• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3729 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن

سخنگوي دولت:

قانون صريحا شهرداري را مسوول مي‌داند

گروه سياسي

 نشست خبري سخنگوي دولت با حادثه تلخ پلاسكو آغاز شد؛ حادثه‌اي كه هنوز غم آن فروكش نكرده و آواربرداري از آن به پايان نرسيده، همه را به سراغ مقصر ماجرا فرستاده كه با اعتراض محمدباقر نوبخت همراه شد.
 او با اشاره به اينكه جامعه اين روزها متالم بود و هنوز پيكر پاك تعدادي از آتش‌نشانان فداكار و شهروندان زير آوار است، پرداختن به هر موضوعي غير از آواربرداري و خروج پيكرها را به مصلحت ندانست و البته با تاكيد بر اينكه مسوولان بايد به چرايي اين حادثه و چگونگي پيشگيري از آن بپردازند، گفت: «مسوولان بايد در جهت جبران خسارت‌هاي مادي و معنوي اقدام كرده و خود را درگير احساسات نكنند.» نوبخت از جلسه يكشنبه گذشته هيات دولت كه در آن كميته ويژه‌اي مامور شد كه به چرايي حادثه بپردازد و مسوول حادثه را مشخص كند، گفت و اظهار كرد: «البته قانون به صورت صريح شهرداري را مسوول مي‌داند اما فعلا به جاي توضيح‌خواهي از شهرداري بايد اين كميته گزارش خود را تهيه كند.» وي در ادامه تصريح كرد: «اين اتفاق غيرمترقبه نبود و مي‌شد آن را پيش‌بيني كرد. قانون هم به صراحت دستگاه مسوول را مشخص كرده است اما بايد منتظر بود تا گزارش كميته تهيه شود و اين گزارش به اطلاع مردم خواهد رسيد.»
نوبخت با بيان اينكه بايد به فكر مردم حادثه‌ديده بود، افزود: «اين گزارش در حال تهيه است و فعلا نبايد فضا را به سمت اين ببريم كه چه كسي مقصر است. اين‌گونه هم گفته نشود كه دولت انگشت خود را به سمت شهرداري گرفته است.» سخنگوي دولت در پاسخ به اين پرسش كه آيا براي شهيد خواندن آتش‌نشانان نياز به تاييد رهبري وجود دارد، گفت: «اين مساله روال خود را دارد و آقاي شهيدي هم گزارشي را درباره اين موضوع در جلسه هيات دولت ارايه داده‌اند و اظهار كرده‌اند كه شهداي آتش‌نشان جزو شهداي خدمت هستند كه در كنار مدافعان حرم و شهداي منا دفن مي‌شوند. طبق اين گزارشي كه آقاي شهيدي دادند روال كار اين‌گونه است كه لازم نيست رهبري مجوزي را بدهند.»

صريحا نام حسين فريدون
آورده مي‌شود
حواشي ايجاد شده در مورد برادر رييس‌جمهور از ديگر مسائلي بود كه در نشست خبري ديروز مطرح شد. سخنگوي دولت در پاسخ به اين سوال كه آيا دولت قصد ندارد نسبت به اتهاماتي كه به حسين فريدون وارد مي‌شود، پاسخي دهد، اظهار كرد: در مورد بابك زنجاني تا چندي پيش با «ب. ز» ياد مي‌شد اما اكنون صريحا نام حسين فريدون آورده مي‌شود. اگرچه قوه قضاييه مستقل است و انگيزه كافي براي برخورد با هر كسي كه جرمي مرتكب مي‌شود را دارد و نيازي هم به زحمت نامه‌نگاري نمايندگان مجلس نيست. مطمئن باشيد قوه قضاييه به همه موارد رسيدگي مي‌كند.
نوبخت با اشاره به اينكه اتهام‌زني بدون اثبات جرم درست نيست و تاثير سوئي بر افكار عمومي مي‌گذارد، اظهار كرد: وقتي دادگاه حكم دهد كه اين اتهامات درست نيست چه پاسخي به افكار عمومي خواهيم داد؟

جهان با امريكا همراه نيست
سخنگوي دولت همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا دولت نسبت به اجراي برجام توسط دولت جديد امريكا نگراني دارد، گفت: در طول مذاكرات امريكا تصور مي‌كرد ما مي‌خواهيم بمب اتم بسازيم و آنها با انجام مذاكرات دسترسي ايران به بمب هسته‌اي را به تاخير انداختند و به همين دليل جشن گرفته‌اند و خوشحال شدند. در حالي كه اساسا فعاليت هسته‌اي ما صلح‌آميز بود كه آژانس هم آن را تاييد كرد. اكنون جهان با امريكا همراه نيست و حتي فرانسه هم كه ما از او به عنوان پليس بد ياد مي‌كرديم تندترين مواضع را نسبت به نقض برجام دارد. امريكا در موضع ضعف است نه قدرت.
وي با اشاره به اينكه اگر ما به وقت مناسب تصميم نمي‌گرفتيم و برجام اجرايي نمي‌شد مي‌توانستيم در دولت جديد امريكا قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را لغو كنيم؟ گفت: ما از فرصت لغو برجام استفاده كرده‌ايم. هرچند همه مشكلات اقتصادي ما حل نشده اما اكنون درها باز شده و ما نفع لازم را از برجام برده‌ايم. اكنون امريكا مي‌تواند كارشكني كند اما اجماع جهاني به نفع ايران است و اتهاماتي هم كه عليه ما زده مي‌شد، رفع شده است. از سويي در خود برجام هم سازوكار رسيدگي به نقض برجام توسط طرفين مشخص شده است.

شايد وزيران خسته شدند
وي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه موضع دولت نسبت به اظهارات اخير وزير اقتصاد و بهداشت درباره عدم ادامه همكاري با روحاني در دولت بعدي چيست، اظهار كرد: شايد آنها خسته شده باشند اما اين سوالات را از خود آنها بپرسيد. صلاح كار خويش را وزرا مي‌دانند البته دولت مشكل زياد دارد و ما هم همه را دعوت به همكاري مي‌كنيم. نوبخت در پاسخ به اين پرسش كه آيا به سوالاتي كه رييس‌جمهور درباره بابك زنجاني پرسيده‌اند پاسخ داده شده است، گفت: انتظار داريم قوه قضاييه تا خاتمه پرونده به اين سوالات پاسخ دهد.

پولي براي توليد باقي نمي‌ماند
خبرنگاري درباره ادامه روند اجراي هدفمندي يارانه‌ها پرسيد كه نوبخت در پاسخ گفت: منابع هدفمندي در سال جاري از دو محل افزايش فرآورده‌ها و حامل‌ها و كمك بودجه عمومي تامين مي‌شود و ۴۸ هزار ميليارد تومان نيز از اين دو محل پيش‌بيني شده بود كه تا پايان سال ۳۱ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان از محل افزايش قيمت‌ها تامين مي‌شود. باقيمانده آن بايد از طريق بودجه عمومي استفاده شود. وي با بيان اينكه ۴۲ هزار ميليارد تومان يارانه در طول سال توزيع مي‌شود، خاطرنشان كرد: بنابراين حدود ۱۰ هزار ميليارد تومان بايد از بودجه عمومي به منابع حاصل از افزايش قيمت حامل‌ها اضافه شود تا بين خانوارها توزيع كنيم. تاكنون حدود ۹۶ هزار ميليارد تومان پول از محل افزايش قيمت‌ها به دست آمده كه طبق قانون بايد ۵۰ هزار ميليارد آن بين مردم تقسيم مي‌شد اما عملا ۲۷۶ هزار ميليارد تومان بين مردم تقسيم شد بنابراين پولي براي توليد باقي نمي‌ماند. سخنگوي دولت گفت: مجلس مبلغ ۴۸ هزار ميليارد تومان را براي سال آينده فيكس كرد. ما هم مجوز افزايش قيمت‌ها را داشتيم اما اگر گران مي‌كرديم با سياست مهار تورم ما مغايرت داشت و از سويي درآمد خانوارها هم كاهش مي‌يافت بنابراين ترجيح داديم اين كار را انجام ندهيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون