• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3273 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۱ خرداد

بانك جهاني گزارش داد

بهره‌وري كشاورزي در ايران نصف كشورهاي توسعه‌يافته است


بانك جهاني سرانه اعلام كرد بهره‌وري كشاورزي در ايران نصف كشورهاي توسعه‌يافته است.
در اين گزارش تاكيد شده است زمين‌هاي كشاورزي در ايران معادل 30 درصد زمين‌هاي كشور است كه البته تنها 19 درصد از كل زمين‌هاي كشاورزي در ايران به صورت آبياري كشت مي‌شود.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد بهره‌وري كشاورزي در ايران حدود نصف كشورهاي توسعه‌يافته و همچنين كمتر از متوسط خاورميانه است. در ايران در هر هكتار 2346 كيلو محصول برداشت مي‌شود در حالي كه اين رقم براي كشورهاي توسعه‌يافته 4391 كيلو و در خاورميانه 2561 كيلو است.
بانك جهاني سطح منطقه جنگلي ايران را معادل 8/6 درصد كل سطح زميني ايران دانسته و اعلام كرده است كه 2/7 درصد از مناطق سرزميني ايران به عنوان مناطق حفاظت شده تعيين شده است.
بر اساس آمار بانك جهاني 74 گونه جانوري و گياهي در ايران در معرض خطر انقراض قرار دارند كه از اين رقم 17 گونه پستاندار، 17 گونه پرنده، 37 گونه ماهي و سه گونه نيز گياهي است.
كل صيد ماهي در ايران سالانه 885 هزار تن اعلام شده است. صيد ماهي در ايران طي سال‌هاي 1990 تا 2013 به‌طور متوسط سالانه 7/3 درصد رشد داشته است كه بيشتر از ميزان رشد صيد ماهي در كشورهاي توسعه‌يافته و متوسط خاورميانه بوده است. متوسط رشد صيد ماهي در كشورهاي توسعه‌يافته و كشورهاي خاورميانه‌اي طي اين مدت به ترتيب 6/1درصد و 3 درصد
 اعلام شده است. بانك جهاني در بخش ديگري از گزارش خود به مصرف انرژي در ايران اشاره كرده و سرانه مصرف انرژي در ايران را سالانه معادل 2813 كيلوگرم نفت برآورد كرده است. اين رقم دو برابر متوسط مصرف انرژي در خاورميانه و همچنين بسيار بيشتر از سرانه مصرف انرژي در كشورهاي توسعه يافته است. سرانه مصرف انرژي در كشورهاي توسعه يافته معادل 1893 كيلو نفت و اين رقم براي خاورميانه معادل 1376 كيلو نفت برآورد شده است. بر اساس اين گزارش سرانه انتشار گازهاي گلخانه‌اي در ايران 7/7 تن در سال است و اين رقم براي كشورهاي توسعه‌يافته 4/5 تن و براي خاورميانه 9/3 تن است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون