• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3489 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ اسفند

زير ذره‌بين اقتصاد

تلاش كميسيون تلفيق بودجه 95 براي اتمام بررسي بودجه تا پايان سال|  سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه بودجه 95 گفت كه اين كميسيون تلاش مي‌كند بررسي لايحه بودجه 95 را تا پايان اسفند نهايي كند. محمدرضا پورابراهيمي گفت: كميسيون تلفيق لايحه بودجه 95 امروز در جلسه خود ادامه بخش‌هاي هزينه‌اي لايحه بودجه را مورد بررسي قرار مي‌دهد. تمام تلاش ما اين است كه لايحه را تا پايان هفته نهايي كنيم و طبق قولي كه پيش از اين داده بوديم كار كميسيون تلفيق تا پيش از آغاز سال نو به اتمام برسد.

ساخت‌وسازهاي غيرمجاز نوروزي را گزارش دهيد|  سازمان امور اراضي كشور درباره تبليغات افراد سودجو براي خريد و فروش زمين‌هاي خارج از محدوده شهر و روستا و ساخت و ساز ويلا و مسكن در مزارع و باغ‌ها هشدار داد و اعلام كرد كه مردم مي‌توانند با مشاهده تخريب و تغيير كاربري زمين‌هاي كشاورزي مراتب را از طريق تماس با سامانه ارتباط مردمي حفاظت اراضي كشاورزي به شماره تلفن 131 گزارش دهند.

اصلاح طرح توسعه و بهينه‌سازي آب شرب | نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني خود طرح توسعه و بهينه‌سازي آب شرب شهري و روستايي را براي تامين نظر شوراي نگهبان اصلاح كردند. طرح يك‌فوريتي توسعه و بهينه سازي آب شرب شهري و روستايي در كشور كه از سوي شوراي نگهبان به مجلس اعاده شده در جلسه علني مورد بررسي قرار گرفت و ايرادات شوراي نگهبان به اين طرح رفع شد. به موجب اصلاحيه اين طرح، وزارت نيرو مي‌تواند با همكاري وزارت راه در شهرها و روستاها با ميانگين بارش سالانه 250 ميليمتر و بالاتر نسبت به ارايه تسهيلات به مشتركان جهت احداث تاسيسات لازم براي جمع‌آوري آب باران و استفاده مجدد از آن با رعايت استانداردهاي مربوط اقدام كند.

عدم درج قيمت تخلف است |  به گفته رييس سازمان حمايت عدم ارايه فاكتور در صورت نبودن برچسب قيمت روي اين كالاها تخلف است. محمود نوابي اظهار كرد: در مورد برخي كالاهاي وارداتي كه فاقد قيمت مصرف‌كننده هستند عرضه‌كنندگان مي‌توانند با نصب برچسب قيمت روي اين قبيل كالاهاي وارداتي آنها را به فروش برسانند. البته اگر روي كالاهاي خارجي اتيكت قيمت وجود نداشته باشد، خريدار مي‌تواند از فروشنده درخواست ارائه فاكتور را داشته باشد و اگر فروشنده اين كار را انجام نداد، تخلف بوده و خريدار مي‌تواند از اين فروشنده شكايت كند.

تغيير شيوه تعيين دستمزد در مجلس دهم| يك كارشناس بازار كار با تاكيد بر تغيير نحوه تعيين دستمزد در شوراي عالي كار از نمايندگان كارگري خواست تا براي تغيير ماده 41 و شيوه تعيين دستمزد كارگران، اصلاح قانون كار در مجلس دهم را كليد بزنند. حميد حاج اسماعيلي، در ارزيابي مزد سال 95‌ اظهار كرد: اعتقاد من اين است كه مزد سال 95 متناسب با شرايط اقتصادي تعيين شده اما به معناي مزد واقعي كارگران در كشور نيست. وي ادامه داد: بايد قبول كنيم كه تا رسيدن به دستمزد مكفي و واقعي فاصله بسياري داريم ولي از سوي ديگر تا زماني كه تعيين دستمزد به همين شكل و شيوه‌اي است كه هم اكنون اجرا مي‌شود چاره‌اي جز پذيرش آن نداريم.

مناقشه ايرلاين‌‌ها و شهرداري‌ها بابت سهم شهرداري از بليت هواپيما|  دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي قانون اخذ عوارض پنج درصدي از قيمت كل بليت هواپيما بابت سهم شهرداري را در واقع پرداخت پول زور عنوان كرد و گفت: اين قانون ابتداي انقلاب در راستاي رفع وضعيت نامناسب اقتصادي شهرداري‌ها مصوب شد در حالي كه امروز شهرداري‌‌ها منابع درآمدي متعددي دارند. ‌مقصود اسعدي ساماني با اشاره به اينكه لازم است ميزان عوارض اعمالي بر نرخ بليت هواپيما كاهش يابد، گفت: پس از افزايش ناوگان هوايي، نيازمند رفع مقررات دست‌وپاگير صنعت هستيم. مقرراتي نظير عوارض شهرداري، هلا‌ل‌احمر و ماليات بر ارزش افزوده براي ورود هواپيما و اخذ عوارض گمركي براي ورود قطعه و موتور هواپيما، همه از مواردي است كه هزينه‌هاي صنعت را به‌شدت افزايش مي‌دهد.

سهم چيني‌ها در تامين قطعات خودرو صفر شد| مديرعامل شركت خدمات پس از فروش ايران خودرو (ايساكو) گفت: در كميسيون معاملات اين شركت، براي سال آينده، هيچ قطعه‌اي با محوريت تامين از چين تصويب نشده است. سيدرضا حسيني در مراسم آغاز جشنواره خدمات نوروزي ايران خودرو اضافه كرد: با توجه به بازشدن شبكه‌هاي تامين بعد از رفع تحريم‌ها، مي‌توانيم اقلام را از منابع اصلي پژو و رنو تامين كنيم، بنابراين اقلامي كه از سازندگان چيني وارد مي‌شد حذف و قطعات اصلي تامين خواهد شد. وي ادامه داد: ما دوراني را سپري كرديم كه بايد از يك طرف پاسخگوي شبكه مصرف مي‌بوديم و از طرفي، راه‌ها براي تامين اقلام مورد نياز بسته شده بود؛ اين شرايط ما را مجبور كرد يك‌سري قطعات را از بازارهاي چين تامين كنيم؛ هرچند تلاش مي‌كرديم كه از برندهاي خوب اين كشور استفاده كنيم.

نخستين منطقه آزاد تامين مالي تشكيل مي‌شود|  تفاهمنامه مشترك ميان سازمان بورس و شوراي عالي مناطق آزاد تجاري براي استفاده از ظرفيت‌هاي بازار سرمايه در مناطق آزاد و توسعه همكاري‌هايي در زمينه تامين مالي در محل سازمان بورس به امضا رسيد. در اين جلسه رييس سازمان بورس با اشاره به ظرفيت‌هاي خوب مناطق آزاد تجاري عنوان كرد: بازار سرمايه مي‌تواند از طريق ايجاد پايگاه‌ها و ارتباطات مستحكم‌تر در مناطق آزاد رشد خود را بيش از پيش توسعه دهد. در عين حال تركان نيز با اشاره به وضعيت ساختاري بانك‌ها در اقتصاد فعلي ايران بر لزوم تامين مالي از طريق بازار سرمايه ايران و تشكيل ورود سرمايه خارجي تاكيد كرد و گفت: به زودي منطقه آزاد تامين مالي به همت طهماسب مظاهري وزير سابق اقتصاد ايران تشكيل و راه‌اندازي مي‌شود.

بانك‌هاي خارجي به مناطق آزاد مي‌آيند| مديرعامل منطقه‌آزاد انزلي با بيان اينكه صادرات محصولات توليدي منطقه از دو ميليون دلار در سال 92 به 40ميليون دلار در سال جاري افزايش يافته است، گفت: از ابتداي تاسيس منطقه آزاد انزلي هفت‌هزار خودرو از اين منطقه به كشور واردات داشتيم. رضا مسرور از انعقاد دو قرارداد با مسوولان مناطق آزاد قزاقستان و روسيه خبر داد و گفت: سياست ما تعامل با چهار كشور حاشيه درياي خزر از جمله روسيه، قزاقستان، آذربايجان و تركمنستان است. وي همچنين درباره تاسيس بانك خارجي در منطقه آزاد تحت مديريتش گفت: به‌طور قطع براي انجام سرمايه‌گذاري و جذب سرمايه‌گذاري خارجي در منطقه نياز به بانك خارجي داريم كه در اين مدت با يك بانك تركيه‌اي و يك بانك اروپايي مذاكراتي داشته‌ايم و البته مذاكرات براي تاسيس بانك خارجي در ايران با كشورهاي خارجي ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون