• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3628 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۸ شهريور

اجلاس روساي كشورهاي جنبش عدم تعهد در كاراكاس برگزار شد

روحاني: از ابتكار عمل براي پايان دادن به اختلافات منطقه‌اي استقبال مي‌كنيم

گروه ديپلماسي| ونزوئلا، جزيره مارگاريتا، هفدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد و واگذاري رياست اين اجلاس از جمهوري اسلامي ايران به ونزوئلا. حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني كه براي شركت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد روز جمعه وارد جزيره مارگاريتاي ونزوئلا شده بود در نخستين ساعات ورود به مارگاريتا با «نيكلاس مادورو» رييس‌جمهوري ونزوئلا ديدار و گفت‌وگو كرد. روحاني در اين ديدار با اشاره به روابط دوستانه ايران و ونزوئلا، آغاز رياست كاراكاس بر جنبش عدم تعهد را تبريك گفت و تصريح كرد كه تهران آماده است تجربيات چهار ساله رياست خود بر اين جنبش را در اختيار ونزوئلا قرار دهد. دكتر روحاني با اشاره به تحولات مهم منطقه‌اي و بين‌المللي گفت: جنبش عدم‌تعهد مي‌تواند نقش‌آفريني بزرگ در جهان امروز باشد و اعضا بايد با وحدت و همكاري متقابل، منافع جمعي خود را به پيش ببرند. رييس‌جمهوري همچنين با اشاره به موضوع كاهش طولاني مدت بهاي نفت و اثرات آن بر اقتصاد بين‌المللي اظهارداشت: ثبات بازار، قيمت عادلانه و نيز سهم منصفانه توليد‌كنندگان نفت تضمين‌كننده منافع پايدار توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان انرژي است. دكتر روحاني همچنين با ابراز علاقه‌مندي ايران براي همكاري در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي و سرمايه‌گذاري با ونزوئلا، فعال شدن كميسيون مشترك دو كشور را براي پيشبرد طرح‌ها و برنامه‌هاي پيش رو مثبت ارزيابي كرد.
رييس‌جمهوري ونزوئلا نيز در اين ديدار با تاكيد بر اينكه كاراكاس مصمم به توسعه همكاري‌ها با تهران در همه عرصه‌هاست، گفت: ايران و ونزوئلا فرصت‌هاي گسترده‌اي براي همكاري دارند و ما علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري مشترك در حوزه‌هاي صنعتي، زيربنايي و انرژي هستيم. «مادورو» در ادامه فعال شدن كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور را مورد تاكيد قرار داد و گفت: اين كميسيون مي‌تواند تحركي در روابط تهران - كاراكاس ايجاد كند. وي به موضوع كاهش بهاي نفت اشاره كرد و گفت: كشورهاي توليد‌كننده نفت از كاهش بهاي آن شديدا متضرر شده‌اند و بايد با وحدت، براي تثبيت بهاي نفت تلاش كنيم.

در سطح منطقه‌اي از هرگونه ابتكار عمل كه مبتني بر گفت‌وگو و مذاكره باشد استقبال مي‌كنيم
 اجلاس روساي كشورهاي جنبش عدم تعهد روز گذشته رسما با سخنراني حجت‌الاسلام‌والمسلمين دكتر حسن روحاني، رييس‌جمهوري اسلامي ايران آغاز شد. دكتر روحاني به‌عنوان رييس شانزدهمين اجلاس سران اين جنبش در ابتداي اين مراسم، گزارشي از عملكرد جنبش عدم تعهد طي سال‌هاي 2012 تا 2016 كه ايران اسلامي رياست آن را برعهده داشت، ارايه كرد و سپس انتخاب رييس جهوري ونزوئلا توسط اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد را به عنوان رييس هفدهمين اجلاس، اعلام كرد. رييس‌جمهوري ونزوئلا به عنوان رييس اجلاس هفدهم، بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد و پيتر تامسون رييس هفتاد و يكمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد، رييس گروه 77 و چين و نمايندگان گروه‌هاي منطقه‌اي آفريقا، آسيا و اقيانوسيه، كشورهاي امريكاي لاتين و حوزه كاراييب و اروپا، از ديگر سخنرانان روز گذشته اجلاس بودند. رييس‌جمهور ايران در بخش‌هايي از سخنان خود با اشاره به نقش جنبش عدم‌تعهد در حل بحران‌هاي روز جهان گفت: اين اجلاس در حالي برگزار مي‌شود كه صلح در تمامي ابعاد آن در سرتاسر جهان در معرض خطر و تهديد قرار گرفته و نقض حاكميت ملي كشورهاي در حال توسعه، در پوشش‌هاي مختلف و صور گوناگون، انجام مي‌شود.
 اعضاي جنبش در مقطع كنوني بيش از هر زمان ديگري نيازمند همبستگي، همگرايي و هماهنگي هستند. واقعيت اين است كه ما به عنوان مجموعه‌اي كه حدود دو سوم اعضاي سازمان ملل متحد را تشكيل مي‌دهيم، بخش غيرقابل انكاري از راه‌حل‌ها، براي چالش‌هاي جهان امروزي هستيم. آنچه در نظام بين‌الملل معاصر مي‌گذرد، در چشم‌اندازي واقع‌بينانه، نگران‌كننده است. در مناسبات جهاني امروز، تمايلات هژمونيك و سلطه‌طلبي، ‌واقعيتي غيرقابل انكار است. گرايش به قطب‌بندي‌هاي نظامي، همچنان در ذهنيت و رفتار برخي بازيگران غلبه دارد. رقابت‌هاي تسليحاتي، راه‌اندازي جنگ‌ها و تشديد منازعات، افزايش خشونت و مداخله در امور داخلي كشورهاي درحال توسعه توسط صاحبان قدرت و ثروت، به صورت پيدا و پنهان، بخش‌هايي از مجموعه رفتارهايي است كه جز با «منطق سلطه طلبي» نمي‌توان آن را تفسير كرد.
ايران برخلاف تصوير‌سازي بنياد‌‌گرايانه‌اي كه از سوي بنگاه‌هاي دروغ‌پرداز و جنگ‌افروز بر آن تحميل مي‌شود، هيچگاه از نقطه‌نظر تقابل امر «ملي» و امر «جهاني»، حركت نكرده است؛ و دفاع ما از جنبش‌هاي حق‌طلبانه جهان، به هيچ‌وجه، به مفهوم تقابل با ارزش‌هاي مقبول و مشروع انساني و به معناي مداخله در امور داخلي ديگران نيست. برعكس، نظريه گفتماني ايران عليه سلطه‌گري و جهان آشوبي، به همان اندازه كه ريشه در آرمان‌هاي ديني دارد، از پيشرفت‌هاي فكري نوين و ادبيات آزاديخواهي جهاني و اصول منشور ملل متحد نيز برخوردار است. آرمان‌هايي نظير استقلال، آزادي، جمهوريت، مردمسالاري و حق تعيين دموكراتيك سرنوشت در پاي صندوق‌هاي رأي، به همان اندازه كه ديني و ملي است، سرشتي جهاني دارد.
رييس‌جمهور ايران در ادامه افزود: سياست خارجي ايران مبتني بر رويكرد اعتدال و تعامل و تلاش براي حل و فصل منازعات، اختلافات و سوءتفاهمات از طريق گفت‌وگو و همكاري است. بر همين اساس، با وجود اقدامات خصمانه و فشارهاي گسترده سياسي و اقتصادي عليه كشورِ من، به بهانه موضوع هسته‌اي، جمهوري اسلامي ايران از همان ابتدا بر انجام گفت‌وگوهاي سازنده تاكيد داشت. برجام فقط يك توافق سياسي نيست، بلكه در اين دنياي پرتنش كه استفاده از سلاح و خشونت به تفكر رايج تبديل شده است، برجام يك راهبرد و رويكرد جديد براي تعامل مثبت و سازنده براي حل و فصل مسالمت‌آميز بحران‌ها و چالش‌هاست و مي‌تواند سرآغازي براي همكاري‌هاي دوجانبه و چندجانبه كشورها براي پيشبرد صلح و توسعه در جهان باشد.
 ما در سطح منطقه‌اي نيز، از هرگونه ابتكار عمل كه مبتني بر گفت‌وگو و مذاكره باشد براي پايان بخشيدن به اختلافات موجود استقبال مي‌كنيم. ما از راه‌حل سياسي براي خاتمه بخشيدن به بحران در كشورهاي جنگ‌زده منطقه، استقبال مي‌كنيم. گفت‌وگوهاي ملي بايد با مشاركت گروه‌هاي ذي‌نفع و داراي مشروعيت و بدون دخالت قدرت‌هاي بيروني، انجام شده و در نهايت، صندوق راي تعيين‌كننده سرنوشت اين كشورها باشد. همه دولت‌ها در منطقه بايد نسبت به فجايع انساني و تخريب زيرساخت‌هاي اقتصادي و اجتماعي در سرتاسر منطقه، از يمن گرفته تا عراق و سوريه حساس باشند و دست از حمايت از تروريست‌ها براي مقاصد سياسي بردارند. هرگونه اقدام عليه تروريست‌ها نيز بايد به‌گونه‌اي باشد كه كمترين آسيب را براي مردم بيگناه و غيرنظاميان به همراه داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون