• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4449 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۵ شهريور

ارتش رژيم صهيونيستي سخنراني سيد حسن نصرالله را با دقت رصد كرد

نگراني اسراييل از تلافي حزب‌الله

 ميثم سليماني
 

رژيم اسراييل از زمان تاسيس خود يك رويكرد را وارد ارتش خود كرد و آن عمليات‌هاي پيش‌دستانه بود. در جنگ اعراب و اسراييل همين رويكرد بود كه توانست در سال 1967 يك پيروزي بزرگ را در برابر اعراب به دست آورد و پيشروي بسيار زيادي را در اين جنگ انجام داد و بخش‌هاي زيادي از سرزمين كشورهاي عربي را نيز به اشغال خود درآورد. اما اگر به امروز بازگرديم، اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا اسراييل هنوز اين توانمندي را دارد كه با انجام عمليات‌هاي پيش‌دستانه جلوي اقدامات عليه خود را بگيرد؟

واقعيت آن است كه ارتش اسراييل توان رويارويي مستقيم و طولاني با هيچ نيروي نظامي را ندارد، چرا كه ارتش اين رژيم براي عمليات‌هاي بلندمدت و فرسايشي طراحي نشده، بلكه آنها به نحوي عمل مي‌كنند كه بايد به سرعت عملياتي نتيجه‌بخش داشته باشند. جنگ‌هاي جنوب لبنان و غزه طي سال‌هاي اخير نشان داده است كه ارتش اين رژيم نمي‌تواند وارد نبرد‌هاي بلندمدت شود، از همين‌رو تلاش مي‌كند كه همان شيوه عمليات‌هاي پيش‌دستانه را دنبال كند تا وارد يك نبرد فرسايشي نشود. همچنين ارتش اسراييل نشان داده كه آمادگي نبردهاي نامتقارن را نيز ندارد. شايد همين امروز و با تكنولوژي‌هاي پيشرفته، كشورهاي عربي در برابر ارتش اسراييل قرار گيرند باز هم همان اتفاق سال 1967 در برابر اسراييل براي آنها تكرار شود. اما نكته اينجاست اگر اسراييل در برابر گروهي مانند حزب‌الله قرار گيرد، اگر شكست نخورد قطعا پيروز نبرد نخواهد بود. شايد در گذشته اسراييل مي‌توانست به شكل محدود برخي حملات و تهديدها را با يك حمله هوايي خنثي كند، اما در حال حاضر اسراييل نمي‌داند كدام يك از تهديدهايي كه اطراف خود وجود دارد را خنثي كند. تهديدهايي غيرقابل پيش‌بيني كه هر لحظه مي‌تواند منافع اين رژيم را در هر جايي مورد هدف قرار دهد. از همين‌رو است كه اسراييلي‌ها شروع به حملات به اصطلاح پيش‌دستانه كرده‌اند تا به نحوي تهديدات عليه خود را از بين ببرند ولي آيا واقعا اين تهديدات از بين مي‌رود؟ هنگامي كه دو پهپاد اسراييلي بر فراز آسمان لبنان سقوط كرد، ارتش اين رژيم به ‌شدت نگران شد و با دقت هر چه تمام‌تر سخنراني سيد حسن نصرالله را دنبال كردند تا ببينند پاسخ حزب‌الله لبنان نسبت به نقض حريم هوايي لبنان از سوي اين رژيم چگونه پاسخ داده مي‌شود. سيد حسن نصرالله عنوان كرد كه ديگر هر پرنده اسراييلي بر فراز لبنان ديده شود مورد هدف قرار مي‌گيرد. بسياري از محافل به ‌شدت نگران واكنش احتمالي حزب‌الله نسبت به اتفاق لبنان شدند. از طرفي ديگر دبيركل حزب‌الله لبنان عنوان كرد كه در حمله هوايي شنبه شب به دمشق يك خانه مربوط به حزب‌الله لبنان نيز مورد هدف قرار گرفته است و همين موضوع شائبه تلافي حزب‌الله نسبت به حملات اخير را بيشتر مي‌كند. كابينه امنيتي اسراييل پس از حملات شنبه‌شب صبح روز يكشنبه از بيم تحولات امنيتي تشكيل جلسه داد و بنيامين نتانياهو همه را تهديد به حملات بيشتر كرد. ولي اسراييلي‌ها به حدي نگران بودند كه برخي مراسم‌هاي محلي در سرزمين‌هاي اشغالي لغو شدند.

يكشنبه شب نيز مايك پمپئو وزير خارجه امريكا در تماس تلفني با بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم اسراييل درباره حملات هوايي به سوريه صحبت كردند. پمپئو در تماس تلفني خود از حق اسراييل در دفاع از خود در برابر تهديدات سخن گفت. البته به نظر مي‌رسد، اسراييل و امريكا بيشتر علاقه‌مند هستند كه نشان دهند همه اين تهديدات از سوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است ولي در عمل نتوانستند محلي مربوط به سپاه پاسداران را هدف قرار دهند و نه عملياتي از سوي آنها را نيز خنثي كنند.

وزارت خارجه امريكا در بيانيه‌اي گفت: وزير خارجه و نخست‌وزير در مورد چگونگي برخورد با حضور ايران در سوريه و تهديد آن عليه اسراييل با يكديگر گفت‌وگو كردند.

با اين حال ارتش اسراييل روز گذشته در توييتر خود با انتشار عكسي مدعي شد، افرادي كه قصد طراحي حمله به اين رژيم را داشته‌اند را از بين برده است. ارتش اسراييل مدعي است اين دو از نيروهاي شيعه لبناني هستند كه در نزديكي دمشق كشته شدند. نام اين افراد حسن يوسف زبيب و ياسر احمد ضاهر است. اسراييل مدعي شده اين شهدا پشت تلاش‌هاي حمله به اسراييل با هواپيماهاي بدون سرنشين قرار داشتند و هنگام خنثي‌سازي اين حمله به شهادت رسيدند. ارتش اسراييل همچنين تصاوير اين دو فرد را نيز در صفحه توييتر خود منتشر كرده و مدعي بود اين افراد در پروازي هستند كه به سمت ايران رفتند تا براي هدايت هواپيماهاي بدون سرنشين آموزش‌هاي لازم را ببينند. اسراييل مدعي است با حمله خود به دمشق توانسته جلوي يك حمله بزرگ پهپادي عليه اسراييل را بگيرد.

اسپوتنيك به نقل از يك مقام ارشد ايراني مورد اصابت قرار گرفتن نيروهاي ايراني در اين حملات هوايي را رد كرد. در همين حال يك منبع در حزب‌الله لبنان عنوان كرده كه دو عضو اين گروه به شهادت رسيدند. اسراييل در حال حاضر ايران و حزب‌الله كه در سوريه و در كنار دولت بشار اسد مشغول مبارزه با تروريسم هستند را بزرگ‌ترين تهديد براي خود در منطقه مي‌داند. با اين حال تهران بارها تاكيد كرده كه تنها مستشاران نظامي براي آموزش و به درخواست دولت سوريه در اين كشور حضور دارند و مي‌گويند كه حملات منظم اسراييل به سوريه هيچ پايه قانوني ندارد.

 

حمله‌هاي كور ادامه دارد

رسانه‌هاي داخلي لبنان صبح روز گذشته اعلام كردند: جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي حملاتي را به پادگان جبهه مردمي براي آزادي فلسطين در قوسايا واقع در البقاع مياني در مرزهاي لبنان و سوريه انجام دادند. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه النهار لبنان، رژيم صهيونيستي با سه حمله مرزهاي لبنان و سوريه در شرق زحله را هدف گرفت و احتمالا اين حملات پادگان جبهه مردمي فلسطين را هدف گرفته باشند. به ادعاي اسكاي‌نيوز، جبهه مردمي فلسطين، يك گروه فلسطيني به رهبري احمد جبريل و مورد حمايت دمشق است. اين گروه بعد از حملات تاكيد كرد، اين حملات به اهداف مورد نظر خود نرسيد در حالي كه برخي منابع از تعدادي زخمي در نتيجه اين حملات خبر دادند. اما مسوولاني از اين مقر فلسطيني كه مورد حملات هوايي در لبنان قرار گرفته، گفتند، پهپادهايي از نوع «MK» سه حمله انجام دادند كه هيچ زخمي برجاي نگذاشت اما تنها خسارت‌هايي مالي به بار آورد. خبرنگار النشره لبنان در زحله نيز گفت: كمي بعد از ساعت يك بامداد صداي انفجارهاي مهيب در سلسله رشته كوه‌هاي شرقي از سمت خاك سوريه شنيده شد كه ناشي از حملات هواپيماهاي اسراييل به مواضع نظامي بود كه سامانه‌هاي پدافندي و جبهه مردمي مستقر در شهرك قوسايا اين پهپادهاي اسراييلي را رهگيري كردند. همچنين روز گذشته برخي خبرها حاكي از آن بود كه يك پهپاد جاسوسي اسراييلي با نقض حريم هوايي لبنان وارد اين كشور شده و سپس خارج شده است. همچنين مركز اطلاع‌رساني فلسطين يكشنبه‌شب خبر داد؛ جنگنده‌هاي ارتش رژيم صهيونيستي يكي از پايگاه‌هاي مقاومت فلسطين در نزديكي روستاي ‌ام‌النصر در شمال نوار غزه را هدف قرار دادند. در همين حال، منابع محلي اعلام كردند كه مقاومت فلسطين به سمت يك پهپاد اسراييلي در شرق اردوگاه جباليا در شمال نوار غزه تيراندازي كرده است.

 

تجاوز اسراييل «اعلام جنگ» عليه لبنان است

ميشل عون، رييس‌جمهور لبنان روز دوشنبه در واكنش به حملات پهپادي روز يكشنبه رژيم صهيونيستي به مناطق «ضاحيه» و «قوسايا» گفت كه اين تجاوزات اسراييلي به منزله «اعلام جنگ» است. عون كه اين اظهارات را در ديدار با «يان كوبيچ» هماهنگ‌كننده ويژه سازمان ملل در لبنان مطرح كرده بود، افزود: «اين دو تجاوز اسراييلي خلاف قطعنامه 1701 است». ميشل عون در ادامه افزود: «آنچه رخ داده به منزله اعلام جنگ است و اين حق را به ما مي‌دهد كه از حاكميت، استقلال و تماميت ارضي خود دفاع كنيم. رييس‌جمهور لبنان اظهار داشت ما ملتي هستيم كه براي تحقق صلح و نه جنگ تلاش مي‌كند و تهديد هيچ‌كس را قبول نمي‌كنيم.» همچنين ديلي استار روز گذشته خبر داد كه سعد حريري نخست‌وزير لبنان با تعدادي از مقام‌هاي ارشد بين‌المللي تماس تلفني برقرار كرد و از آنها خواسته كه پس از اتفاقات اخير اسراييل را براي توقف تجاوزهاي خود متقاعد كنند. او از اين مقام‌ها خواسته اسراييل به مفاد قطعنامه 1701 شوراي امنيت سازمان ملل متحد كه خواستار آتش‌بس و پايان جنگ سال 2006 بين حزب‌الله و اسراييل است پايبند باشد. گفتني است سعد حريري علاوه بر تماس‌هاي تلفني خود بطور جداگانه با مقام‌هاي ارشد امنيتي لبناني از جمله ژنرال جوزف عون، فرمانده ارتش و آنتوان منصور رييس اطلاعات ارتش، وزير دفاع و وزير كشور لبنان ديدار كرد. يك منبع آگاه به ديلي‌استار گفته است كه سعد حريري قصد دارد روز دوشنبه با سفيران پنج عضو شوراي امنيت سازمان ملل (چين، روسيه، ايالات متحده، فرانسه و بريتانيا) در خصوص مسائل امنيتي اخير گفت‌وگو كند كه تا زمان تنظيم اين گزارش هنوز اين ديدار صورت نگرفته است. يان كوبيچ هماهنگ‌كننده ويژه ايالات متحده در موضوع لبنان در توييتر خود نوشت كه يك جلسه به‌موقع و مفيد با يك مقام ارشد با حزب‌الله لبنان انجام و پيام‌هاي مهمي ردو بدل شد. منظور از دو طرف هنوز مشخص نيست كه آيا سوي ديگر ماجرا اسراييل بوده است يا خير.


عدم پذيرش مسووليت

اسراييل كاتص، وزير خارجه رژيم صهيونيستي ضمن عدم پذيرش مسووليت حمله به عراق مدعي شد: ايران در هيچ مكاني مصونيت ندارد. به گزارش فارس و به نقل از السومريه، او در گفت‌وگو با تلويزيون رژيم صهيونيستي بدون قبول صريح مسووليت حملات روزهاي گذشته به چندين پايگاه نظامي در عراق گفت: مسووليت خود در عمليات عراق را هنوز اعلام نكرده‌ايم. او در خصوص حملات به برخي مناطق در سوريه نيز مدعي شد: «عمليات در سوريه پيامي براي ايران داشت مبني بر اينكه در هيچ مكاني مصونيت ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون