• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4321 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۳ اسفند

اسماعيل گرامي‌مقدم:

لايحه جامع انتخابات، بخشي از انتقادات را برطرف كرده است

اسماعيل گرامي‌مقدم، فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به اينكه جايگزيني انتخاب احزاب به جاي انتخاب افراد، رويكرد اصلي لايحه جامع انتخابات است، گفت: «اين لايحه به خودي خود احزاب را پاسخگو مي‌كند، زيرا به جاي انتخاب افراد در انتخابات، احزاب انتخاب مي‌شوند. انتخاب احزاب هم موجب مي‌شود كه احزاب دست به تشكيل ائتلاف‌هاي بزرگ شده و تعدد احزاب كاهش مي‌يابد و از سويي احزاب را در قبال مردم پاسخگو خواهد كرد.»

به گزارش ايسنا، او درباره ارايه ليست از سوي احزاب در انتخابات به شرط داشتن پنج هزار عضو هم گفت: «اين محدوديت موجب تقويت احزاب مي‌شود. اگر حزبي توان بسيج پنج هزار نفر را نداشته باشد يا بايد عرصه را ترك كند يا دنبال ائتلاف با ساير احزاب و ايجاد جبهه واحدي باشد. رويكرد لايحه جامع انتخابات به سمت حزبي شدن انتخابات يكي از آرمان‌هاي اساسي اصلاح‌طلبان است. اگر اين لايحه به همين شكل تصويب شود، تحول بزرگي در جريان اصولگرايي و اصلاح‌طلبي رخ داده و در هر جريان دو يا سه حزب بزرگ ايجاد مي‌شود. همچنين حزبي شدن انتخابات موجب افزايش كيفيت نمايندگان مجلس، وزرا و استانداران خواهد شد.» سخنگوي حزب اعتماد ملي با اشاره به نوآوري لايحه جامع انتخابات در زمينه خوداظهاري داوطلبان انتخابات براي وفاداري و التزام به قانون اساسي و ولايت فقيه ادامه داد: «لايحه جامع انتخابات بخشي از انتقادات اصلاح‌طلبان را برطرف كرده است. ما معتقديم اعتراف و خوداظهاري فرد براي وفاداري و التزام به اسلام، ولايت فقيه و قانون اساسي كفايت مي‌كند، مگر به صورت عملي خلاف آن ثابت شود. تجسس براي اندازه‌گيري التزام به ولايت فقيه، اسلام و قانون اساسي لازم نيست.»

گرامي‌مقدم در پايان با تاكيد بر اينكه لايحه جامع انتخابات در جهت دموكراتيك‌تر شدن انتخابات است، گفت: «اميدوارم مجلس اين لايحه را تصويب كند و احزاب هم به دنبال تطبيق خود با اين لايحه باشند. در شرايطي كه براندازان در تلاش براي القاي ناتواني جمهوري اسلامي در پياده كردن قوانين دموكراتيك بوده و مردم را تشويق مي‌كنند كه از اصلاح طلبان و اصولگرايان عبور كنند، ما به اصلاح ساختاري نيازمنديم. يكي از مهم‌ترين جنبه‌هاي اصلاح ساختاري، اصلاح قانون انتخابات است كه جامعه را براي انجام اصلاحات اميدوار نگه مي‌دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون