• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3639 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۱ مهر

نامه رييس كميته المپيك به وزير ورزش

اساسنامه فدراسيون‌ها اصلاح نشود، ورزش تعليق مي‌شود

اساسنامه فدراسيون‌هاي ورزشي با توجه به قوانين بين‌المللي ورزش و در نظر گرفتن قوانين يك كشور بايد تهيه و تنظيم شود. استقلال فدراسيون‌هاي ورزشي، دغدغه مراجع بين‌المللي است، از همين رو متوليان ورزش جهان خواستار اين هستند كه هيچ عاملي در تصميمات فدراسيون‌ها دخالت نكند و از ورزش به نفع افراد يا گروهي خاص بهره‌برداري صورت نگيرد، از همين رو براي اينكه فدراسيون‌ها بتوانند اساسنامه‌اي منطبق با قوانين بين‌المللي داشته باشند و قوانين داخلي را نيز ناديده نگيرند، بايد هماهنگي مناسبي بين دولت و ورزش وجود داشته باشد و متوليان ورزش يك كشور با فدراسيون‌هاي ورزشي رابطه دوستانه‌اي داشته باشند و با تعامل به حل و فصل مشكلات و اختلافات برآيند كه در غير اين صورت هر اقدام دولت‌ها دخالت در فدراسيون‌هاي ورزشي قلمداد شده و زمينه تعليق ورزش آن كشور را فراهم خواهد كرد. براي ايجاد اين تعامل و هماهنگي بايد از نيروهاي توانمند -كه با فضاي ورزش آشنايي مناسب دارند- بهره برد، وگرنه همان اتفاقي كه در گذشته براي ورزش ايران رخ داد و رشته‌هايي چون فوتبال، قايقراني و دوچرخه سواري تعليق شدند، تكرار خواهد شد. امروز ما شاهد اين هستيم كه كميته بين‌المللي المپيك در نامه‌اي به ايران خواست تا در خصوص دخالت دولت در امور فدراسيون‌ها به صورت شفاف پاسخ دهد. اين موضوع همچنين از سوي فدراسيون‌هاي جهاني نيز مورد پيگيري قرار گرفت كه به دنبال آن كيومرث هاشمي، رييس كميته ملي المپيك در نامه‌اي به فدراسيون‌ها خواست تا اصلاح اساسنامه، انتخابات را برگزار نكنند.
كيومرث هاشمي، رييس كميته ملي المپيك در اين نامه از فدراسيون‌ها خواسته قبل از برگزاري انتخابات حتما اصلاح اساسنامه را در مجمع خود به تصويب برسانند سپس آن را براي تاييد به فدراسيون‌هاي جهاني ارسال كنند تا IOC نيز از آن مطلع شود. پيش از اين چند فدراسيون جهاني از جمله تيراندازي با ارسال نامه‌اي به فدراسيون‌هاي ايران اساسنامه اين فدراسيون‌ها را خواسته بودند.
بعد از نامه كميته بين‌المللي المپيك به ايران، كميته ملي المپيك براي اينكه بتواند پاسخگوي IOC باشد در مجمع انتخاباتي فدراسيون جودو نماينده‌اي نداشت و اعلام كرده بعد از اين نيز تا زماني كه IOC اجازه ندهد، اين روال ادامه خواهد داشت.
اساسنامه جودو دو بار به تاييد فدراسيون جهاني رسيده است
محمد درخشان، رييس فدراسيون جودو در واكنش به اعلام عدم تاييد انتخابات فدراسيون جودو از سوي كميته ملي المپيك ايران گفت: «ظهر چهارشنبه كيومرث هاشمي، رييس كميته ملي المپيك در تماسي كه با بنده داشت حمايت كامل خود را از من و برنامه‌هاي فدراسيون جودو اعلام كرد و گفت حاضر است همه گونه همكاري با ما داشته باشد. ضمن اينكه در اين مدت رييس فدراسيون جهاني جودو و دبيركل اين فدراسيون به همراه رييس اتحاديه جودوي آسيا و ديگر مسوولان اين اتحاديه به من به خاطر انتخاب شدن به عنوان رييس فدراسيون جودو تبريك گفته‌اند و شك نكنيد اگر مشكلي در اين باره بود، اين موضوع تاكنون به ما اعلام مي‌شد. اساسنامه فدراسيون جودو چند سال پيش و در زمان رياست محمدعلي رستگار بر اين فدراسيون، به فدراسيون جهاني جودو ارسال شده و مورد تاييد آنها قرار گرفته است، علاوه بر اين اخيرا نيز در زمان سرپرستي گواري بر فدراسيون جودو، اين اساسنامه براي دومين بار به فدراسيون جهاني ارسال شد و مورد تاييد آنها قرار گرفت بنابراين هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد. به رسميت شناخته نشدن انتخابات فدراسيون جودو توسط كميته ملي المپيك به اعتقاد من واقعيت ندارد چرا كه اگر اين موضوع صحت داشت كيومرث هاشمي، رييس اين كميته در تماس تلفني با بنده حداقل اين موضوع را تذكر مي‌داد يا پس از آن به صورت كتبي به ما موضع خود را اعلام مي‌كرد. هيچ مشكلي وجود ندارد و انتخابات ما كاملا قانوني برگزار شده است. » درخشان درباره دستور كميته بين‌المللي المپيك به فدراسيون جهاني براي ارسال اساسنامه‌هاي فدراسيون‌هاي ملي به فدراسيون‌هاي جهاني براي بررسي گفت: «IOC اين موضوع را به صورت كلي اعلام كرده و مشمول فدراسيون‌هايي است كه تاكنون اساسنامه خود را به فدراسيون‌هاي جهاني خود ارسال نكرده‌اند تا به تاييد آنها برسد. ما همانطور كه گفتم دو بار اين كار را انجام داده‌ايم و اساسنامه‌مان به تاييد فدراسيون جهاني جودو رسيده است. كميته ملي المپيك اگر موضعي در قبال انتخابات فدراسيون جودو دارد بايد آن را به‌طور رسمي اعلام كند. ضمن اينكه اگر چنين موضوعي نيز صحت داشته باشد ما با توجه به اينكه اساسنامه‌مان به تاييد فدراسيون جهاني رسيده است، هيچ مشكلي نداريم. »
راي ديوان عدالت اداري بر ابطال انتخابات تيراندازي
اما حاشيه‌هاي ورزش ايران به اينجا خلاصه نمي‌شود و با ابلاغ رسمي ديوان عدالت اداري مبني بر ابطال انتخابات فدراسيون تيراندازي، حالا چالش ديگري پيش روي ورزش ايران باز شده كه علاوه بر اين فدراسيون، تعليق ايران نگران‌كننده است.
پيش از اين در دوره قبلي IOC از ايران خواسته بود تا فدراسيون‌ها اساسنامه خود را به تصويب مجامع جهاني برسانند كه در اين بين فدراسيون تيراندازي با كمان و شنا اين كار را انجام دادند. كميته بين‌المللي المپيك در زمان نزديكي المپيك ريو به‌شدت بحث دخالت دولت در امور فدراسيون‌ها را مورد پيگيري قرار داد و كويت يكي از كشورهايي است كه به همين دليل تعليق شد.
هاشمي: به مصلحت كشور باشد استعفا مي‌دهم
در حالي كه ديوان عدالت اداري در حكمي راي به ابطال انتخابات فدراسيون تيراندازي داده و طي آن وزارت ورزش و جوانان را ملزم به اجراي اين حكم كرده است، سيد مهدي هاشمي مي‌گويد كه اگر به صلاح ورزش كشور باشد استعفا مي‌دهد. رييس فدراسيون تيراندازي، در خصوص حكم ديوان عدالت اداري اظهار كرد: من هنوز موفق نشده‌ام وزير ورزش و جوانان را ببينم تا در اين خصوص با او صحبت كنم، زيرا اين مساله بايد مديريت شود. اگر مصلحت كشور باشد حتي حاضر هستم استعفا دهم؛ اما فعلا مساله استعفا مطرح نيست. من نمي‌دانم چرا وزارت ورزش و جوانان مساله ابطال انتخابات را به مجامع بين‌المللي كشانده است و به فدراسيون جهاني تيراندازي نامه زده است؟ مساله‌اي كه مي‌تواند در خانه حل شود، چرا به بيرون كشيده شده است؟ اين مساله مي‌توانست با استعفاي من يا فرد ديگري يا به انواع ديگري حل و مديريت شود، اما سوال من اين است كه چرا وزارت ورزش و جوانان اين اتفاق را به مجمع بين‌المللي مي‌كشاند؟ ما بايد براي مصلحت كشور عمل كنيم. اين مساله بايد در ايران حل مي‌شد، اما وزارت ورزش و جوانان به گونه‌اي ديگر برخورد مي‌كند. من كه در صحبت‌هايم از وزارت ورزش و جوانان و كميته ملي المپيك حمايت كرده‌ام. نمي‌دانم اين اتفاقات از كجا نشات مي‌گيرد و مساله ابطال انتخابات در حالي كه در گذشته حكمش رد شده بود دوباره باز شد. حكم تجديد نظر در گذشته ابلاغ شده بود و به نوعي اين حكم رد شده و به طرفيت وزارت ورزش و جوانان اعمال شده است اما اينكه دوباره اين مساله باز شد، جاي سوال دارد.
انتخابات فدراسيون ژيمناستيك به تعويق افتاد
فدراسيون جهاني ژيمناستيك در نامه‌اي از ايران خواسته تا اساسنامه را اصلاح و به تصويب مجمع برساند و بعد از آن اين اساسنامه به فدراسيون جهاني ارسال شود، از همين رو بنا به اعلام سرپرست فدراسيون ژيمناستيك و مطابق نامه ارسالي از سوي كميته ملي المپيك، انتخابات فدراسيون ژيمناستيك تا تدوين اساسنامه جديد انتخابات اين فدراسيون به تعويق افتاد. البته فدراسيون ژيمناستيك در حالي انتخابات روز دوشنبه را لغو كرده كه چنين نامه‌اي از سوي وزارت ورزش ارسال نشده است. سيدمحمد شروين اسبقيان، سرپرست فدراسيون ژيمناستيك مي‌گويد: «مطابق نامه ارسالي از سوي رياست محترم كميته ملي المپيك مبني بر لزوم تدوين اساسنامه مستقل و تصويب آن توسط فدراسيون بين‌المللي، انتخابات فدراسيون ژيمناستيك به تعويق افتاد. بر همين اساس به اطلاع كليه اعضاي محترم مجمع عمومي و نامزدهاي احراز رياست فدراسيون مي‌رساند كه تا اعلام نظر فدراسيون بين‌المللي ژيمناستيك برگزاري انتخابات اين فدراسيون انجام نخواهد گرفت.»
داورزني: دولت دخالتي نكرده اما مسير حركت ما سياست‌هاي دولت است
محمدرضا داورزني، رييس فدراسيون واليبال در مورد ارسال نامه به فدراسيون‌ها از طرف كميته بين‌المللي المپيك گفت: اينها مسائلي است كه بايد درون خانواده ورزش مطرح و حل شود. وزير ورزش پاسخگوي مسائل ورزش است اما او در حد نظارت مسوول خواهد بود. در مورد اساسنامه فدراسيون‌هاي ورزشي نيز ضمن احترام به دغدغه مسوولان نبايد اين‌گونه مسائل در افكار عمومي مطرح شود كه چرا IOC چنين نامه‌هايي را به فدراسيون‌ها ارسال مي‌كند و آيا موضوع خاصي مطرح است. فدراسيون‌ واليبال در مورد مسائل مالي كاملا مستقل عمل مي‌كند اما در چارچوب سياست‌هاي دولت حركت خواهد كرد. من نمي‌توانم قبول كنم كه يك فدراسيون ورزشي حتي در دموكرات‌ترين كشورها كاملا مستقل عمل كند. دولت نيز در كارهاي ما هيچ دخالتي نكرده اما مسير حركت ما سياست‌هاي دولت است. بايد در اين باره حساب‌شده عمل كنيم و نبايد خودمان بهانه به دست كميته بين‌المللي المپيك دهيم تا برگزاري مجامع ما منوط به اعلام اساسنامه شود. وزير ورزش در مورد مسائل ورزشي پاسخگو است مگر اينكه قوانين را عوض كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون