• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3186 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲ اسفند

طرح حضور حافظان صلح در شرق اوكراين

پترو پروشنكو، رييس‌جمهوري اوكراين از سازمان ملل خواسته است براي حفظ توافق مينسك حافظان صلح را به شرق اين كشور اعزام كند. اگر چه ويتالي چوركين، نماينده دايم روسيه در سازمان ملل متحد درباره اين درخواست كي يف ابراز نگراني كرده اما كارشناسان روس مي‌گويند اگر درخواست كي‌يف از سازمان ملل براي استقرار نيروي پاسدار صلح در منطقه دونباس (شرق) به اجراي توافق‌هاي مينسك كمك كند و اخلالي در اجراي آن به وجود نياورد، روسيه بايد از استقرار آن حمايت كند.
آندري كورتونوفف، مديركل شوراي امور بين‌الملل روسيه معتقد است: «پيشنهاد اعزام نيروي پاسدار صلح به دونباس شايد به صورت رسمي كنار گذاشتن توافق‌هاي مينسك قلمداد شود اما واكنش اوليه مسكو بيشتر به علت شفاف نبودن اين طرح است تا تمايل به رد كردن اصل موضوع.»
در حالي كه شواهد از ادامه آتش باري در شرق اوكراين خبر مي‌دهند، پترو پروشنكو، رييس‌جمهور اوكراين، درخواست استقرار نيروي پاسدار صلح در منطقه دونباس را مطرح كرده اما ويتالي چوركين، نماينده دايم روسيه در سازمان ملل متحد اعلام كرده است كي‌يف با اين درخواست در پي بي‌اثر كردن توافق‌هاي مينسك است. مينسك قرار است اين درخواست را به سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا ارايه كند.
پاول كليمكين، وزير امور خارجه اوكراين در توضيح اين درخواست گفته كي‌يف بر فرماندهي اروپا در اين ماموريت و عدم حضور نمايندگان روسيه در آن تاكيد دارد. مسكو به اين اظهارات واكنش تندي نشان داده و الكساندر لوكاشويچ، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه گفته: « ما از جزييات اين طرح خبر نداريم، افزون بر اين نمي‌دانيم اهداف و مدت چنين ماموريت پاسداري از صلحي چيست.»
اما برخي ناظران بين‌المللي بر اين باورند حضور كلاه‌ آبي‌هاي سازمان ملل تنها راه پايان دادن به جنگ در شرق است. بر اساس قرارداد آتش‌ بسي كه در مينسك، پايتخت بلاروس، ميان رهبران روسيه، آلمان، فرانسه و اوكراين به امضا رسيد و جدايي‌طلبان هم با آن موافقت كردند، قرار شد كه هم ارتش اوكراين و هم جدايي طلبان، از روزهاي شنبه و يكشنبه هفته گذشته به درگيري‌‌ها پايان داده و سلاح‌‌هاي سنگين را از خط مقدم نبرد خارج كنند اما با اين حال هنوز تبادل آتش كم و بيش ادامه دارد و جدايي‌طلبان يك منطقه استراتژيك به نام دبال ستوه را هم به تصرف خود در آورده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون