• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3831 -
  • ۱۳۹۶ جمعه ۲۶ خرداد

شوراي عالي تهيه‌كنندگان در واكنش به تحريم‌ فيلم‌ها

مديران حوزه هنري بايد طعم تلخ محروميت را بچشند

الهام نداف

حوزه هنري با ادامه تحريم آثار سينمايي در سال 96، سبب شد نخستين واكنش اهالي سينما به فرمان «آتش به اختيار» به نام شوراي عالي تهيه‌كنندگان سينماي ايران و در دفاع از فيلم «مادر قلب اتمي» ثبت شود. اين ساخته علي احمدزاده، بالاخره پس از فراز و فرودهاي فراوان و گذشت دو سال توانست پروانه نمايش بگيرد اما از همان ساعات ابتدايي شروع اكران، حوزه هنري از نمايش اين فيلم در سالن‌هاي زير مجموعه خود سرباز زد.

حالا شوراي عالي تهيه‌كنندگان به كمك سيد امير سيدزاده، تهيه‌كننده «مادر قلب اتمي» آمده و در بيانيه‌اي رسمي به اين اقدام غيرقانوني حوزه هنري واكنش نشان داده است: «بر اساس اظهارات تهيه‌كننده و كارگردان فيلم سينمايي «مادر قلب اتمي» و شواهد موجود، بار ديگر «حوزه هنري» دست به تحريم يكي ديگر از فيلم‌هاي سينمايي ايران زده است.»

اين شورا در بخشي از بيانيه خود يادآور شده كه اين فيلم بر اساس موازين قانوني، ذيل پرچم جمهوري اسلامي ساخته شده و داراي برگه‌هاي معتبر پروانه‌ ساخت و پروانه نمايش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، در چنين شرايطي «مادر قلب اتمي» به صورت نامتعارف دچار سانسور غيررسمي و سليقه‌هاي حوزه هنري شده و عملا از سالن‌هاي بي‌شمار اين نهاد كه بايد در زمينه قانون‌گرايي سرمشق ساير نهادها باشد، محروم شده است.

اما بخش قابل توجه اين بيانيه لبيك به فرمان مقام معظم رهبري است. شوراي عالي تهيه‌كنندگان سينماي ايران خود را به عنوان دربرگيرنده تمام اصناف تهيه‌كنندگي سينما معرفي كرده و اعتراض خود را به ادامه تحريم‌هاي اين‌گونه علني كرده است: «در لبيك به فرمان مقام معظم رهبري كه آحاد ملت را در قبال ناهنجاري‌هاي فرهنگي مكلف به «آتش به اختيار» فرموده‌اند، اعتراض شديد خود را به اين نهاد اعلام مي‌دارد و در مقابل چنين رويه‌اي از شوراي صنفي نمايش مصرانه خواهان است تا دست‌كم به طور نمادين تعدادي از سالن‌هاي نمايش حوزه هنري را تا زمان اصلاح رفتار آن نهاد، كلا از سينماي ايران محروم كند تا لااقل مديران حوزه هنري طعم تلخ محروميت را براي زماني كوتاه بچشند.»

همچنين اين شورا از علاقه‌مندان و تماشاگران سينماي ايران خواسته تا در جبران تحريم اين فيلم، در سالن‌هاي ديگر به استقبال آن بروند تا ثابت شود سانسور نامتعارف و سليقه‌اي خللي در جريان آزاد سينماي شريف ايران ايجاد نمي‌كند. حوزه هنري سال 95 از اكران سه فيلم «لانتوري» رضا درميشيان، «خشكسالي و دروغ» پدرام عليزاده و «مالاريا» پرويز شهبازي در سالن‌هاي خود خودداري كرد. اين اقدام كه شروع آن به سال 91 يعني پنج سال پيش باز مي‌گردد، اساس قانوني ندارد اما ظاهرا به روند مرسومي تبديل شده كه حتي مديران سازمان سينمايي نيز به آن تن داده‌اند. با عملكرد حوزه هنري در سال‌هاي اخير، مشخص نيست بعد از به نتيجه رسيدن كميته بازبيني فيلم‌هاي توقيفي سازمان سينمايي و حل مشكل آنها، اين فيلم‌ها بتوانند در سينماهاي متعلق به حوزه هنري كه يك‌سوم كل سينماهاي كشور است، اكران شوند يا خير. در ادامه مروري مي‌كنيم بر آنچه تا امروز بر «مادر قلب اتمي» گذشته است، فيلمي كه بدون اكران در ايران، در برخي جشنواره‌هاي جهاني روي پرده رفت و امروز هم با اما و اگر و محدوديت به نمايش درآمده است.

18 دي ماه 92

شوراي پروانه فيلمسازي مجوز ساخت فيلم «مادر قلب اتمي» به كارگرداني علي احمدزاده و تهيه‌كنندگي حسن قلي‌پور را صادر كرد. كمي بعد سيد امير سيدزاده به عنوان تهيه‌كننده جايگزين قلي‌پور شد.

4 خرداد ماه 93

محمدرضا گلزار«بازيگر فيلم»: «مادر قلب اتمي» فضاي بسيار متفاوتي دارد و فكر مي‌كنم نخستين نمايش آن در جشنواره سي وسوم فجر باشد.

7 دي ماه سال 93

علي احمدزاده خطاب به عليرضا رضاداد، دبيرجشنواره فجر: ترجيح مي‌دهم با فيلم‌هاي اول رقابت كنم و فرصت فيلم اولي بودن را از دست ندهم، چرا كه وزارت ارشاد مرا مجبور كرد مراحل فيلم اولي بودن را طي كنم و نزديك به هفت ماه در انتظار پروانه ساخت فيلم اول بودم و بر اساس قانون وزارت ارشاد و همانطور كه در پروانه ساخت فيلم ذكر شده، من يك فيلم اولي‌ام.

13 دي ماه سال 93

اسامي فيلم‌هاي بخش سوداي سيمرغ و نگاه نو سي‌وسومين جشنواره فجر اعلام شد و «مادر قلب اتمي» از حضور در جشنواره بازماند.

25 دي ماه سال 93

فيلم «مادر قلب اتمي» به عنوان يكي از 43 فيلم حاضر در بخش فروم جشنواره فيلم برلين معرفي شد.

اول اسفند ماه سال 93

اعلام خبر نمايش و حضور فيلم‌سينمايي «مادر قلب اتمي» در سي‌ونهمين جشنواره بين‌المللي فيلم «هنگ كنگ»

16 ارديبهشت ماه سال 94

«مادر قلب اتمي» ساخته علي احمدزاده به عنوان يكي از فيلم‌هاي بخش رقابتي بيست و يكمين جشنواره فيلم لس‌آنجلس امريكا انتخاب شد.

30 خرداد ماه سال 94

«مادر قلب اتمي» به عنوان يكي از 12 فيلم بخش رقابت بين‌الملل ششمين جشنواره فيلم «اودسا» در اوكراين انتخاب شد.

29 شهريور ماه سال 94

يازدهمين جشنواره فيلم زوريخ بخش «نگاهي به دنياي جديد» خود را به سينماي جديد ايران اختصاص داد و «مادر قلب اتمي» در اين جشنواره روي پرده رفت.

12 آبان ماه سال 94

فيلم «مادر قلب اتمي» در دومين حضور خود در امريكا در جشنواره فيلم‌هاي آسيايي «سن ديگو» روي پرده مي‌رود.

25 آبان ماه سال 94

علي احمدزاده با «مادر قلب اتمي» در بخش رقابتي جشنواره فيلم «اركيده» در كشور اكوادور به نمايش درآمد.

5 دي ماه سال 94

بيست و ‌هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم «پالم اسپرينگز» كشور امريكا، «مادر قلب اتمي» را در بخش «سينماي جهان اكنون» روي پرده برد.

11 بهمن ماه سال 95

پروانه نمايش فيلم بعد از دو سال صادر شد.

سيدزاده تهيه‌كننده «مادر قلب اتمي»: من از آقاي ايوبي، رييس سازمان سينمايي متشكرم كه دل سوزاند تا پروانه نمايش اين فيلم صادر شود.

9 خرداد ماه سال 96

پخش‌كننده «مادر قلب اتمي» كه در روزهاي نزديك به اكران آن اعلام كرد اين فيلم براي اكران سه دقيقه كوتاه شده است.

10 خرداد ماه سال 96

بر اساس مصوبه شوراي صنفي نمايش «مادر قلب اتمي» به سرگروهي سينما ماندانا اكران شد.

حوزه هنري از اكران اين فيلم در سينماهاي زيرمجموعه خود خودداري كرد.

سيدزاده: حوزه هنري يك نسخه از فيلم را از ما گرفته است تا مورد بررسي قرار گيرد. اگر بنا به تحريم فيلم از سوي حوزه هنري باشد به ما رسما اعلام مي‌كنند و ما نيز اين مساله را به طور رسمي اطلاع‌رساني خواهيم كرد كه حوزه هنري فيلم ما را بنا به مصالح خود اكران نكرده است.

17 خرداد ماه سال 96

نامه تهيه‌كننده «مادر قلب اتمي» به رييس حوزه هنري: از آنجا كه بخش اعظمي از سينماهاي كشور در اختيار آن نهاد محترم به رياست جنابعالي قراردارد و با عنايت به اينكه بعد از گذشت 8 روز، رايزني شركت پخش مربوطه و اينجانب جهت برخورداري از حقوق مسلم قانوني خويش براي اكران فيلم در سينماهاي تحت امر شما به نتيجه نرسيده است، شايسته است موضع شفاف خود را در ارتباط با نمايش يا عدم نمايش اين فيلم در سينماهاي حوزه هنري كه تماشاي فيلم در آنها حق عمومي همه مردم ايران است، اعلام فرماييد.

21 خرداد ماه سال 96

با توجه به اينكه نخستين نامه سيدزاده به رييس حوزه هنري بدون جواب ماند، او دست به قلم شد و نامه ديگري را خطاب به محمد حمزه‌زاده نوشت: آيا در تبيين مقوله عدالت در نظام جمهوري اسلامي جايي براي تعريف اين رفتارهاي خودسرانه و غيرقانوني پيدا مي‌شود؟ بار ديگر توصيه برادرانه مي‌كنم دست از رفتارهاي سليقه‌اي و مغاير قانون ‌برداريد و همسو با مردم در مسير جريان سياست‌هاي فرهنگي دولت تدبير و اميد حركت كنيد.

24 خرداد ماه سال 96

شوراي عالي تهيه‌كنندگان سينما در پي عدم نمايش فيلم «مادر قلب اتمي» در سينماهاي حوزه هنري بيانيه‌اي را منتشر كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون