• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4321 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۳ اسفند

مسعود گودرزي، عضو اصلاح‌طلب كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس:

نظام دومجلسي مي‌تواند خلأ ناشي از غيبت نمايندگان مجرب را حل كند

شما از موافقان مصوبه اعمال محدوديت در ادوار نمايندگي مجلس هستيد، اما برخي نمايندگان معتقدند اين مصوبه به دلايل متعدد مغاير قانون اساسي است و در نتيجه با مخالفت شوراي نگهبان مواجه مي‌شود.

قانون اساسي تعداد ادوار رياست‌جمهوري را مشخص كرده اما تعداد ادوار نمايندگي مجلس را مسكوت گذاشته است. بنابراين اعمال اين محدوديت لزوما مغاير قانون اساسي نيست.

مثلا گفته شد كه اين مصوبه با اصل شايستگي در تغاير است.

ما كاري به شايستگي نداريم. ما ادوار حضور نمايندگان را محدود كرديم و اين اقدام را نيز به‌ نحوي انجام داديم كه حتي اگر در مواردي با قانون در تغاير باشد، با اصول تجربي و علمي مديريتي مطابقت دارد. درواقع اگر نماينده‌اي در 3 دوره (12 سال) نتوانست كاري از پيش ببرد، احتمالا بعد از آن هم چندان كارايي نخواهد داشت.

بحث ديگر جايگاهي است كه نمايندگان مجلس به ‌لحاظ سياسي و اتفاقا در گذر زمان به دست مي‌آورند. مثلا نماينده‌اي همچون علي مطهري كه قرار نيست طرحي بياورد تا فلان مشكل مردم را حل كند؛ بلكه مردم او را به مجلس مي‌فرستند كه در مناسبات سياسي ورود كند و به‌واسطه جايگاهي كه در طول سال‌ها در مجموعه حاكميت به دست آورده، به نفع مردم فعاليت كند.

بحثم اين است كه اگر ما مي‌توانستيم، كاري كنيم كه در انتخابات مجلس هم از توان اين افراد استفاده كنيم و هم جا را براي جوان‌ترها باز كنيم، اين مشكلات هم مرتفع مي‌شد.

مثلا چطور؟

امروز بسياري از كشورها با سيستم دو مجلسي اداره مي‌شوند. اگر چنين باشد، اين افراد باتجربه‌تر مي‌توانند در مجلس اعلام حضور يافته و از تجارب و مشورت‌هاي مجلس پايين‌تر استفاده كنند. اگر بتوانيم در مجلس نيز همان‌طور كه در سيستم اجرايي، هر فرد از سطوح پايين آغاز مي‌كند و بعد به مديريت، مديريت كل و مراتب بالاتر مي‌رسد، عمل كنيم، اين مشكل نيز حل مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون