• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3628 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۸ شهريور

مسوولان وزارت ورزش در مراسم استقبال از ساره جوانمردی و سیامند رحمان غايب بودند

هيچ‌كس به استقبال طلايي‌ها نيامد

واکنش وزارت ورزش: قصور غیرعمدی کردیم و از پارالمپیکی‌ها دلجویی می‌کنیم

وحيد جعفري

سيامند رحمان كه وزنه را بلند مي‌كرد انگار با دستان پرتوان خود داشت قدرت ايران را به جهان نشان مي‌داد، براي همين هم بلافاصله بعد از قهرماني غرورآفرينش كه مو به تن آدمي سيخ مي‌كرد، رسانه‌هاي جهان شروع به تمجيد از او كردند و موفقيت و ركوردشكني او را خارق العاده دانستند. طنازها و كارتونيست‌ها از او نوشتند و كشيدند. طرحي به اين موضوع اشاره داشت كه «طلامند رحمان» در حركت بعد كره زمين را بلند خواهد كرد و كره زمين را روي دستان او نشان مي‌داد. فرصت‌طلبان و دلالان صفحات مجازي هم شروع به ساختن صفحاتي به نام سيامند كردند تا يك‌شبه مخاطبان چند ده هزار نفري جذب كنند و به داد و ستد خود رونق بيشتري دهند. اين كار آنها آنقدر بيخ پيدا كرد كه سيامند مجبور شد از همان ريو ويدئويي منتشر كند كه اينها من نيستم و يكسري آدم معلوم الحال هستند كه دارند از آب گل‌آلود ماهي خودشان را صيد مي‌كنند و بنده يك پيج بيشتر ندارم كه آنهم به نام خودم است و بس. آن شب كه ما سيامند را مي‌ديديم و به جهان فخر مي‌فروختيم دنيا هم او را مي‌ديد؛ اما همين كه يك روز از مسابقه او گذشته انگار اصلا سيامندي وجود نداشت.
       
همه ما در زندگي‌مان به دنبال يك الگوي مناسب هستيم تا در شريط سخت او را پيشروي‌مان قرار دهيم و از سختي‌ها سربلند خارج شويم. واقعا چه الگويي بهتر از سيامند رحمان و ساره جوانمردي؟! اين دو و ديگر ورزشكاران پارالمپيكي ايران و هر آنكس كه در پارالمپيك به ميدان رفت و مي‌رود اسطوره‌هاي زنده‌اي هستند كه مي‌توانند الگويي نه براي يك كشور بلكه براي دنيا باشند. تنها كافي است به اين موضوع توجه كنيد كه چند ميليارد انسان در كره خاكي زندگي مي‌كنند كه از نظر جسمي سالم هستند؛ اما حتي براي سلامت خودشان هم كه شده ورزش نمي‌كنند، آن وقت اين افراد با تمام مشكلاتي كه دارند با اراده‌اي آهنين به مبارزه با شرايط موجود پرداخته و به درجه‌اي از موفقيت مي‌رسند كه براي بسياري از آدم‌ها به دور از باور است.
ساره جوانمردي در ريو نام خود را بالاتر از هر ورزشكار ايراني جاي داد و به موفقيتي رسيد كه كمتر كشوري به آن رسيده است. او به زن ايراني معناي تازه‌اي بخشيد، وقتي كه هر دو بار كه تيرهاي خود را شليك و طلا صيد كرد تا با دو نشان زرين در جايگاهي در ورزش ايران قرار گيرد كه پيش از اين كسي جاي نگرفته بود.
زهرا نعمتي تيرهايش را به هدف زد تا افسوس مدال از دست رفته پرچمدار كاروان المپيك را بخوريم، چرا كه او مي‌توانست در المپيك هم به مدال برسد؛ اما دست تقدير مانع او شد تا چند هفته بعد يك بار ديگر در محل برگزاري مسابقات حاضر شود و اين‌بار طلا را هدف بگيرد.
تيم فوتبال هفت نفره ايران بعد از درخشش خيره كننده خود در ورزشگاه «دئودورو» با نتيجه دو بر يك مقابل اوكراين شكست خورد و به عنوان نايب قهرماني رسيد. نايب قهرماني ايران در اين دوره از مسابقات در حالي حاصل شده كه فوتبال هفت نفره از دوره بعد بازي‌هاي پارالمپيك حذف مي‌شود. برزيل پيش از اين ديدار موفق شد سه بر يك هلند را شكست دهد و به مدال برنز برسد.
نمايندگان ايران در ريو علاوه بر رقابت مستقيم با رقباي خود در جبهه‌اي ديگر نيز در حال مبارزه‌اند. شيطنت عربستاني‌ها آنجا هم عليه ايران و ايراني در جريان است. سعودي‌ها نسبت به استفاده ايران از تصوير و عبارت «خليج فارس» و نقشه گسترده ايران روي پيراهن و وسايل ورزشكاران ايراني اعتراض دارند و بر اين باور هستند كه كاروان ايران با اين كار و اين طراحي سياست را وارد ورزش در پارالمپيك كرده و اين نوشته حركتي تحريك آميزي عليه عربستان و كشورهاي عربي منطقه است. كاروان پارالمپيك عربستان پيش از اين اعلام كرد كه اعتراض رسمي خود را عليه كاروان ايران به كميته برگزاري بازي‌هاي پارا 2016 تقديم كرده است. روزنامه الرياضيه عربستان در جديدترين شماره خود نوشت كه تهديد كاروان اين كشور جواب داده و كميته برگزاري بازي‌هاي پارالمپيك به كاروان ايران هشدار داده، چنانچه به حركات تحريك آميز خود ادامه دهند و شعارها و البسه اصلاح نشوند از ريو اخراج خواهند شد. اين اظهارات و فشارها در حالي مطرح شده كه هنوز دقيقا مشخص نيست طراحي نقشه ايران روي البسه كاروان ايران در پارالمپيك چه ايرادي داشته كه سعودي‌ها را اين گونه برآشفته كرده‌ است. تاكنون هيچ كدام از مسوولان كاروان ايران در ريو نيز در اين باره هيچ اظهارنظري نداشته‌اند. كاروان پارالمپيك ايران در ريو با نام شهداي منا در اين رقابت‌ها حضور يافته است. سال گذشته در حادثه منا و در موسم حج، در نتيجه بي‌تدبيري سعودي‌ها موجب شد كه بسياري از مسلمانان جهان در مكه شهيد شوند.

سيامند: براي من مردم مهمند
شب گذشته وقتي همه خواب بوديم، بخشي از ورزشكاران كاروان شهداي منا از پارالمپيك ريو 2016 به ايران برگشتند، در بين اين افراد، سيامند رحمان به‌همراه ساير ورزشكاران كشورمان در وزنه‌برداري، ساره جوانمردي، تيم بسكتبال با ويلچر و... به كشور آمدند و مورد استقبال شديد حاضران در فرودگاه امام خميني(ره) قرار گرفتند، البته اين بازگشت پس از آن همه افتخارآفريني نكته تاريكي داشت؛ نكته تلخ بازگشت پارالمپيكي‌ها به كشور، غيبت محسوس مسوولان بلندپايه وزارت ورزش و جوانان از جمله محمود گودرزي، وزير ورزش و معاونان او در وزارتخانه بود و اين در حالي است كه كاروان پارالمپيك كشورمان تا پايان روز نهم مسابقات ۷ طلا، ۸ نقره و ۶ برنز كسب كرده است.
البته اين دليل نشد تا سيامند رحمان، ساره جوانمردي يا هريك از ديگر ورزشكاران پارالمپيكي ايران به غيبت متوليان ورزش ايران اعتراض كنند و رحمان در واكنش به نبود مسوولان وزارت ورزش گفت: «براي من مردم مهمند، ديروقت است ديگر.» و ساره جوانمردي مي‌گويد: «نه‌تنها نيامدن‌شان انگيزه ورزشكاران را كم نمي‌كند، بلكه انگيزه‌شان را بيشتر هم مي‌كند براي تلاش بيشتر.» و اين در حالي است كه بلافاصله بعد از درخشش جوانمردي در ريو صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران تصاويري را پخش كرد كه باعث تعجب همگان شد. ويدئويي كه در آن وزير ورزش در پايان مسابقات قبلي به استقبال جوانمردي رفته بود و وقتي ساره در انتهاي پله‌هاي برقي فرودگاه به وزير مي‌رسد، محمود گودرزي به جوانمردي مي‌گويد «من محمود گودرزي هستم، حالا مي‌روي در تلويزيون براي من لغز مي‌خواني!» شايد به خاطر همين رفتار و حرف‌هاست كه ساره اين‌بار و در واكنش به سوال گزارشگر صدا و سيما مبني بر غيبت مسوولان مي‌گويد: «نه‌تنها نيامدن‌شان انگيزه ورزشكاران را كم نمي‌كند، بلكه انگيزه‌شان را بيشتر هم مي‌كند براي تلاش بيشتر.» و حالا ساره جوانمردي پرافتخارترين ورزشكار پارالمپيكي ايران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون