• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4321 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۳ اسفند

غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي، نايب‌رييس نخست فراكسيون مستقلين ولايي:

آمار استخدام جوانان پس از اجراي منع به‌كارگيري بازنشستگان تقريبا هيچ است

نظرتان درباره مصوبه اعمال محدوديت سه دوره‌اي براي حضور نمايندگان در انتخابات چيست؟

البته نكات مثبتي هم دارد، چراكه باعث گردش نخبگان مي‌شود. البته ممكن است آسيب‌هايي داشته باشد اما به هر حال اينكه رياست‌جمهوري دو دوره است، بد نيست براي نمايندگي مجلس هم محدوديت دوره‌اي داشته باشيم، اما پيش‌بيني بنده اين است كه مغايرت‌هايي با قانون اساسي داشته باشد.

بعضا حتي نسبت به عدد 3 دوره هم ايراد داشتند كه چرا نبايد 2 يا 4 دوره باشد.

بله، اما شايد چون رياست‌جمهوري 2 دوره است، بد نبود نمايندگي مثلا 4 دوره در نظر گرفته مي‌شد. اما در نظر بگيريد كه استقبال عمومي از اين مصوبه خوب بوده است.

آيا حذف شدن نماينده‌اي با سابقه چند دوره حضور در مجلس كه احتمالا به ايرادهاي قانوني طرح واقف است و شايد با انگيزه انتخاباتي پيشگام شده ، به مصلحت است؟

بعيد نيست اما در هر صورت، مساله اين است كه ممكن است شوراي نگهبان اين مصوبه را تاييد كند. هرچند احتمال رد آن به نظر بنده به‌ مراتب بيشتر است.

چه ايرادهايي در اين مصوبه مي‌بينيد كه فكر مي‌كنيد در شوراي نگهبان رد مي‌شود؟

اعمال اين محدوديت‌ها در قانون اساسي ما لحاظ نشده است. درواقع اگرچه در مورد رياست‌جمهوري اين محدوديت تاكيد شده، در مورد مجلس صحبتي نشده است.

بحث ديگر آثار منفي ناشي از فقدان افراد باتجربه در مجلس است. نمايندگاني هستند كه جايگزين ندارند

اصولا بنده در مورد شغل نمايندگي معتقدم كه تجربه و پختگي اهميت فراواني دارد. نماينده‌اي كه تجربه داشته و سوابق اجرايي خوبي داشته، كار را مي‌فهمد و مي‌تواند راهگشا باشد. اما شايد تصميم‌گيري تقنيني در مورد مسائل كلان كشور بدون تجربه كمي با چالش روبه‌رو شود. ضمن آنكه بهتر است، مردم انتخاب كنند و اگر هم بحث جوان‌گرايي است، بايد آنها تصميم بگيرند.

اما بحث گلايه از عدم ‌توجه به جوانگرايي معمولا مربوط به سمت‌هاي انتصابي است اما وقتي بحث انتخابات است، ديگر مردم خود قادر به نقش‌آفريني هستند. احيانا به بحث جوان‌گرايي نگاه تبليغاتي نمي‌شود؟

همين‌طور است. بد نيست يك نفر بگويد طرح منع به‌كارگيري بازنشستگان تا چه ميزان منجر به استخدام جوانان شده است. من به شما مي‌گويم كه هيچ. تا امروز كه حتي يك نفر هم گزارش نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون