• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3186 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲ اسفند

ارايه پيش‌نويس يك قطعنامه در مورد ليبي به شوراي امنيت

حكومت نظامي داعش بر زادگاه قذافي

 

با وجود ادامه حملات ارتش مصر و ليبي به مواضع گروه داعش در شمال آفريقا، اين گروه تروريستي حكومت خود در شهر سرت ليبي يعني زادگاه معمر قذافي، رهبر سابق ليبي را برقرار كرده است. بر اساس گزارش‌ها داعش در اين شهر منع رفت و آمد اعلام كرده و در اين راستا دانشگاه شهر سرت نيز تعطيل شده است. تروريست‌هاي داعش چند روز پيش نيز به يك مركز اداري در شهر سرت حمله كرده و همه كارمندان را از ساختمان اين مركز اداري اخراج كرده بودند.
در همين حال به دنبال درخواست مصر براي دريافت مجوز شوراي امنيت سازمان ملل براي دخالت نظامي در ليبي، اردن پيش‌نويس قطعنامه‌اي را تحت بند هفتم براي مداخله در ليبي به شوراي امنيت ارايه كرده است. گفته مي‌شود اين پيش‌نويس شامل محكوميت تمامي اقدامات داعش، انصارالشريعه و القاعده و حمايت از پارلمان و دولت ليبي و عقب‌نشيني تمامي شبه‌نظاميان از طرابلس و ديگر شهرهاي ليبي است.
اما فيليپ هاموند، وزير خارجه انگليس نيز اعلام كرد: ليبي پيش از آنكه شوراي امنيت بخواهد ممنوعيت ارسال سلاح را براي ارتش اين كشور لغو كند، بايد دولت وحدت ملي را تشكيل دهد. وي در راستاي سفر خود به مادريد گفت: مشكل ليبي اين است كه هيچ گونه دولت كارآمدي ندارد و ارتش مناسبي نيز ندارد كه جامعه بين‌الملل بتواند از آن حمايت كند. شرط اول ايجاد دولت وحدت ملي در ليبي است پس از آن جامعه جهاني مي‌تواند اقداماتي را براي حمايت از اين دولت اتخاذ كند.
از سوي ديگر برخي منابع ليبيايي اعلام كردند كه گروه‌هاي درگير در ليبي با دور جديدي از مذاكرات با نظارت سازمان ملل در مراكش موافقت كرده‌اند و اين مذاكرات روز دوشنبه آينده جهت ايجاد اعتماد و اطمينان ميان ليبيايي‌ها و توقف درگيري‌ها و تلاش براي لغو ممنوعيت ارسال سلاح براي ارتش و همچنين تشكيل دولت توافقي برگزار مي‌شود.
در حالي كه برخي گروه‌هاي ليبيايي نسبت به حملات مصر به مواضع گروه‌هاي مخالف ارتش ليبي ابراز نگراني مي‌كنند، عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهوري مصر در ديدار با برخي سردبيران روزنامه‌ها در كشورهاي حوزه رود نيل و برخي كشورهاي جنوب آفريقا اعلام كرد: جنگنده‌هاي مصري پايگاه‌هاي داعش در ليبي را هدف قرار داده‌اند نه گروه ديگر و ما نمي‌گذاريم كه خون 21 مصري بيگناه به هدر برود. ما بايد با كساني كه با نام دين دست به كشتار مي‌زنند، مقابله كنيم. ارتش مصر به دفاع از كشور و منافع خود مي‌پردازد و با گروه‌هايي مقابله مي‌كند كه تهديدي براي امنيت ملي كشور ما است. مصر خواهان تقويت روابط خود با تمامي كشورهاي آفريقايي در تمامي زمينه‌هاست.
برخي كشورهاي منطقه از جمله الجزاير اعلام كرده‌اند مداخله نظامي خارجي در ليبي موجب ايجاد تنش‌ها در اين كشور و افزايش درگيري‌ها ميان شبه نظاميان مي‌شود. باجي قائد سبسي، رييس‌جمهوري تونس نيز در خصوص اوضاع ليبي اعلام كرده: ايجاد صلح و ثبات در ليبي يكي از اولويت‌هاي ديپلماسي تونس است. پيامدهاي بحران ليبي بيشتر تونس را تهديد مي‌كند اما ما از تلاش‌هاي صورت گرفته براي انجام راهكار سياسي از طريق مذاكره و توافق ميان تمامي طرف‌ها و مخالفت با مداخله بيگانگان حمايت مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون