• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4321 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۳ اسفند

«اعتماد» محدوديت سه‌دوره‌اي براي كانديداتوري نمايندگان مجلس را بررسي مي‌كند

خداحافظي با پارلمان!

عليرضا كيانپور

 

 

«نطق خداحافظي يك سياستمدار» و انصراف از ادامه فعاليت‌هاي سياسي و مديريتي‌اش هميشه از آن موضوعات جذاب خبري بوده است. چنان كه اعلام كانديداتوري يا ورود سياستمداران به عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي، همواره از آن خبرهاي داغ رسانه‌ها بوده و خواهد بود. حالا اما دو، سه نفر از نمايندگان باتجربه مجلس پيشگام شده‌اند تا با دادن پيشنهادي در جريان بررسي قانون استاني شدن انتخابات مجلس در مجلس، محدوديتي تازه در مسير اعلام كانديداتوري نمايندگان مجلس ايجاد كنند؛ پيشنهادي كه ديروز در صحن علني مجلس مطرح، با وجود برخي مخالفت‌ها در نهايت تصويب شد و حالا اگرچه اين تنها شوراي نگهبان است كه مي‌تواند در سرنوشت اين مصوبه اثرگذار شود اما محمدجواد كوليوند، رييس اصولگراي كميسيون شوراها و امور داخلي كشور در مجلس كه البته خود جزو آن 34 نماينده فعلي مجلس نيست كه در صورت تاييد مصوبه ديروز، امكان اعلام كانديداتوري در انتخابات مجلس يازدهم را از دست خواهد داد اما از مغايرت اين مصوبه با قانون اساسي سخن گفته و تاكيد كرده كه در نامه‌اي به رياست مجلس موضوع را پيگيري خواهد كرد.

از آن‌سو اما در حالي حسين اميري خامكاني و محمدرضا تابش دو نماينده اصلاح‌طلب مجلس، به نمايندگي از طراحان اين پيشنهاد در صحن علني نطق كردند كه هر دو به اصطلاح از جمله اعضاي باشگاه بيش از سه‌دوره‌اي‌هاي مجلس هستند. جالب‌تر اينكه تابش در بخشي از نطق خود تاكيد كرد كه به جز اميري‌خامكاني، نمايندگاني همچون «محمدقسيم عثماني»، «عليرضا محجوب»، «حسن كامران» و چند نفر ديگر از اعضاي اين باشگاه 34نفره نيز پيش‌تر از موافقت خود با اين پيشنهاد گفته‌اند. تابش حتي گفت كه در ابتداي نشست علني ديروز نظر استمزاجي علي لاريجاني، رييس مجلس را نيز دريافت كرده و حتي او هم موافق بوده است. حال آنكه طبيعتا رييس مجلس نيز همچون مسعود پزشكيان و علي مطهري نواب از اعضاي اين باشگاه پرستاره است. هرچند كه تابش بلافاصله تاكيد كرد كه ممكن است رييس مجلس از سر فروتني، تعارف كرده باشد.

فارغ از اين تعارفات مرسوم ما ايراني‌ها كه گويا رگه‌هايي از آن در سطوح بالاي مديريتي و تصميم‌گيري كشور نيز ديده مي‌شود، بعضي ديگر از نمايندگان - چه برخي از آن 34 عضو باشگاه پرستاره سه‌دوره‌اي‌ها و چه بعضي از اين 256 نماينده‌اي كه يك يا نهايتا دو دوره متوالي نماينده مجلس بودند، معتقدند كه مصوبه ديروز از ايرادهاي قانوني متعدد رنج مي‌برد و همين ايرادها كافي است تا شوراي نگهبان از تاييد آن خودداري كند.

هنوز تا موعد اعلام‌نظر شوراي نگهبان زمان بسياري باقي مانده است. چنانچه پيگيري‌هاي خبرنگار« اعتماد» از اين شورا نيز به نتيجه‌اي مشخص نرسيد و عباسعلي كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان نيز در پاسخ به پرسش‌هاي متعدد ما درباره ابعاد حقوقي و آنچه به عنوان «ايرادهاي قانوني در اين مصوبه» مورد تاكيد نمايندگان قرار گرفته، صرفا اعلام كرد كه تا زمان اتمام كار مجلس، امكان هيچ‌گونه اظهارنظري در اين رابطه وجود ندارد. جالب اينكه آنچه از لابه‌لاي گفته‌هاي برخي نمايندگان، از جمله پايداري‌هايي همچون كريمي‌قدوسي دستگيرمان مي‌شود، از برخي شبهه‌هاي مضاعف در اين مصوبه حكايت دارد؛ چنانچه اين نماينده اصولگرا از احتمال انگيزه‌هاي انتخاباتي طراحان اين طرح به «اعتماد» گفته و مي‌گويد كه بعيد نيست طراحان با علم به اينكه اين مصوبه با مخالفت شوراي نگهبان مواجه مي‌شود، مي‌خواستند در آستانه انتخابات مجلس يازدهم، در حوزه‌هاي انتخابيه‌شان مانور تبليغاتي بدهند كه اگرچه تلاش كردند جا براي جوانان باز شود اما نشد. آنچه در ادامه مي‌خوانيد، نظرات عليرضا رحيمي، عضو اصلاح‌طلب هيات رييسه، سيدحسين نقوي حسيني، سخنگوي فراكسيون نمايندگان ولايي، غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي، نايب‌رييس نخست فراكسيون مستقلين ولايي و مسعود گودرزي ازجمله اعضاي شوراي مركزي فراكسيون اميد در ارتباط با اين مصوبه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون