• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4426 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ مرداد

نشست كميسيون مشترك برجام برگزار شد

تاكيد 1+4 برتداوم پروژه‌هاي هسته‌اي فردو و اراك

گروه ديپلماسي|روز گذشته نشست فوق‌العاده كميسيون مشترك برجام در سطح معاونان و مديران كل ايران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، روسيه، انگليس و چين) و نماينده اتحاديه اروپا در هتل كوبورگ شهر وين، پايتخت اتريش برگزار شد. سيدعباس عراقچي، معاون وزير خارجه ايران و هلگا اشميد، معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا رياست اين نشست را برعهده داشتند. پس از اين نشست سيدعباس عراقچي در جمع خبرنگاران حاضر شد و توضيحاتي در خصوص اين نشست ارايه داد. به گزارش فارس عراقچي درخصوص اين جلسه گفت:«جلسه فوق‌العاده كميسيون مشترك براي رسيدگي به شكاياتي كه هر دو طرف، هم ايران و هم 3 كشور اروپايي نسبت به نحوه اجراي برجام از همديگر داشتند، برگزار شد. بحث‌هاي خوبي صورت‌ گرفت و هر طرف منطقي كه داشت، ارايه داد». معاون سياسي وزيرامورخارجه افزود:«همان‌ طور كه قبلا هم گفته بودم، ما در يك ماه گذشته تحولاتي را در نحوه اجراي برجام داشتيم. هم گزارشي كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در خصوص كاهش تعهدات ايران ارايه داده بود را مورد بررسي قرار داديم آنجايي كه اين كاهش تعهدات عملي شده بود، هم مواردي كه ما داشتيم در خصوص قصور كشورهاي اروپايي در اجراي تعهدات خودشان ارايه شد و بحث‌ مفصلي در اين خصوص صورت گرفت.» او ادامه داد:«به نظر من بحث‌ها سازنده بود. آنچه به هر حال در جمع‌بندي وجود داشت، پايبندي همه كشورهاي باقيمانده در برجام به تعهدات خودشان براي ادامه برجام و حفظ برجام بود. البته جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد به روال خودش در كاهش تعهداتش ادامه خواهد داد تا وقتي كه خواسته‌هاي جمهوري اسلامي ايران تامين شود. در مجموع مي‌توانم بگويم كه روحيه حاكم بر جلسه، روحيه خوب و سازنده‌اي بود ولي مشكلات ما، مشكلات جدي است كه بايد مرتفع شود.» عراقچي در پاسخ به سوالي در مورد احتمال برگزاري جلسه كميسيون برجام در سطح وزيران خارجه گفت:«اعضاي برجام مصمم هستند كه جلسه وزراي امور خارجه برجام را هم برگزار كنند. ما احتياج به يك‌سري آماده‌سازي‌هاي قبلي داريم كه مقداري بحث‌هاي مربوط به آن هم انجام شد و شايد جلسات ديگري در سطح كارشناسي داشته باشيم تا وقتي وزراي خارجه ملاقات مي‌كنند، ما بتوانيم بحث‌هاي جدي و دستاوردهاي ملموسي داشته باشيم. ضمنا تصميم گرفته شد كه گروه‌هاي كاري در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي كارشان را شروع كنند و بعد از اين جلسه، كارشناسان ما در دو حوزه مختلف اقتصادي، جلساتي را با هدف رسيدن به راه‌هاي عملياتي در اجراي برجام خواهند داشت.»

درخواست از ايران

سرگئي ريابكوف، معاون وزير امور خارجه روسيه نيز پس از نشست كميسيون مشترك برجام در وين گفت كه در اين نشست از ايران خواسته شد تا گام سوم كاهش تعهد خود به برنامه جامع اقدام مشترك را انجام ندهد. ميخاييل اوليانوف، نماينده دايم روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي كه در نشست كميسيون مشترك حضور داشت بعد از خاتمه اين نشست تاكيد كرد كه تحريم‌هاي امريكا بر اجراي برجام اثر منفي گذاشته است. اوليانوف در توييتر خود نوشت:«آشكار است كه تحريم‌هاي امريكا تاثير منفي بر اجراي برجام دارد. با اين حال همه حاضران در اين نشست كاملا متعهد به برجام هستند.» فو كونگ، رييس هيات مذاكره‌كننده چيني در نشست كميسيون مشترك برجام نيز گفت كه تمامي طرف‌هاي برجام خواستار حفظ اين توافق بوده و به‌ شدت با تصميم واشنگتن در اعمال مجدد تحريم‌ها عليه ايران مخالفت كردند.

پيگيري تعهدات

عراقچي اما پيش از حضور در نشست كميسيون مشترك برجام نيز طي مصاحبه‌اي با خبرگزاري صداو سيما عنوان كرد در طول يك ماه گذشته تحولات بسيار زيادي در حوزه برجام اتفاق افتاده كه ضرورت ايجاب مي‌كرد كه يك دور ديگر جلسه كميسيون مشترك را به صورت فوق‌العاده داشته باشيم. او افزود: در اين يك ماه گذشته كاهش تعهدات ايران وارد مرحله عملياتي شد و گزارشات آژانس در اين خصوص منتشر شد، امريكا به شوراي حكام مراجعه كرد و خواست كه اين موضوع را در شوراي حكام مطرح كند و كشورهاي اروپايي موضع معقولي را در شوراي حكام گرفتند و گفتند جاي بررسي موضوعات برجام در شوراي حكام نيست و در سازوكارهاي داخل برجام است كه شامل كميسيون مشترك مي‌شود و از نظر آنها موضوع بايد در كميسيون مشترك رسيدگي مي‌شد. معاون وزير خارجه بيان كرد: همزمان تحولاتي هم رخ داد از جمله توقيف نفتكش حامل نفت ايران در تنگه جبل‌الطارق كه از نظر ما نقض برجام به حساب مي‌آيد و نبايد كشورهاي عضو برجام هيچ مانعي در راه صادرات نفت ايران ايجاد كنند و اين خلاف برجام است و برخي تحولات ديگري هم رخ داد كه از نظر ما نقض تعهدات كشورهاي باقيمانده در برجام است. جمهوري اسلامي ايران در چارچوب كاهش گام به گام تعهد به توافق هسته‌اي در مرحله نخست پايبندي به سقف‌هاي برجامي ذخاير اورانيوم با غناي پايين و آب سنگين را تعليق كرد. در مرحله دوم نيز كه ۶۰ روز پس از گام نخست اجرايي شد، غناي اورانيوم توليدي ايران از ۳.۶۷ درصد مقرر در برجام به ۴.۵ درصد افزايش يافت. تهران تاكيد كرده اگر ظرف ۶۰ روز پس از گام دوم، تعهدات كشورهاي باقيمانده در برجام اجرايي نشود، ايران وارد فاز سوم كاهش تعهد مي‌شود.

 


بيانيه رسمي كميسيون مشترك برجام

نشست فوق‌العاده كميسيون مشترك برجام به درخواست فرانسه، آلمان و انگليس و جمهوري اسلامي ايران در شهر وين اتريش برگزار شد. اين نشست به منظور بحث در مورد ضرورت اجراي كامل و موثر برجام در تمام جوانب آن برگزار شد. كميسيون مشترك به رياست خانم هلگا اشميد به نيابت از خانم فدريكا موگريني، نماينده عالي اتحاديه اروپا و باحضور اعضاي E3+2 (شامل چين، فرانسه، آلمان، روسيه و انگليس) و ايران در سطح معاونين و مديران سياسي وزراي خارجه برگزار شد. براساس مفاد برجام، كميسيون مشترك مسووليت نظارت بر اجراي توافق هسته‌اي را برعهده دارد. شركت‌كنندگان بر تداوم تعهدشان به حفظ برجام تاكيد كردند. آنها يادآوري كردند كه تعهدات هسته‌اي و رفع تحريم‌ها دو بخش اساسي توافق هستند. همچنين بر مفاد تعهدات مندرج در بيانيه‌هاي رييس متعاقب نشست‌هاي قبلي كميسيون مشترك تاكيد مجدد داشتند و به طور خاص تداوم گفت‌وگوها در سطح كارشناسي در خصوص موضوعات مرتبط با رفع تحريم‌ها و موضوعات هسته‌اي مورد تاكيد مجدد قرار گرفت. شركت‌كنندگان بر حمايت قاطع و مسووليت جمعي اعضا براي تداوم پروژه‌هاي هسته‌اي (به طور خاص پروژه اراك و فردو) كه بخش اصلي از برجام به منظور حصول اطمينان از ماهيت كاملا صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران است، تاكيد داشتند. برگزاري نشست كميسيون مشترك در سطح وزراي خارجه در آينده نزديك مورد توافق واقع شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون