• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3186 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲ اسفند

مادورو: از اسپانيا تا امريكا كمپيني براي بي‌اعتبار كردن ونزوئلا تشكيل شده است

طرح كودتا در شهرداري كاراكاس

توطئه كودتا، كابوس بي‌پايان نيكلاس مادورو در ونزوئلا است و به نظر مي‌رسد تا سركوب كامل مخالفان پاياني نداشته باشد. تنها پس از گذشت يك هفته از اعلام خنثي شدن يك طرح كودتا عليه دولت مادورو، فردي ديگر به همين اتهام دستگير شد و اين‌بار قرعه به نام شهردار كاراكاس افتاد.
روز پنجشنبه نيروهاي امنيتي با چهره‌اي نقاب پوش در دفتر كار آنتونيو لدزما، سياستمدار كهنه كار و شهردار كنوني كاراكاس، حاضر شدند و وي را به صورتي كاملا غيرمحترمانه و با كتك دستگير و از دفتر كارش خارج كردند. شاهدان عيني مي‌گويند ماموران امنيتي در دفتر لدزما را شكستند و با شليك هوايي وارد دفتر شهردار كاراكاس شدند. اسماعيل گارسيا از همكاران و شاهدان عيني در دفتر لدزما در توييتر خود نوشت كه من فقط ديدم كه لدزما را به حالتي بسيار بد از دفتر خارج كردند. وي تاكيد كرد كه نيروهاي امنيتي درها را بدون هيچ‌گونه حكمي شكستند و وارد دفتر شدند. اما دولت ونزوئلا اعلام كرد كه اين اقدام در راستاي توطئه كودتايي بوده است كه از سوي امريكا حمايت مي‌شده و آنتونيو لدزما نيز در آن دخالت داشته است.
گفتني است بحث كودتا در ونزوئلا، پس از حدود دو سال تظاهرات و اعتراض‌هاي جسته و گريخته مخالفان مادورو مطرح مي‌شود. در دو سال گذشته بارها مخالفان نيكلاس مادورو با تجمع و اغتشاش خياباني خواستار استعفاي وي از رياست جمهوري ونزوئلا شده‌اند؛ تظاهرات‌هايي كه سال گذشته به دنبال درگيري نيروهاي امنيتي با مخالفان، موجب كشته شدن 43 تن شد. تا آنكه هفته گذشته نيز نيكولاس مادورو در تلويزيون سراسري ونزوئلا حاضر شد و در نطقي از خنثي‌سازي كودتاي تعدادي از فرماندهان نيروي هوايي ونزوئلا پرده برداشت كه به گفته او بنا بود با حمايت امريكا عليه مادورو صورت گيرد. اكنون نيز دولت ونزوئلا اعلام مي‌كند به سندي با امضاي لدزما دست يافته كه در آن مرحله گذار ملي پس از سرنگوني مادورو برنامه‌ريزي شده است. اما همسر و دستياران لدزما مي‌گويند كه هنوز محل و دليل دستگيري وي را نمي‌دانند.  اما بازداشت لدزما احتمالا موجب شروع دور جديدي از اعتراض‌ها در ونزوئلا خواهد شد. روز گذشته رهبران مخالف دولت از جمله نامزد سابق پست رياست‌جمهوري ونزوئلا و رقيب مادورو، انريكه كاپريلس با عده‌اي از مخالفان در نزديكي بازداشتگاه اطلاعات ونزوئلا گرد هم آمدند و خواستار آزادي لدزما شدند. همچنين برخي كاربران توييتر از تظاهرات خياباني و كوچك در مركز كاراكاس عليه اين اقدام دولت خبر دادند.
با اين حال نيكولاس مادورو، رييس‌جمهوري ونزوئلا در سخناني كه در تلويزيون به صورت مستقيم پخش مي‌شد لدزما را به تلاش براي سرنگوني دولت سوسياليستي ونزوئلا متهم كرد. همچنين مادورو تاكيد كرد كه بازداشت لدزما به دستور دادستان ايالتي صورت گرفته است و بناست توسط قوه قضاييه ونزوئلا به جرم اقدام عليه امنيت و صلح كشور مجازات شود.
لدزما كيست؟
آنتونيو لدزما 59 ساله همواره به عنوان يكي از رهبران مخالف دولت شناخته مي‌شد كه در طول تظاهرات سال 2014 در ونزوئلا خواستار خروج مادورو از قدرت بودند. او دو بار به صورت پيوسته به عنوان شهردار منتخب كاراكاس برگزيده شده است اما در اواخر دوره رياست‌جمهوري هوگو چاوز از تمامي مناصب دولتي محروم شد. اما نكته‌اي كه در اين بين وجود دارد اين است كه لدزما در ميان رهبران جوان اپوزيسيون دولت ونزوئلا چندان محبوبيتي ندارد و نه تنها او را به عنوان پرچمدار يا رهبر آينده مخالفان به رسميت نمي‌شناسند بلكه لدزما را با عناوين مختلف به سخره مي‌گيرند.

شرايط ونزوئلا

مادورو از زمان روي كار آمدنش به عنوان رييس‌جمهور ونزوئلا همواره مخالفان خود را به كودتا متهم مي‌كند. او شاهد ماجرا را نيز كودتاي ناكامي مي‌داند كه در سال 2002 در ميان تظاهرات مردمي عليه هوگو چاوز صورت گرفت اما پس از مدت كوتاهي دوباره چاوز به قدرت بازگشت و تا زمان مرگش در سال 2013توانست رييس‌جمهور ونزوئلا باقي بماند.
اما شرايط اقتصادي در ونزوئلا از سال 2014 روز به‌روز در حال بدتر شدن است كه اين موضوع اعتراضات مردمي عليه دولت را بر‌انگيخته است. تصاوير از شهرهاي ونزوئلا حاكي از آن است كه مردم در برابر فروشگاه‌ها و سوپر ماركت‌ها براي خريد مايحتاج اوليه زندگي خود مانند مواد شوينده، شير و مرغ صف‌هاي طولاني كشيده‌اند. كاهش قيمت نفت اوپك طي يك سال گذشته از جمله مهم‌ترين عوامل وضع بد اقتصادي در اين كشور است كه باعث كسري در بودجه كاملا نفتي ونزوئلا شده كه اين كشور را نيز در پرداخت بدهي‌هاي خارجي با مشكل روبه‌رو كرده است. از سوي ديگر مردم ونزوئلا در حال حاضر با تورم 66 درصدي دست و پنجه نرم مي‌كنند و اقدام دولت براي كاهش ارزش پول ونزوئلا در برابر دلار براي اينكه بتوانند پول بيشتري را به بازار ونزوئلا تزريق كند تبديل به محركي براي خشم مخالفان و منتقدان داخلي شده است زيرا اين اقدام دولت ارزش پول اين كشور را حدود 70 درصد كاهش خواهد داد.
از سوي ديگر در حالي كه مردم ونزوئلا براي تهيه مايحتاج زندگي خود با مشكل مواجه هستند، دولت ونزوئلا همواره عوامل خارجي و مخالفان داخلي را عامل ايجاد اين شرايط مي‌داند و اكنون نيز اقدام براي دستگيري رهبران مخالف دولت ونزوئلا را مي‌توان برنامه دولت براي سركوب اپوزيسيون داخلي در اين كشور دانست. همچنين مادورو امريكا را نيز عامل حمايت از مخالفاني مي‌داند كه قصد دارند عليه دولت ونزوئلا كودتا كنند كه همواره اين ادعاها توسط دولت امريكا رد شده است. در آخرين واكنش، وزارت امور خارجه امريكا در اين خصوص اعلام كرد كه ايالات متحده نه به دنبال ترويج نا‌آرامي در ونزوئلاست و نه به دنبال تضعيف اقتصاد آن است. همچنين امريكا در بيانيه خود در روز پنجشنبه تاكيد كرد كه ما همچنان بزرگ‌ترين شريك تجاري ونزوئلا به حساب مي‌آييم. 

همه عليه مادورو

رييس‌جمهوري ونزوئلا در سخنراني ميان هواداران خود در كاخ رياست‌جمهوري اين كشور اعلام كرد، گروه‌هاي راست‌گرا در جهان كمپيني را براي بي‌ثبات كردن ونزوئلا به راه انداخته‌اند. وي تاكيد كرد نيروهاي راست‌گرا در شهر مادريد پايتخت اسپانيا، بوگوتا، پايتخت كلمبيا و شهر ميامي امريكا براي سرنگون كردن دولت ونزوئلا دسيسه چيني مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون