• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3831 -
  • ۱۳۹۶ جمعه ۲۶ خرداد

گفت‌وگوي «اعتماد» با كاپيتان اسبق تيم ملي

مهدوي‌كيا: رابطه‌اي با الكساندر نوري ندارم

مهدي روزخوش

بازيكن سابق تيم ملي فوتبال ايران بر اين باور است كه در اين مقطع زماني بهتر است از حاشيه‌ها دوري كرده و به آماده‌سازي تيم ملي براي حضور در جام جهاني فكر كنيم. تيم ملي ايران كه با اقتدار به جام جهاني صعود كرده باعث تحسين همه شده است. مهدي مهدوي‌كيا كه در صعود ايران به جام جهاني 2006 آلمان نقش مهمي را ايفا كرد، اين روزها در آلمان و در باشگاه هامبورگ مشغول فعاليت است. او كه كار مربيگري را از تيم‌هاي پايه آغاز كرده، مي‌گويد فعلا برنامه‌اي براي حضور به عنوان مربي در فوتبال ايران ندارد. در ادامه گفت‌وگوي «اعتماد» با كاپيتان اسبق تيم ملي را مي‌خوانيد:

شما چند سالي است كه در اروپا هستيد. قصد بازگشت به فوتبال ايران و مربيگري در يكي از تيم‌هاي ايراني را نداريد؟

فعلا كه در اينجا هستم و در باشگاه هامبورگ فعاليت مي‌كنم وقصدي براي بازگشت ندارم مدتي قبل مدرك مربيگري حرفه‌اي درجه B را در آلمان گرفته‌ام و در حال‌ حاضر هم قصد دارم كه بالاترين درجات مربيگري را در آلمان بگيرم. قاعدتا دوست دارم به فوتبال كشورم خدمت كنم. براي اين موضوع هم شعار نداده‌ام و كار كردن در فوتبال را از تيم‌هاي پايه آغاز كردم اما اينكه بخواهم در باشگاهي به صورت رسمي مربيگري كنم، هنوز تصميم نگرفته‌ام و بايد ببينم كه در آينده چه اتفاقي رخ مي‌دهد.

آكادمي‌تان هم اين روزها فعال است و در تورنمنت‌هاي اروپايي شركت داشته است. وضعيت اين آكادمي چطور است؟

ما در تورنمنت‌هايي كه شركت كرديم به دنبال كسب نتيجه نبوديم زيرا ما به كسب تجربه بيشتر فكر مي‌كنيم. تيم ما در تورنمنت زير ۱۴ ساله‌هاي سوئد شركت كرد كه تجربه بسيار خوبي در اين رقابت‌ها به دست آورد. در ادامه‌ هم به آلمان رفت و در يك بازي دوستانه برابر تيم هامبورگ قرار گرفت. البته ما در تورنمنت سوئد برابر تيمي از بارسلونا كه در اصل تيم لاماسيا بود قرار گرفتيم و با وجود اينكه همه تيم‌هاي حاضر در اين رقابت‌ها با اختلاف هفت يا هشت گل برابر اين تيم شكست مي‌خوردند، ما فقط دو گل دريافت كرديم. آن هم در شرايطي كه نيمه نخست را ۲ بر صفر شكست خورديم اما در نيمه دوم كاملا مقاومت كرديم و هيچ گلي از حريف نخورديم و عملكرد خيلي خوبي نيز داشتيم. جالب است بدانيد كه در مدرسه فوتبال لاماسيا استعدادها را از هفت سالگي در كنترل خود مي‌گيرند و به آنها فوتبال را آموزش مي‌دهند. يعني تيمي كه زير ۱۴ سال بود و برابر ما قرار گرفت هفت سال با يكديگر بودند. اين تيم با همان سيستم ۴ - ۳ – ۳ بارسلونا بازي مي‌كرد، اين يعني اينكه آنها را از هم‌اكنون با سيستمي كه تيم بزرگسالان بازي مي‌كنند عادت مي‌دهند.

تيم ملي هم اين روزها شرايط خوبي دارد و توانست بدون گل خورده به جام جهاني صعود كند. نظرتان در اين باره چيست؟

كي روش برنامه‌ريزي مناسبي براي تيم ملي انجام داده بود. اين دوره شاهد نتايج خيلي خوبي از تيم‌ ‌ملي بوديم. به طوري كه تيم بدون استرس و با خيال راحت به جام جهاني روسيه صعود كرد و البته گلي هم در ديدارهاي گذشته دريافت نكرد. اين يك ركورد با ارزش است كه در فوتبال ملي ما ثبت شده است. تيم‌ ‌ملي با هشت گل، ۲۰ امتياز به دست آورد و نتايج خيلي خوبي را در آسيا گرفت. تيم ما بهترين شرايط را دارد و باعث خوشحالي همه مردم ايران شده است. من فكر مي‌كنم از الان به بعد بايد حمايت هر چه‌ بيشتري از اين تيم صورت بگيرد تا تيم‌ ‌ملي ما بتواند در جام جهاني هم عملكرد قابل قبول و خوبي داشته باشد.

كي‌روش در نشست خبري باز هم نسبت به مسائلي انتقاد كرد و گفت بعضي‌ها در فدراسيون از صعود تيم ملي خوشحال نيستند.

نبايد به حاشيه‌ها توجه كنيم. حالا كه تيم ملي به جام جهاني صعود كرده است بهتر است كه بحث‌هاي حاشيه‌اي را كم كنيم و بيشتر به متن ماجرا بپردازيم. همان طور كه گفتم در حال‌ حاضر همه از صعود تيم‌ ‌ملي به جام جهاني خوشحال هستند. اگر هم كسي در اين ميان از صعود تيم‌ ‌ملي به جام جهاني خوشحال نباشد احتمالا ايران را دوست ندارد و عرق ندارد.

موفقيت تيم ملي عوامل مختلفي داشته است. شما فكر مي‌كنيد مهم‌ترين عامل موفقيت تيم ملي چيست؟

تيم ما به صورت كلي عملكرد خوبي داشت. يعني همدلي و دوستي كه در ميان بازيكنان و كادرفني شكل گرفته بود نقش مهمي در اين موفقيت داشت. كارلوس كي‌روش هم نقش بسيار مهمي داشت. او توانست به خوبي تيم را ارنج كند و يكي از نكات مهمي كه در تيم‌ ‌ملي ايجاد كرد بحث استحكام خط دفاعي بود. نبايد اين را فراموش كرد كه تيم‌ ‌ملي نتايج خوبي كه گرفت باعث افتخار همه جامعه فوتبال ايران شده است. همه در حال‌ حاضر خوشحال هستند و ما هم از اين قضيه خوشحال هستيم و اميدواريم كه اين افتخارات و روند آن ادامه‌ داشته باشد.

فدراسيون بايد چه كارهايي براي آماده‌سازي تيم ملي انجام بدهد؟

خيلي مهم است كه بازي‌هاي دوستانه زيادي قبل از جام جهاني داشته باشيم. بازي كردن با تيم‌هاي بزرگ قبل از جام جهاني نقش خيلي مهمي در آماده‌سازي تيم‌ ‌ملي دارد. تيم ما بايد طوري برنامه‌ريزي كند كه با تيم‌هاي بزرگ بازي دوستانه‌اي را داشته باشد و اردوهاي مناسبي را برگزار كند. دولت هم مطمئنا در اين ميان نقش مهمي دارد و مي‌تواند با حمايت‌هاي خود كمك بزرگي به تيم‌ ‌ملي كند. اميدوارم كه همه دست به دست هم بدهند و براي حمايت از تيم‌ ‌ملي فوتبال قدم بردارند.

الكس نوري، سرمربي تيم فوتبال وردربرمن آلمان به ايران آمد و بازي ايران را از نزديك تماشا كرد. شما ارتباطي با او داريد؟

متاسفانه من رابطه‌اي با آقاي نوري ندارم اما برايم افتخار است كه يك ايراني سرمربي تيم فوتبال وردربرمن است و اين تيم توانسته در بوندسليگا به بالاي جدول رده‌بندي بيايد و نتايج خوبي كسب كند. آنها حتي مي‌توانستند در اين اواخر سهميه ليگ اروپا را كسب كنند. من براي آقاي نوري آرزوي موفقيت دارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون