• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3293 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۴ تير

هيچ خردمندي دشمني را تا ابد پيش نمي‌برد

سيد كاظم اكرمي٭

تمام مردمي كه در يك قرن اخير زندگي كرده يا اگر نوجوان و جوان هستند تاريخ را به‌طور كوتاه مطالعه كرده يا در مورد دولت‌هاي امريكا و اروپا از بزرگ‌ترهاي خود چيزي شنيده‌اند، جز استعمار و زورگويي و غارت منابع كشورها و از جمله ايران عزيز مطلبي به خاطر ندارند.

كيست كه نداند دولت ملي و مردمي دكتر مصدق را همين امريكايي‌ها با كودتا سرنگون كردند و وزير امورخارجه وقت امريكا در ايامي كه رييس محترم و متين دولت اصلاحات چند سال پيش در كنگره سالانه سازمان ملل شركت كرده بود
به صراحت از كودتاي 28 مرداد ياد كرد و امريكا را عامل آن دانست.

دوره قاجاريه و پهلوي پر است از خيانت اروپايي‌ها و بعضي كشورهاي ديگر به ايران. به علاوه سه قاره آسيا، آفريقا و امريكاي لاتين سال‌ها مورد استعمار دولت‌هاي اروپايي و امريكايي بوده‌اند. آنها هم‌اكنون بعضي كشورهاي منطقه مانند اسراييل و عربستان را مامور كشتن كودكان و زنان و مردان بي‌دفاع يمن و فلسطين كرده، گروه‌هاي تكفيري و داعش را به جان مردم اكثر كشورهاي مسلمان انداخته‌اند. جوانان و نوجوانان و همه مردم ما همواره بايد جنگ تحميلي عراق را كه با حمايت دولت‌هاي اروپايي و امريكا سبب كشته شدن هزاران نفر از هموطنان‌مان شد از ياد نبرند.

با اين همه به دستور قرآن كريم هر گاه دشمنان به هر دليل بخواهند با كشوري مانند ايران در مورد مساله‌اي مذاكره كنند نبايد با توجه به سوابق غيرانساني آنها مذاكره را رد كنيم. هيچ خردمندي دشمني را تا ابد پيش نمي‌برد زيرا در مذاكره منافعي هست كه در غير از آن نيست. به‌طور اختصار مذاكره مي‌تواند اين منافع را داشته باشد: 1- نشان دادن عقل و خرد مذاكره‌كننده در صحنه زندگي 2- فهم نقاط قوت و ضعف دشمن 3- استفاده از ناتوانايي‌هاي دشمن و پيشبرد منافع شخصي يا ملي 4- در صورت پيروزي به دست آوردن منافع 5- نشان دادن توانايي‌هاي يك ملت در صحنه روابط ميان كشورها و عرصه بين‌الملل 6. شاد شدن مردم و احساس حل مشكلات.

البته فراموش نكنيم كه مذاكره بايد دربردارنده منافع ملي در حداكثر ممكن و البته همراه با عزت، استقلال و آزادي دولت و ملت باشد، اميدوارم كه دولتمردان تا مي‌توانند از بروز مشكلات داخلي و خارجي براي مردم پيشگيري كنند.

٭ وزير اسبق آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون