• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3770 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۵ اسفند

با 90 راي مخالف و 59 نماينده غايب

تحقيق و تفحص از شهرداري تهران راي نياورد

زينب صفري

 آخرين جلسه مجلس در سال 95 خروجي دلچسبي براي فراكسيون اميدي‌ها نداشت. ديروز طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در مجلس راي نياورد تا خواست 21 نماينده براي شفاف‌سازي روند امور در شهرداري به جايي نرسد. بررسي تحقيق و تفحص از شهرداري تهران و قرائت گزارش كميسيون عمران درباره رد اين تفحص نخستين دستور كار جلسه بود. صديف بدري، سخنگوي كميسيون عمران ضمن اين گزارش گفت: در جريان رسيدگي به درخواست تحقيق و تفحص هر مدركي كه كميسيون عمران درخواست كرد، شهرداري ارايه كرد و هر وقت خواستيم شهردار و مسوولان شهرداري براي توضيحات حاضر شدند. به اما از آنجا كه هيچ كدام از درخواست‌كنندگان تحقيق و تفحص در كميته‌هاي تخصصي بررسي جزييات اين تفحص حاضر نشدند كميسيون عمران هم به دليل تحميل هزينه‌هاي زياد تحقيق و تفحص بر بودجه عمومي تقاضاي تحقيق و تفحص را رد كرد. بعد از او محمود صادقي به نمايندگي از 21 نماينده درخواست‌كننده تحقيق و تفحص پشت تريبون قرار گرفت و توضيح داد كه شهرداري از ابتداي طرح اين موضوع واكنش‌‌هاي غيرمتعارف نشان داده و اين واكنش‌هاي غيرمتعارف از طريق لابي‌ها و مذاكرات براي انصراف نمايندگان عزم اين 21 نماينده را براي پيگيري موضوع جدي‌تر كرده است. صادقي گفت كه با اين واكنش‌ها ظاهرا شهرداري از روشن شدن ماجرا خوف دارد. او تاكيد كرد كه به هيچ‌وجه رويكرد درخواست‌كنندگان تحقيق و تفحص سياسي نبوده است بلكه آنها به دنبال پاسخ به سوالات اساسي خودشان از شهرداري تهران هستند. از جمله ميزان درآمد شهرداري از محل كميسيون ماده 100 و فروش تراكم مازاد بر حد مجازات، فروش املاك و تغيير كاربري‌ها است كه متاسفانه شهرداري تهران به اين سوال پاسخي نداد. صادقي گفت كه انتظار داشتيم كميسيون عمران گزارش وزارت شهرسازي را مورد توجه قرار دهد كه چطور شهرداري شهر تهران را به فروش گذاشته است. در موضوع واگذاري املاك هم شاهد انكار شهرداري تهران بوديم اما بعد از تاييد قوه قضاييه و دادستاني كل كشور با تحقيقاتي كه انجام داد بر اكثر موارد آن درخصوص واگذاري غيرقانوني املاك و تخفيف‌هاي نامتعارف صحه گذاشت.
نكته مهمي كه صادقي به آن اشاره كرد اين بود كه ظرف سه سال اخير بودجه شهرداري از محل فروش تراكم‌ها و تغيير كاربري فضاهاي سبز تهران ۵۰درصد است در حالي كه هر تراكم مازادي كه در شهر تهران فروخته مي‌شود، تجاوز به حق تك‌تك مردم تهران است. بعد هم به عنوان نمونه اشاره كرد كه ظرف ماه اخير به مبلغ ۱۰ ميليارد تومان به برادر يكي از اعضاي كميسيون عمران تراكم فروخته شده است. پس از سخنان صادقي در حالي كه خيلي‌ها منتظر بودند تا طبق روال هميشه نمايندگان موافق و مخالف با اين گزارش صحبت كنند علي لاريجاني رييس مجلس گزارش رد درخواست تحقيق و تفحص از شهرداري تهران را به راي نمايندگان گذاشت. آن هم در ميان فريادهاي مصطفي كواكبيان نماينده تهران كه به اين موضوع اعتراض و اخطار داشت. هرچه بود اين گزارش به راي گذاشته شد و لاريجاني توضيح داد كه چون گزارش رد درخواست تحقيق و تفحص به راي گذاشته شده موافقان با تحقيق و تفحص بايد به آن راي منفي و مخالفان آن بايد راي مثبت بدهند. بعد از راي‌گيري نمايندگان با 132 راي موافق، 90 راي مخالف و 5 راي ممتنع از مجموع 233 نماينده حاضر به رد اين تقاضا راي دادند و به اين ترتيب تفحص از شهرداري تهران از دستور كار مجلس خارج شد.
اعتراض به سخنان صادقي
اين اما پايان ماجرا نبود. چه آنكه كمي بعد و در ادامه صحن علني سخنگوي كميسيون عمران در تذكر ماده 79 آيين‌نامه‌اي به سخنان صادقي واكنش نشان داد. صديف بدري گفت: آقاي صادقي به اعضاي كميسيون عمران تهمت زدند و اگر گفته‌شان درست است، مدارك‌شان را به هيات رييسه ارايه دهند. اين چه ادبياتي است كه هنگامي كه تصميم كميسيون را برخلاف نظر خود مي‌بينند، از اين ادبيات استفاده مي‌كنند؟ ايشان يا بايد مدارك ارايه كنند يا از همين تريبون از تمامي اعضاي كميسيون عمران عذرخواهي كند. كميسيون عمران بدون توجه به حاشيه‌سازي‌هاي جانبي و در مواردي كه اين حاشيه‌ها ازسوي تعدادي از نمايندگان ايجاد مي‌شد، موضوع تحقيق و تفحص را به صورت كارشناسي بررسي كرده و گزارش داده است. آيا اگر تصميم كميسيون عمران به نفع ايشان بود، با همين ادبيات صحبت مي‌كردند؟ از هيات رييسه تقاضا دارم مدارك گفته آقاي صادقي را تحويل بگيرد.
مجلس درباره تفحص از شهرداري تهران شكست خورد
اما در ادامه مصطفي كواكبيان هم در اعتراض به روند طي شده درباره اين تحقيق و تفحص و با استناد به اصل 78 قانون اساسي در اخطاري گفت: آقاي لاريجاني امروز مي‌خواست من را تحقير كند، چون با وجود اينكه نام بنده به عنوان يكي از متقاضيان تفحص بود، هرچه فرياد كشيدم اجازه نداد صحبت كنم، چون نمي‌خواست تفحص از شهرداري تهران راي آورد. نماينده تهران با بيان اينكه طبق اصل 78 قانون اساسي تحقيق و تفحص حق مجلس است، گفت: در خبرگزاري‌ها طوري طرح شده كه درباره تفحص، فراكسيون اميد شكست خورده است در حالي كه تفحص مربوط به نمايندگان تهران بود و ربطي به فراكسيوني نداشت. اگر هم كسي شكست خورده، مجلس بوده كه در مورد املاك نجومي كوتاه آمده است.
لاريجاني نمي‌خواست اين تحقيق و تفحص انجام شود
كواكبيان كه همچنان عصباني بود بعد از خروج از صحن مجلس در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به «اعتماد» كه چرا اجازه داده نشد تا موافق و مخالف درباره اين موضوع صحبت كنند و بلافاصله مجلس وارد راي‌گيري شد، گفت: حقيقت اين است كه آقاي لاريجاني دوست نداشت اين تحقيق و تفحص از شهرداري صورت بگيرد. بنده اخطار داشتم اما ايشان اجازه نداد. ايشان خواست من را تحقير كند. اما من در كنفرانس مطبوعاتي‌ام بعد از نوروز درباره املاك نجومي هم اطلاعات بيشتري خواهم داد. چون مي‌خواهيم قبل از عيد اوقات افراد را تلخ نكنيم. آقاي لاريجاني با اين كار حمايت خود را از شهرداري اعلام كرد.
كواكبيان در پاسخ به سوال ديگري در اين باره گفت: يك تخفيف در يك ملك نجومي رقمش به اندازه يك فيش نجومي است، اما موضوع فيش‌هاي نجومي بسيار بزرگنمايي شد. در مورد شهرداري هم ابتدا گفتند چون پرونده قضايي دارد مجلس نبايد ورود كند و چند بار رفت و آمد داشت تا نهايتا دوستان فكر كردند در وضعيت اينچنيني بهتر مي‌توانند نتيجه بگيرند كه موفق هم شدند. البته مشكل اصلي مجلس نيست بلكه اعضاي شوراي شهر هستند كه طبق قانون بايد نظارت كافي بر عملكرد شهرداري انجام مي‌دادند.
واكنش رييس كميسيون عمران به سخنان صادقي
بعد از پايان جلسه علني هم واكنش‌ها به اين راي مجلس و اظهارات پيرامون آن ادامه داشت. محمدرضا رضايي، رييس كميسيون عمران در اين باره به «اعتماد» گفت: راي امروز مجلس به هيچ‌وجه سياسي نبود. از ۲۱ عضو كميسيون ۱۶ نفر با تحقيق و تفحص مخالفت كردند، و از گرايش‌هاي مختلفي در ميان اين 16 نفر حضور داشتند. حتي از مخالفان سياسي قاليباف هم در ميان آنها بودند. او گفت هر كسي ادعايي درباره لابي در كميسيون عمران يا دريافت تراكم و از اين قبيل دارد اين اسناد را به هيات رييسه مجلس و كميسيون عمران ارايه دهد. ما حتما به آنها رسيدگي مي‌كنيم.
نحوه راي‌گيري درباره تحقيق و تفحص شبهه‌ناك بود
اما جعفرزاده ايمن‌آبادي، نماينده رشت و نايب‌رييس فراكسيون مستقلين درباره رد درخواست تحقيق و تفحص از شهرداري تهران به «اعتماد» گفت: من اين را اتفاق خوب و ميمون و مباركي نمي‌دانم.‌اي كاش مجلس به اين تحقيق و تفحص راي مي‌داد. همين الان از وقتي اين تصميم گرفته شد پيام‌ها و تماس‌هاي مردمي به من رسيد كه بيانگر اين است كه مردم تهران بسيار ناراحت هستند. او تاكيد كرد: ما در اين موضوع فراكسيوني ورود نكرديم. براي همين هم اعتقاد داريم اين تفحص اصلا سياسي نبود. جعفرزاده با انتقاد از نحوه راي‌گيري درباره اين تفحص گفت: اينكه آقاي لاريجاني گفت كساني كه مخالف تحقيق و تفحص هستند راي مثبت و كساني كه موافق تفحص هستند راي منفي بدهند به اعتقاد من ايجاد شبهه كرد. و در راي‌ها تاثير منفي گذاشت. در همين حال موسوي نماينده يزد و عضو كميسيون عمران هم به «اعتماد» گفت: به هر حال در هر تحقيق و تفحص لابي‌ها طبيعي است. از سه چهار روز پيش و از لابه‌لاي صحبت‌هاي نمايندگان معلوم بود كه تفحص راي نمي‌آورد. موسوي تاكيد مي‌كند: بحث‌ها در كميسيون عمران كاملا تخصصي بود و به اين نتيجه رسيدند كه تفحص وارد نيست. و اين تصميم عاري از لابي‌هاي سياسي بود.
اميدمان به تركيب شوراي شهر جديد است
همچنين فاطمه سعيدي، نماينده تهران و يكي ديگر از درخواست‌كنندگان تحقيق و تفحص هم به «اعتماد» گفت: اين تحقيق و تفحص فراكسيوني نبود و فراكسيون هم نظري نداد و قرار بود بر عهده آراي نمايندگان گذاشته شود. اما شهرداري رايزني زيادي با نماينده‌ها انجام داد تا اين تفحص راي نياورد. او تاكيد كرد: من براي شهرداري متاسفم. به هر حال تحقيق و تفحص شفاف‌سازي است و نه مچ‌گيري. شهرداري بايد اجازه مي‌داد و تا اين اندازه به دست و پا نمي‌افتاد تا اين تفحص راي نياورد. مي‌گذاشت كار به روال خودش پيش برود. همانند تفحص از صندوق فرهنگيان شفاف‌سازي مي‌شد و اگر مشكلي وجود نداشت براي شهرداري خيلي هم بهتر بود. اما با لابي‌هايي كه با نمايندگان انجام شد راي نياورد. سعيدي معتقد است اين جلسه زمان مناسبي براي بررسي تحقيق و تفحص نبود. به هر حال حدود 70 نماينده در ماموريت و در حوزه‌هاي انتخابيه شان بودند. و با اينكه ما 90 راي داشتيم. اما نتوانستيم پيروز شويم. حالا اگرچه با مخالفت نمايندگان اين موضوع از دستور كار خارج شد اما اميد ما به تركيب جديد شوراي شهر تهران است. من اطمينان دارم صد در صد اعضاي جديد شوراي شهر اين را پيگيري خواهند كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون