• 1404 چهارشنبه 12 شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 6130 -
  • 1404 چهارشنبه 12 شهريور

شاهدِ مقصودِ مصوّر

سيدجواد ميرهاشمي

«ما دامتِ الشمسُ تأتي بعد ظُلْمتِنا
فليعلمِ اليأسُ أن القادم الأملُ؛تا زماني ‌كه خورشيد از پس تاريكي ما سر برآرد، بگذار نااميدي بداند كه آنچه در راه است، روشنايي و اميد است». «اميد طاري‌فرد»، عكاس مجموعه عكس «ماه، تنها شاهد» در پيشاني‌نوشت نمايشگاه و معرفي مجموعه‌اش مي‌نويسد: «در سكوت، شب انعكاس نور ماه بر پهنه دريا حضور دارد ناظري خاموش كه داستان‌ها را در سينه نگه مي‌دارد. اين مجموعه دعوت به سرزميني وراي زمان است. در اينجا مرز ميان واقعيت و رويا محو مي‌شود، لحظه‌اي ربوده شده از داستاني بي‌انتها... و او تنها شاهد روايت «ما» است. ماه، تنها شاهد بي‌صدا و آرامِ لحظه‌هاي ماست؛ نوري كه در سكوت شب بر زمين مي‌تابد و گواهي مي‌دهد بر آمدن سپيده. در هر عكس، هر قاب، در سكوت هر تصوير، روزنه‌اي از روشنايي پنهان است؛ شكافي كوچك در دل تاريكي كه نويد سپيدي فردا را زمزمه مي‌كند. «ماه، تنها شاهد» دعوتي است به نگاهِ دوباره، به ديدن نور در دل سايه‌ها، به يافتن اميد در لحظه‌هاي بي‌صدا و تنهايي. اين نمايشگاه، همچون سفري در شب، نشان مي‌دهد كه حتي در تاريك‌ترين لحظات، نوري هست كه منتظر ماست، نوري كه بر دل سياهي مي‌تابد و از نو زندگي را ممكن مي‌سازد.» بايد «شاهدِ مقصودِ مصوّر» بود تا به‌ جاي ماه بنشيني و مناظر را نظاره كني و آنگاه آن را ثبت كني و حيف عكس‌ها شناسنامه ندارد و ‌اي كاش تاريخ ثبت و نگاه عكاس در اوراقي و نمايه‌اي ثبت مي‌شد تا ارزش هنر عكاس بيشتر جلوه پيدا مي‌كرد. تماشاگر هفده ‌عكس را در لحظه‌هاي كوتاهي مي‌بيند، مكث مي‌كند، به‌ خاطر مي‌سپارد و مي‌گذرد؛ لحظاتي كه عكاس روزها و ماه‌ها و سال‌ها از نگاهش گذشته و انتخاب هفده ‌عكس قطعا كاري است سخت‌ آسان.
«تا مگر شاهدِ مقصود مصوّر گردد
دلِ چون آينه پرداخته مي‌بايد رفت»
صائب تبريزي
نمايشگاه عكس «ماه، تنها شاهد» تا جمعه، 14 شهريور در خانه فرهنگ و هنر سپند واقع در خيابان استاد نجات‌اللهي، خيابان جعفري‌شهري (سپند)، شماره 22 برپاست؛ خانه‌اي كه به دست معمار برجسته، بهمن پاك‌نيا طراحي شده است. از اين استاد نامدار كه در دهه خورشيدي رياست دانشكده معماري و شهرسازي دانشگاه ملي ايران را بر عهده داشت، يادگارهاي ماندگاري چون كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه تهران (۱۳50-۱۳43) برجاي مانده است. تبديل اين خانه مسكوني به محيطي فرهنگي، در عين حفظ بافت اصيل و تاريخي آن، امروز جلوه‌اي ديگر به اين فضا بخشيده و حضور هنر را با خاطره معماري درهم آميخته است.‌
پژوهشگر و فيلمساز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون