• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3639 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۱ مهر

رونمايي از «صاعقه» جدیدترین پهپاد رزمی

گروه سياسي| فرمانده نيروي هوافضاي سپاه «صاعقه» را دستاورد نهراسيدن از تهديدها خوانده و ايران را در حوزه پهپاد، در تراز چهار كشور اول جهان مي‌داند. سردار حاجي‌زاده، ديروز و در آيين بازديد دبير شوراي عالي امنيت ملي از خطوط توليد و نمايشگاه پهپادي نيروي هوافضاي سپاه و رونمايي از جديدترين پهپاد رزمي اين نيرو، «صاعقه» را جديدترين پهپاد رزمي ايران در سري سيمرغ دانست و تاكيد كرد: در پهپاد پنهان كار و بمب افكن، امريكايي‌ها هم تراز ما هستند. به گزارش سپاه‌نيوز، سردار سرتيپ اميرعلي حاجي‌زاده اظهار كرد: در 28 سال پيش كه جنگ تحميلي استكبار جهاني عليه ملت ايران پايان يافت، جهاد ديگري آغاز شد، جهاد در حوزه تحقيقات و توليد تسليحات كه در طول هشت سال جنگ تحميلي، نبود آن براي ما آزار‌دهنده بود و در واقع به واسطه فقدان سامانه‌ها و تجهيزات دفاعي خسارت‌ها و شهداي فراواني داديم. سردار حاجي‌زاده با بيان اينكه مجاهدت‌ها و تلاش‌هاي 28 ساله، امروز ما را به نقطه‌اي از اقتدار و توانمندي‌هاي دفاعي رسانده است كه درصدد هواپيماهاي بدون سرنشين در تراز كشورهاي اول جهان هستيم، عنوان كرد: «در برخي از بخش‌هاي مرتبط با تركيب هنر تاكتيك و هنر طراحان، محصولاتي توليد كرده‌ايم كه كارايي آنها از محصولات و روش‌هاي دشمنان به مراتب برتر است. وي در تبيين مزيت‌ها و سطح كارايي توليدات دفاعي كشور به ويژه در نيروي هوافضاي سپاه خاطرنشان كرد: «امروز ما هم فناوري داريم و هم هنرمان در زمينه به‌كارگيري مهارت‌ها و روش‌ها به گونه‌اي است كه كارايي سلاح‌هاي دفاعي توليد شده توسط ما را متمايز كرده است. ما در قبال حمله دشمن يك مقاومت يا حركت ناقص براي دفع حمله انجام نداده‌ايم، بلكه حمله را با ضد حمله جواب داده‌ايم. يعني آنچه به عنوان «تهديد» آزاردهنده بوده است را به «فرصت» تبديل كرده‌ايم.»
 سامانه‌هايي بهتر از مدل امريكايي
فرمانده نيروي هوا فضاي سپاه با بيان اينكه ما امروز سامانه‌ها و تجهيزاتي بهتر از مدل‌هاي امريكايي ساخته‌ايم، گفت: اين هزينه‌هايي است كه امريكايي‌ها براي همسايگي با ما، آن را پرداخته‌اند و توانسته‌ايم با غنيمت گرفتن پهپادهاي آنان به اين سطح از قدرت در پهپاد بومي برسيم و ان‌شاءالله كه ملت ايران روزي را شاهد خواهند بود كه قدرتي معادل موشكي در بخش هواپيماهاي بدون سرنشين داشته باشند. وي در تشريح ابعاد اهميت هواپيماهاي بدون سرنشين در جنگ‌هاي امروز بيان داشت: امروز هواپيماهاي بدون سرنشين ماموريت‌هاي متنوعي دارند. در حوزه‌هاي پدافند، رادار، موشك و دريا هرگونه تسليحاتي كه نام ببريد، يك ماموريت منحصر به فردي دارند و تنها ابزاري كه در همه اين حوزه‌ها و حتي بيشتر از آن مي‌تواند ايفاي نقش و ماموريت كند، پهپاد است. فرمانده نيروي هوا فضاي افزود: پهپاد هم در حوزه توليد اطلاعات، هم در حوزه رزم پدافندي و هم در حوزه رزم تهاجمي، نقش مهمي را ايفا مي‌كند و بر اساس همين قابليت‌ها است كه كشورهاي غربي سرمايه‌گذاري سنگين و هنگفتي را در توليد هواپيماهاي بدون سرنشين كرده‌اند.
دستاورد نهراسيدن از تهديدها
سردار حاجي‌زاده با تاكيد بر اينكه ما امروز در حوزه پهپاد صاحب ايده، فناوري و صنعت هستيم و با تركيب آن با روش‌هاي جنگ نامتقارن، طراحي و توليد آن را بر اساس ايده‌هاي عملياتي و روش‌هاي خاص و انحصاري خود انجام مي‌دهيم، تصريح كرد: ما در حوزه پهپاد در تراز چهار كشور اول جهان هستيم ولي در برخي امور امريكايي‌ها هم تراز ما هستند و اين موضوع در بخش هواپيماهاي بدون سرنشين پنهان كار و بمب‌افكن‌ها مصداق دارد و در واقع امريكايي‌ها در تلاش هستند در اين بخش هم‌تراز ما شوند. فرمانده هوا فضاي سپاه با اشاره به خطوط توليد پهپاد بمب‌افكن‌هاي خانواده سيمرغ، «صاعقه» را به عنوان جديدترين پهپاد رزمي ايراني، دستاورد «نهراسيدن از تهديدها» دانست و گفت: اين پهپاد كه در شعاع دوربُرد و فواصل دور دست قادر است چهار نقطه و هدف را با بمب‌هاي هوشمند نقطه زن با دقت مورد اصابت قرار دهد و سالم به محل پرواز بازگردد، جديدترين پهپاد ايران است.
نقطه حيرت امريكايي‌ها
سردار حاجي‌زاده با اشاره به اينكه «صاعقه» جديدترين پهپاد ايران در سري سيمرغ است و بعد از اين هم قرار نيست متوقف شويم، تصريح كرد: كار دفاع از كشور مانند دوچرخه سواري است كه اگر بايستيم خواهيم افتاد. دشمن در مسير دشمني به پيش مي‌رود و ما هم بايد براي تقويت بنيه خود براي دفاع برابر دشمن، مسير خود را ادامه بدهيم. وي توليد پهپاد RQ170 امريكايي يا همان «سيمرغ» را نقطه حيرت و عصبانيت امريكايي‌ها دانست و افزود: سيمرغ ايراني بحمدالله در مقياس و اندازه‌هاي مختلف براي انجام ماموريت‌هاي متنوع توليد شده است، ادامه توليد اين پهپاد راهبردي و بومي را بر اساس ايده‌هاي عملياتي و متناسب با نيازهاي خود سفارش مي‌دهيم و عزيزان در بخش تحقيقات و توليد با سرعت غير‌قابل‌باور به آن پاسخ مي‌دهند.
مشق تبديل تهديد به فرصت
فرمانده نيروي هوافضاي سپاه، با بيان اينكه اين محل نمايشگاه كوچكي از پهپادها بوده و شهر پهپادهاي نيروي هوافضاي سپاه در جاي ديگر است،  گفت: اين نمايشگاه، تنها در پي آن بوده است كه نشان دهيم چگونه توانسته‌ايم «تهديد» را به «فرصت» تبديل كنيم. در حقيقت مي‌خواستيم يك الگو و مدل را به ساير بخش‌هاي كشور ارايه كنيم و بگوييم همان‌طور كه جنگ هشت ساله يك تهديد بزرگ بود، در انتها تبديل به يك فرصت و بركت براي حوزه دفاعي كشور شد. سردار حاجي‌زاده تاكيد كرد: سپاه، ارتش و مجموعه نيروهاي مسلح و عزيزان وزارت دفاع به خوبي مشق تبديل تهديد به فرصت را ياد گرفته‌اند و اين مشق و نسخه كه حاصل ايمان و اتكال به ياري خداوند و عمل به تدابير مقام معظم رهبري است، مي‌تواند الگوي ساير حوزه‌ها و بخش‌هاي كشور قرار بگيرد.
مردم قدرت ايران را لمس مي‌كنند
سردار حاجي‌زاده در پايان، در بيان ميزان و چگونگي اقتدار دفاعي كشور گفت: قدرت ايران را ما نبايد بگوييم، آنچه امروز داريد مي‌بينيد، مردم عزيزمان لمس مي‌كنند. امنيت امروز نتيجه قدرت ايران است، لمس كردني به گفتن ما نيست. در واقع آن چيزي كه ديگران از بيرون مرزها مي‌گويند و آنچه در داخل از نزديك حس مي‌كنيم، اين نتيجه همين قدرت است كه به فضل خداوند محفوظ خواهد ماند.

 

قابليت‌هاي پهپاد صاعقه

ديروز از جديدترين پهپاد رزمي ساخته شده توسط نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با نام «صاعقه» رونمايي شد. پهپاد صاعقه، يك پهپاد دوربرد بوده و قادر به حمل چهار بمب‌ هوشمند و نقطه زن است كه با استفاده از اين بمب‌ها مي‌تواند اهداف را با دقت بالا مورد اصابت قرار دهد. «پهپاد صاعقه» از كلاس پهپادهاي سيمرغ يا همان آركيو 170 ايراني است. سپاه پاسداران در آبان‌ماه سال 93 و در جريان بازديد فرمانده معظم كل قوا از نمايشگاه دستاوردهاي نيروي هوافضاي سپاه، نخستين نمونه ايراني از پهپاد غنيمت گرفته شده RQ 170 امريكا را رونمايي كرد و چندي بعد نيز، فيلم‌هايي از پرواز اين پهپاد را به نمايش گذاشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون