• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4270 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ دي

زمانه و زمينه عبيد زاكاني

عبيد زاكاني يكي از گويندگان تواناي ايران در قرن هشتم و بزرگ‌ترين طنزنويس و منتقد اجتماعي ـ سياسي در تاريخ ادب فارسي است.

از تاريخ تولد او اطلاع دقيقي در دست نيست. عبيد مقدمات علوم را در قزوين فراگرفت و بعد به شيراز و بغداد رفت و در سال ۷۷۲ قمري درگذشت. آثاري به نظم و نثر نوشت كه شامل قصايد، غزليات، تركيب‌بند، ترجيع‌بند، مثنوي، مقطعات و رباعيات است و آثار طنز او اخلاق‌الاشراف، رساله دلگشا، ريش‌نامه، رساله صد پند، رساله تعريفات، مكتوبات قلندران و ... است كه تاثير فراواني بر طنز فارسي گذاشته است. مركز فرهنگي شهر كتاب پس از برگزاري درس‌گفتارهايي درباره مولوي، فردوسي، سعدي، حافظ، نظامي، خاقاني، عطار، ناصرخسرو، بيهقي، خواجوي‌كرماني و سنايي از روز چهارشنبه ۱۲ دي ماه درس‌گفتارهايي را درباره عبيد زاكاني برگزار مي‌كند.

نخستين نشست از مجموعه درس‌گفتارهايي درباره عبيد زاكاني در روز چهارشنبه ۱۲ دي، ساعت 16:30 با عنوان «زمانه و زمينه عبيد زاكاني» با حضور جواد مجابي، ناصر تكميل همايون، محمدعلي حضرتي و علي‌اصغر محمدخاني در مركز فرهنگي شهر كتاب واقع در خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد احمد قصير (بخارست)، نبش كوچه سوم برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون