• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3620 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۷ شهريور

معاون استاندار تهران:

جلسات انتخاباتي بدون مجوز برگزار شده‌اند

گروه سياسي| كدام دولت بوده كه با معضلي به نام « ذي نفوذان
قانون شكن» رو به رو نبوده است؟ اكنون معاون استاندار تهران اگرچه مصداقي را براي آنها بيان نمي‌كند اما از قانون‌شكني برخي صاحبان قدرت گلايه مي‌كند و از آنها به عنوان يكي از مشكلات استان تهران در آستانه انتخابات ياد مي‌كند. برگزاري تجمع و جلسات بدون مجوز كه مي‌تواند مصداق فعاليت انتخاباتي زودرس تلقي شود يكي از فعاليت‌هاي ذي‌نفوذان قانون شكن است. به نظر مي‌رسد حتي قدرت و توان وزارت كشور هم به اين افراد نمي‌چربد كه معاون استاندار تهران از تذكر‌هايي كه به اين افراد داده شده سخن مي‌گويد و آنها را به روزهاي انتخابات و مسير تاييد صلاحيت‌ها حواله مي‌دهد.
يكي از مشكلات استان تهران
بي‌قانوني برخي ذي‌نفوذان است
به گزارش ايسنا، چاووشي در پاسخ به پرسشي درباره فعاليت‌هاي سياسي در استان تهران و اينكه برخي سخنراني‌ها شائبه انتخاباتي بودن دارند و اينكه ساز و كار استانداري در اين خصوص چيست؟ خاطرنشان كرد: برخي بي‌قانوني‌ها از سوي افراد ذي نفوذ يكي از مشكلات ما در استان تهران است. هرگونه تجمع نيازمند دريافت مجوز است ولي اين روزها شاهد برگزاري برخي جلسات بدون مجوز بوده‌ايم كه ما آنها را مصداق فعاليت انتخابات زودرس تلقي مي‌كنيم و وزارت كشور هم تذكر داده است. اين جلسات جزو مواردي است كه بعدا در مسير تاييد صلاحيت‌ها مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد. وي درباره سخنراني‌هاي رييس دولت‌هاي نهم و دهم به بهانه يادواره شهدا در استان تهران گفت: ما از برگزاري اين جلسات اطلاع پيدا مي‌كنيم اما هيچ‌وقت نيامده‌اند كه مجوز بگيرند. البته شايد از اول سال فقط 6-5 جلسه در كل استان تهران جنبه انتخاباتي داشته و از سوي يك جريان خاص بدون مجوز برگزار شده است كه البته عنوان جلسه هم سياسي يا انتخاباتي نبوده و ارزيابي‌ها بيانگر هدف انتخاباتي اين جلسات است. برخي تلاش مي‌كنند از خلاهاي موجود در افكار عمومي استفاده كرده و با طرح شعارهاي مختلف خود را مطرح كرده، تا زمان انتخابات خود را احيا كنند.
دولت براي دفاع از خود به رفتارهاي حاشيه برانگيز متوسل نمي‌شود
چند ماه گذشته حجم توهين‌ها و تخريب‌ها عليه دولت به طرز بي‌سابقه‌اي شدت گرفته است. همين امر نشان از اين دارد كه هر چه تنور انتخابات داغ‌تر شود تخريب‌ها و توهين‌ها عليه حسن روحاني نيز داغ‌تر خواهد شد. حتي امروز هم دولت توان مقابله با توهين‌ها را ندارد چه رسد به فضاي پر سر و صدا و هيجاني انتخابات، اما با همه اينها چاووشي از تمهيدات استانداري براي مقابله با توهين‌ها و تهمت‌ها سخن مي‌گويد، تمهيداتي كه
چاره ساز شدن‌شان براي بسياري بعيد به نظر مي‌رسد. در اين ميان اما مهم‌ترين اميد دولت آگاهي مردم است. بعد از انتخابات هفتم اسفند و نتيجه دور از ذهن در تهران به نظر مي‌رسد دولت بيش از هر چيز بر آگاهي مردم سرمايه‌گذاري كرده است. چاووشي درباره تمهيدات استانداري تهران براي مقابله با توهين‌ها و تهمت‌ها در جلسات منتهي به انتخابات اظهار كرد: اتكاي دولت بعد از اراده حق تعالي، به آگاهي و بصيرت توده‌هاي مردم است. تجربه نشان داده است كه هرچه دامنه تخريب‌ها عليه دولت گسترش يابد، نتيجه عكس حاصل مي‌شود. دولت هم اعلام كرده است كه از مرزهاي اخلاقي به دقت صيانت مي‌كند و براي دفاع از خود به رفتارهاي حاشيه‌برانگيز متوسل نمي‌شود. مردم متوجه هستند كه عده‌اي براي رسيدن به دستمال قدرت حاضرند قيصريه نظام را به آتش بكشند. وي با بيان اينكه نتيجه انتخابات اسفند 94 نشان داد كه روند طي شده توسط دولت روند خوبي بوده است، تصريح كرد: بعضي فكر مي‌كنند با موج سواري بر بستر بي‌خبري برخي مردم مي‌توانند موفقيت به دست آورند اما امروز ديگر نمي‌توان مردم را به راحتي فريب داد. هرچند از تاثير سوء تخريب‌ها نمي‌شود غافل شد.
جابه‌جايي فرمانداران
 الزاما قابل پيش‌بيني نيست
چاووشي با بيان اينكه جابه‌جايي فرمانداران هم مبني بر ضرورت‌هايي است كه الزاما قابل پيش‌بيني نيست، افزود: گاهي ممكن است شرايطي پيش بيايد كه فرمانداري جابه‌جا شود اما عرف و روند كلي اين است كه شش ماه مانده به انتخابات، تغييرات در سطح مديران سياسي متوقف شود. وي در ارزيابي خود از عملكرد فرمانداران استان تهران در انتخابات پيشين تصريح كرد: انتخابات 94 بي‌ترديد يك انتخابات بي‌حاشيه و موفق بود. در تهران براي نخستين بار بعد از انقلاب، انتخابات در يك مرحله به پايان رسيد و كوچك‌ترين حاشيه‌اي به وجود نيامد و حتي يك شكايت مستدل به هيات‌هاي اجرايي و نظارت نرسيد. با وجود مسائلي كه در تاييد صلاحيت‌ها به وجود آمد، وزارت كشور به وظيفه قانوني خود عمل كرد و تعامل خوبي هم با هيات‌هاي نظارت ايجاد شد. معاون سياسي- اجتماعي استاندار تهران تاكيد كرد: البته عمده كار را مردم انجام دادند و هر وقت مردم يكپارچه در انتخابات شركت كردند، كمترين مشكلي نداشته‌ايم.
فعاليت تشكلي كه مجوز قانوني دارد
نبايد مورد خدشه قرار گيرد
رييس ستاد انتخابات استان تهران در تحليل خود از فعاليت جريان‌هاي سياسي در استان تهران خاطرنشان كرد: من بارها گفته‌ام كشور با يك جريان خاص اداره نمي‌شود. معتقدم كه همه نيروهايي كه به جمهوري اسلامي ايران و منافع ملي تعلق خاطر دارند طبق قانون اساسي حق فعاليت سياسي دارند و اين فعاليت لازمه صيانت از دموكراسي است. مهم اين است كه اين فعاليت‌ها در چارچوب منافع ملي شكل بگيرد. در سه سال گذشته شاهد بوده‌ايم كه احزاب تعامل و مداراي خوبي با هم دارند و به نشاط سياسي كمك كرده و قانون شكني هم به حداقل رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون