• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3840 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۷ تير

وحدت رويه براي منافع ملي

ناصر ايماني تحليلگر اصولگرا

 

 

اختلافات سياسي بين جناح‌ها را نبايد به تاخير انداخت چرا كه به تاخير افتادن آنها منجر به تجميع و تلنبار شدن شان در مقطع زماني ديگري مي‌شود و آن زمان مانند يك بهمني خواهد بود كه بر سر كشور فرود مي‌آيد. مهم اين است كه همه جناح‌هاي سياسي بدانند كه بايد در مورد مسائلي كه به منافع ملي كشور منجر مي‌شود، وحدت رويه داشته باشند. سياست خارجي كشور يكي از مواردي است كه در حيطه منافع ملي محسوب مي‌شود. همانطور كه مقام معظم رهبري اخيرا گفته‌اند كه يك صدا بايد در خصوص مسائل سياست خارجي شنيده شود، بايد در حفظ منافع ملي
 وحدت داشت.
همچنين حفظ حرمت و اقتدار مسوولان كشور در همه سطوح جزو منافع ملي محسوب مي‌شود. اگر همه جريان‌هاي سياسي به اين مساله توجه كنند، بر سر موضوعات مربوط به منافع ملي يكسان عمل مي‌كنند. البته وجود اختلاف نظر طبيعي است اما يك صدا بايد در دنيا شنيده شود و اختلافات در لايه‌هاي ديگري بايد مذاكره و حل شود. جريان‌هاي سياسي بايد به اين بلوغ برسند كه در مورد منافع ملي وحدت نظر داشته باشند. به تاخير انداختن اختلافات نتيجه مثبتي در بر ندارد. اگر هم اختلاف نظر وجود دارد نبايد خيلي عيان باشد. جناح‌ها براي حفظ منافع ملي بايد برخي جاها سكوت و مماشات كنند. اين هم بلوغ فكري و فرهنگي سياسي است. افراد فرهيخته، خوش فكر، دانشگاهي و آكادميك در كشور كم نداريم. امروز جاي محافل علمي و شخصيت‌هاي علمي را خالي مي‌بينيم.
 عمده تحركات سياسي توسط فعالان جناح‌هاي سياسي تصميم‌گيري مي‌شود. انديشكده‌ها، پژوهشكده‌ها و موسسات آكادميك كه مراكز علمي، فرهنگي و انديشه‌اي هستند، در ديگر كشورها نقش مهمي براي فكر‌سازي ايفا مي‌كنند و ايجاد فرهنگ مي‌كنند. در كشور ما اين امر بسيار ضعيف است. در حالي كه بايد اين افراد نقش مهمي در فرهنگ‌سازي و ايجاد بلوغ سياسي ايفا كنند. خوب است كه مقداري كار را از دست سياستمداران خارج كنيم و به دست انديشمندان بدهيم. انديشمندان نگاهي علمي و منافع كمتري دارند. بنابراين بازتر و روشن‌تر مي‌توانند نظرات خود را بيان كنند. براي رسيدن به فهم مشترك از منافع و هويت ملي نياز به چنين انديشمنداني داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون