• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3293 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۴ تير

پلي براي ارتباط و تعامل با دنيا

پيروز حناچي ٭

بي‌شك توافق هسته‌اي، برگ زريني بر افتخارات دولت يازدهم است و در كنار آن بهانه‌اي ديگر است براي افزايش همدلي و افزايش ميل به زندگي در ايرانيان. اما از نگاه علمي، مي‌توان آثار اين توافق را در سه دسته كوتاه‌مدت، ميان مدت و بلندمدت بررسي كرد. در بخش كوتاه‌مدت، توافق هسته‌اي مي‌تواند نقش
غيرقابل انكاري در رونق اقتصادي داشته باشد. به اين ‌ترتيب، اميد فعالان اقتصادي به اينكه بتوانند برا‌ي آينده كاري خود برنامه‌ريزي كنند افزايش خواهد يافت. بازرگانان مي‌توانند اطمينان داشته باشند كه اگر كالايي را صادر مي‌كنند پول آن را دريافت خواهند كرد و اگر مي‌خواهند كالايي را وارد كنند، مي‌توانند به تعهدات‌شان به مشتريان داخلي عمل كنند. در ميان‌مدت نيز اين توافق مي‌تواند نويدي باشد براي ثبات وضعيت دولت. همچنين در عرصه بلندمدت نيز مي‌توان اميدوار بود كه اين توافق ابزاري باشد براي افزايش منابع مالي دولت. همان طور كه مي‌دانيد، هم‌اكنون به دليل مشكلات مالي، ميزان تاثيرگذاري دولت در بودجه عمومي به 15 درصد كاهش پيدا كرده است، چرا كه مواردي چون هدفمندي يارانه‌ها، هرچه پول در صندوق دولت جمع مي‌شود را مي‌بلعد. اما با اين توافق و رونق اقتصادي دولت، نه تنها دولت توانمد خواهد شد كه حتي سهم بخش خصوصي نيز افزايش خواهد يافت.

به اعتقاد من، اين توافق را به نوعي مي‌توان به قطعنامه 598 تشبيه كرد. در آن سال‌ها اگر قطعنامه 598 را نمي‌پذيرفتيم، يا مجبور بوديم كشور را به شيوه‌اي سخت و دشوار اداره كنيم. درحالي كه پذيرفتن اين توافق باعث شد اداره كشور تسهيل شود. حالا توافق هسته‌اي ايران نيز مي‌تواند ما را در اداره كشور ياري كند و روند توسعه كشور را تسريع كند. از سويي، يكي از تاثيرات حداقلي و كوتاه‌مدت اين توافق هسته‌اي مي‌تواند تعاملي باشد كه بين ما با كشورهاي ديگر جهان برقرار مي‌شود. واقعيت اين است كه الان دو دهه‌اي است كه به دليل تعامل نداشتن با كارشناسان و متخصصان خارجي، از راه‌حل‌هاي آنها در موارد مختلفي چون: حل مسائل زيست‌محيطي، آلودگي هوا، كمبود آب و... بي‌اطلاعيم. البته تعامل با دنيا يك بحث دوطرفه است. همان طور كه ما نياز به استفاده از تجارب آنها داريم، مي‌توانيم تجارب خود را در زمينه‌هاي مختلف، در اختيار جهانيان قرار دهيم و از انزواي كنوني خارج شويم و بالاخره اينكه توافق هسته‌اي باعث حضور سرمايه‌گذاران خارجي و رونق اقتصادي و به دنبال آن حل مشكلات اشتغال جوانان و حل ده‌ها مشكل ريشه‌اي ديگر خواهد شد. اميدواريم كه اين توافق بتواند سطح زندگي شهروندان را بالا ببرد و جايگاه ايران را درجهان بيش از پيش تثبيت كند و ارتقا دهد. همين دلايل كافي است تا توافق هسته‌اي بهانه‌اي باشد براي شادي هر ايراني.

٭رييس شوراي عالي معماري و شهرسازي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون