• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3770 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۵ اسفند

جام واقعا جهاني در برزيل ايران

كشتي فرنگي از ريو تا آبادان

وحيد جعفري

اين تيم باانگيزه به دنبال قهرماني است، پس فرقي نمي‌كند كه در كدام مرحله با روسيه يا هر تيم ديگري مواجه شود، چون تيمي كه مي‌خواهد جام جهاني را بالاي سر ببرد، اول و آخر بايد همه را شكست دهد. بعدازظهر روز نخست مسابقات، بهترين زمان براي غافلگير كردن روس‌هاست تا با جوانان با انگيزه ايران -كه شايد از جانب روس‌ها حتي دست كم هم گرفته شوند- شكست را به پيروپاتال‌هاي روسي تحميل كنيم. اين تيم بايد با شرايط مناسب روحي و رواني وارد مسابقات شود تا همگي ببينيم كه توانايي انجام چه كارهايي را روي تشك رقابت دارد و چگونه مي‌تواند بر تيم‌هاي حاضر در جام جهاني غلبه كند. بچه‌ها تنها بايد خود را باور داشته باشند. ما در خانه راهي ميدان مي‌شويم و حمايت گرم هواداران آباداني را با خود داريم؛ حمايتي كه شرايط را به مراتب براي رقباي ايران سخت خواهد كرد، پس فرنگي‌كاران ايران بر خلاف رقبا بايد به دور از استرس و دلهره راهي ميدان شوند و بدانند كه «يك ايران يك صدا» پشت آنها ايستاده است. فرنگي‌كاراني كه سال‌ها پشت خط مانده و با حضور ستاره‌هاي المپيكي اجازه عرض‌اندم پيدا نمي‌كردند، بايد بدانند كه جام جهاني آبادان بهترين زمان و مكان براي آنهاست تا حقانيت خود را ثابت كرده و دورخيز مناسبي كنند براي مسابقات بزرگ‌تر. هيچ كس از اين تيم جوان و كادر جوانش انتظار ندارد كه حتما قهرمان شوند؛ اما خب همگي ما به خوبي مي‌دانيم كه اين ظرفيت در اين تيم وجود دارد و اين را خود فرنگي‌كاران بهتر از ما مي‌دانند. آنها هم قسم شده‌اند تا جام را در خانه نگه دارند و اين آرزوي ماست.

قهرماني ايذه را فراموش نكنيم
با توجه به تيم‌ها و نفراتي كه در تركيب دارند و راهي جام جهاني خواهند شد، بايد گفت به نوعي المپيك برزيل در ريو اين‌بار در آبادان، برزيل ايران تكرار خواهد شد. اين جام را بايد واقعا جهاني دانست، از همين رو بي‌ترديد در آبادان شاهد رقابت‌هاي با كيفيتي خواهيم بود. اما خب سال، سال بعد از المپيك است و ستاره‌ها در فصل استراحت و به دور از شرايط آرماني و همواره در اين فصل شكست خورده‌اند، پس بايد حواس جمع باشيم و از اين فرصت نهايت استفاده را ببريم. ايران مي‌تواند در تقابل تجربه و نيروي جواني با انگيزه‌اي كه جوانانش دارند، پيروز ميدان باشد و تركيب نهايي خود براي رقابت‌هاي پيش رو را شناسايي كند. حالا وقت سنجيدن عيار اين تيم است. نبايد فراموش كنيم كه با كمك تماشاگران عالي آبادان، هر تيمي را مي‌توانيم شكست دهيم، كافي است با نقشه پيش برويم و كمتر اشتباه كنيم در مصاف‌هاي رو در رو؛ اول از همه نبايد ضربه فني شويم و بعد سعي كنيم امتياز از دست ندهيم و اگر امتياز از دست داديم شكست نخوريم و اگر باختيم كسب امتياز كنيم و با اختلاف امتياز ببازيم نه با ضربه فني يا به شكل ديگر. با اين استراتژي پيروزي و قهرماني دور از دست نيست. كافي است يك‌بار ديگر قهرماني تيم بي‌ادعاي سينا صنعت ايذه در جام باشگاه‌هاي جهان آن هم در ميان مدعيان ريز و درشت را به ياد بياوريم تا متوجه شويم كه اين تيم نيز مي‌تواند در آبادان قهرمان شود.

كار براي باانگيزه‌هاي ايران نشد ندارد
در وزن 59 كيلوگرم محسن حاجي‌پور نشان داده توان غلبه بر هر حريفي را دارد به خصوص در كشتي‌هاي داخلي و در خانه، سامان عبدولي هم كه در استان خود به ميدان خواهد رفت و اين روزها آماده‌تر از هر زماني است.
در وزن 66 كيلوگرم مهدي زيدوند و امين سوري در استان خود كشتي مي‌گيرند و هر دو پتانسيل شكست رقباي جهاني‌شان را دارند.
در وزن 71 كيلوگرم افشين بيابانگرد باتجربه كه حالا كاپيتان تيم ملي است را در اختيار داريم. افشين آماده مي‌تواند در آبادان ناكامي رقابت‌هاي جهاني اوزان غيرالمپيكي را جبران كند. در اين وزن محمدعلي گرايي را هم داريم. فرنگي‌كار جنگنده و كشتي بلد شيرازي مي‌تواند ديگر برگ برنده كادر فني در اين وزن باشد.
در وزن 75 كيلوگرم سعيد عبدولي برنده مدال برنز المپيك را در تركيب داريم. سعيد اگر آماده باشد مصاف او با رومن ولاسوف قهرمان روسي المپيك ديدني خواهد بود. ولاسوف نشان داده در صورتي كه از آمادگي بدني برخوردار نباشد با جنگندگي مي‌توان شكستش داد و سعيد جنگنده به خوبي از اين فاكتور بهره مي‌برد. در اين وزن رسول گرمسيري هم استاني عبدولي كه در خانه كشتي مي‌گيرند كمك حال خوبي براي قهرمان سابق جهان خواهد بود.
در وزن 80 گيلوگرم يوسف قادريان و رامين طاهري را داريم. هر دو كشتي بلد و با تجربه‌اند و مي‌توانند پيروزي‌هاي دلنشيني براي كشورمان كسب كنند. قادريان برنز جهان را در كارنامه دارد و طاهري قهرمان آسياست.
در وزن 85 كيلوگرم حسين نوري نشان داده كه اگر آن نوري انتخابي تيم ملي باشد توان غلبه بر هر حريف گردن كلفتي را دارد. مهدي فلاح جوان خوش تكنيك تهراني هم مي‌تواند با نمايش خوب خود باعث شگفتي هم شود.
ايران در وزن 98 كيلوگرم مهدي علياري يكي ديگر از باتجربه‌هاي خود كه چيزي براي موفقيت در رقابت‌هاي جهاني و المپيك كم ندارد را در اختيار خواهد داشت. در كنار علياري، مصطفي صالحي‌زاده هم ثابت كرده كه نام رقبا برايش مهم نيست و با هر كس سرشاخ شود، تنها براي موفقيت مبارزه مي‌كند.
اگر ميخاين لوپز قهرمان المپيك ريو بود، هر چهار نفري كه در برزيل روي سكوي 130 كيلوگرم رفتند در آبادان حاضر مي‌شدند و واقعا آبادان خود خود برزيل مي‌شد؛ اما خب براي فرنگي كار جسوري چون امير قاسمي منجزي كه در استان خود روي تشك خواهد رفت چه فرقي مي‌كند، رقبا چه كساني باشند. حق او بود در خود برزيل راهي ميدان شود؛ اما دست تقدير حالا او را در برزيل ايران به ميدان خواهد فرستاد و بهترين جا، همين آبادان خودمان است تا قاسمي شايستگي‌هاي خود را ثابت كند. بهنام مهدي‌زاده هم كه ثابت كرده همواره با تمام توان به مصاف رقبا مي‌رود و به چيزي جز برد فكر نمي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون