتش‌سوزي در ساعت‌هاي اوليه روز براي مقابله با خطر استنشاق دود در ميان كودكان مناطق اطراف ماسك توزيع شده‌ است. مشاهدات اوليه خبرنگاران حاكي از آن است كه جنس نماي ساختمان كه سال گذشته و پس از بازسازي آن تغيير كرده در گسترش آتش‌سوزي نقش داشته‌ است. هر چند آتش‌نشاني لندن تاكيد كرده‌ است نمي‌توان در حال حاضر در مورد علت اين حادثه اظهارنظر كرد و بررسي‌ها براي روشن شدن جزييات اين آتش‌سوزي ادامه خواهد داشت. به گزارش خبرگزاري‌هاي جهاني از جمله بي‌بي سي ماموران آتش‌نشاني با بيش از ۴۰ دستگاه خودروي اطفاي حريق از پايگاه‌هاي مختلف شهر براي كمك به ساكنان و فرونشاندن آتش به محل اعزام شده‌ بودند.
مسوولان انگليسي درباره حادثه لندن چه گفتند؟
رييس آتش‌نشاني لندن پيش از مهار اين آتش‌سوزي به سي‌ان‌ان گفته بود مهندسان سازه استحكام و ثبات ساختمان را در اين موقعيت پيچيده تحت نظر دارند. در حال حاضر شرايط براي خدمه آتش‌نشاني امن است. به گزارش بي‌بي‌سي صادق خان، شهردار لندن نيز از ارايه توصيه‌هاي بد به ساكنان برج گرنفل كه در طول شب دچار آتش‌سوزي شده بود انتقاد كرد و گفت: خوشبختانه مردم به اين توصيه عمل نكرده‌اند. در عين حال سوالات زيادي هست كه بايد جواب داده شود. پليس لندن مرگ شش نفر را تاييد كرده و گفته احتمال افزايش تلفات وجود دارد. آتش‌نشان‌ها نيز در حال جست‌وجوي طبقات برج هستند. به گفته مسوولان محلي اين برج بين ۴۰۰ تا ۶۰۰ سكنه داشته است. همچنين شبكه خبري بي‌بي‌سي به نقل از منابع محلي اعلام كرده كه عده زيادي از ساكنان اين برج از طبقات مختلف ساختمان نجات داده شده‌اند. كارشناسان حاضر در محل حادثه نيز اظهار داشتند كه وضعيت اين ساختمان براي جست‌وجوي داخل آن ايمن است. همچنين براي ساكنان اين برج مسكوني و ساختمان‌هاي اطراف سرپناه‌هايي در نظر گرفته شده‌ است. شهردار لندن خاطرنشان كرد كه پس از وقوع اين آتش‌سوزي مرگبار پرسش‌هايي به وجود آمده و بايد پاسخ داده شود. به دنبال وقوع اين آتش‌سوزي پليس شهر لندن از عموم مردم درخواست كرد كه از نزديك شدن به محل حادثه خودداري كنند. شهردار لندن به بي‌بي‌سي گفته: در سراسر شهر لندن تعداد بسياري برج مسكوني وجود دارد و آن چه نمي‌توان تصور كرد موقعيتي است كه ايمني مردم به دليل توصيه‌هاي نابجايي كه دريافت كرده‌اند يا عدم رعايت استانداردهاي ايمني در معرض خطر قرار بگيرد. صادق خان، شهردار لندن در واكنش به اين آتش‌سوزي، در توييتي نوشت كه واقعه بزرگي در برج گرنفل رخ داده است.
«ديويد لمي» نماينده تاتنهام در پارلمان انگليس از مردم خواست كمك‌هاي خود اعم از لباس، غذا، پتو و غيره را به حادثه‌ديدگان اهدا كنند. صليب سرخ انگليس نيز از حضور داوطلبان امدادرسان اين سازمان در محل آتش‌سوزي خبر داد. در همين حال، شماري نيز از طريق شبكه‌هاي اجتماعي با حادثه‌ديدگان ابراز همدردي و اعلام كمك رساني كرده‌اند.
شاهدان عيني چه گفتند؟
گفته مي‌شود كه در اين ساختمان صدها نفر از جمله تعداد زيادي خانواده كه شماري از آنها مسلمان بوده‌اند، زندگي مي‌كردند. به گزارش اينديپندنت يكي از شاهدان عيني در اين باره گفته به دليل ماه مبارك رمضان اكثر خانواده‌هاي مسلمان در زمان وقوع آتش‌سوزي بيدار بودند و همين موضوع باعث شده بسياري از آنها بتوانند قبل از شعله‌ور شدن تمام ساختمان از آن خارج شوند. بعضي از شاهدان عيني در ساعات اوليه حادثه از شنيدن فرياد كمك‌ خواهي از داخل ساختمان خبر داده و گفته‌اند كه افرادي را در برابر پنجره‌ها ديده‌اند. يك شاهد عيني از كشته شدن كساني در طبقات فوقاني ساختمان سخن گفته است. ايرنا نيز به نقل از روزنامه روز چهارشنبه تلگراف نوشته ساكنان مسلمان برج آتش گرفته گرنفل لندن در حالي كه براي سحر بيدار شده بودند، جان همسايگان خود را نجات دادند. همچنين در‌هاي مراكز جامعه محلي و اماكن مذهبي به روي قربانيان حادثه آتش‌سوزي در برج گرنفل باز شده است. ساكنان اين برج، محل اقامت‌شان را ترك كردند و برخي براي نجات جان سايرين، خود را به خطر انداختند. رشيده يكي از ساكنان اين محل با اشاره به بيدار شدن مسلمانان براي خوردن سحري در ماه رمضان، از اقامت مليت‌هاي مختلف در برج آتش گرفته خبر داد. وي گفت: در اين منطقه، همه نوع مليتي و پيروان مذاهبي زندگي مي‌كنند. ضمن اينكه ما در صلح در كنار هم زندگي مي‌كنيم. ناديه يوسف يكي ديگر از ساكنان ساختمان نيز گفته كه مسلمانان جزو نخستين كساني بودند كه از آتش‌سوزي خبردار شدند، زيرا براي خوردن سحري از خواب بيدار شده بودند.
سيستم كنترل سلامت افراد منطقه در فيس‌بوك فعال شد
ساختمان كه در سال 1974 ساخته شده بود در ماه جولاي ۲۰۱۶ با هزينه‌اي ۱۰ ميليون پوندي بازسازي شد. گفته شده‌ كه در بازسازي اخير اين ساختمان، پنجره‌ها و پوشش نماي آن تغيير كرده‌ است. همچنين تعدادي واحد مسكوني به چهار طبقه اول اين ساختمان افزوده شده‌ است. به گزارش اينديپندنت؛ كاربران فيس بوك در لندن مي‌توانند با استفاده از اين قابليت فيس بوك در هر كجاي لندن كه حضور دارند سالم بودن خود را به خانواده و دوستانشان اطلاع دهند. بعد از آتش‌سوزي مهيب برج گرنفل در غرب لندن، فيس‌بوك قابليت safety check   را در سرتاسر لندن فعال كرد.
پلاسكو و گرنفل
بعضي از مردم ايران حادثه آتش‌سوزي برج گرنفل را از طريق اخبار به‌شدت دنبال مي‌كردند آن هم بيشتر به اين خاطر كه شباهت‌هاي بسيار زيادي با آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو و فروريختن آن داشت. در عكس‌هايي كه از اين حادثه در خبرگزاري‌ها منتشر شده نشان مي‌دهد كه تعداد مردم و تماشاچياني كه براي تماشاي حادثه به محل آمده بودند، بسيار كم است و پليس‌ها و آتش‌نشان‌هاي حاضر در محل هيچ گونه تلاشي براي دور كردن جمعيت نداشتند، اين در حالي است كه بخش زيادي از نيروي پليس و آتش‌نشاني در حادثه پلاسكو براي مهار جمعيتي كه براي تماشاي حادثه هجوم برده بودند، استفاده شد. آمبولانس‌هاي اورژانس و پزشكان با آرامش در كنار برج گرنفل مشغول كار بودند در حالي كه آمبولانس‌هاي اورژانس در حادثه پلاسكو مدت‌ها در ميان جمعيت گير مي‌افتادند و نمي‌توانستند خودشان را به مصدومان حادثه برسانند. رييس آتش‌نشاني لندن از همان آغاز حادثه خبر داد كه تمام تدابير امنيتي براي جان آتش‌نشان‌ها در نظر گرفته شده و هيچ آتش‌نشاني در اين حادثه آسيب نخواهد ديد. دستگاه‌هاي بالابري كه به وسيله آن آب بر آتش داخل برج ريخته مي‌شد هيچ سرنشيني نداشتند اين در حالي است كه در پلاسكو آتش‌نشان‌هاي ايستاده روي بالابرها به علت حرارت بالاي آتش و سوختگي صورت‌شان مجبور بودند براي مدتي كار را متوقف كنند. لباس‌ها و پارچه‌هاي داخل پلاسكو يكي از دلايل مهم براي گسترش آتش‌سوزي بود در حالي كه برج گرنفل يك ساختمان مسكوني بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون