• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3770 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۵ اسفند

گزارش اوليه حادثه پلاسكو به شوراي شهر رسيد

نامگذاري خيابان سرو به نام آيت‌الله هاشمي فعلا منتفي شد

حميدرضا خالدي

«آقا اينجا يه مغازه آتيش گرفته... هر چه زودتر خودتان را برسانيد...»
- مغازه چيه ؟
«پوشاك»
- طبقه چندمه؟
«دهم. دهم. . . فقط زودتر خودتون رو برسونيد. . . به سرعت داره زياد مي‌شه» اينها بخشي از صداي ضبط شده نخستين تماس تلفني شهروندان با مركز 125 آتش‌نشاني براي اعلام آغاز حريق در ساختمان پلاسكو بود كه ديروز و درجريان ارايه گزارش اوليه كميته پيگيري حادثه پلاسكو، درصحن علني شورا براي حاضران پخش شد. سرانجام پس از گذشت بيش از 40 روز از بروز حادثه پلاسكو، كميته‌هاي تشكيل شده در شوراي شهر براي پيگيري موضوع پلاسكو گزارشات خود را در واپسين دقايق آخرين جلسه شوراي شهر در سال جاري ارايه كردند.  ديروز بعد از گذشت 40 روز از حادثه پلاسكو، معصومه آباد، رييس كميته ايمني شوراي شهر با قرائت بررسي‌هاي كميته رسيدگي به حادثه پلاسكو كه با مصوبه شوراي شهر و در پي بروز حريق در پلاسكو ايجاد شده بود، گفت: اين كميته با حضور حبيب كاشاني، سرخو و ساعي تشكيل شد كه هدف از تشكيل اين كميته، انجام اقدامات موثر جهت پيگيري وضعيت آسيب‌ديدگان اعم از خانواده شهدا، مصدومين، فوت‌شدگان، كارگران و كارفرمايان و بررسي اقدامات پيشگيرانه نسبت به علل حادثه بود. وي با بيان اينكه در اين مدت جلسات زيادي با مسوولان مختلف داشتيم، به بحث شهيد خواندن شهداي پلاسكو اشاره كرد و گفت: صميمي، رييس بنياد شهيد تهران اعلام كرده با توجه به ساختار قانوني و اساسنامه بنياد خدماتي را كه مي‌تواند به خانواده آتش‌نشانان ارايه كند فقط خدمات فرهنگي است و هيچ‌گونه خدمات حمايتي از خانواده‌هاي آنها نمي‌شود و علت اين امر را خلأ قانوني دانست. بر همين اساس از شورا تقاضا داريم با توجه به راهكارهاي موجود به رفع اين نقيصه كمك كنند. وي گفت: برابر اعلام نمايندگان با تصويب هيات وزيران بسته‌هاي حمايتي براي كارگران و كارفرمايان پلاسكو صورت گرفته است كه بر اين اساس به كارگران تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي مبلغ بيمه بيكاري با متوسط 4 ماه آخر دستمزدشان پرداخت مي‌شود. همچنين با نمايندگان بانك مركزي جلسه داشتيم و همچنين موضوع ارايه يك بسته حمايتي از كسبه پلاسكو و ابلاغ آن به بانك مركزي در دستور كار قرار گرفت چرا كه اين بانك تسهيلات با مبلغ 300 ميليون تومان با نرخ سود 18 درصد و با بازپرداخت 48 ماهه با يك سال دوره تنفس در نظر گرفته بود كه موضوع دريافت نرخ 18 درصد مورد اعتراض ما قرار گرفت. رييس كميته ايمني شوراي شهر با اشاره به سركشي‌هاي انجام شده اين كميته از خانواده شهدا، گفت: 159 واحد پلاسكو فاقد كار و كارگاهي بودند و پيشنهاد مي‌شود شوراي شهر و شهرداري در قالب بسته‌هاي حمايتي از اين افراد حمايت كند و همچنين شهرداري عيدي به همه خانواده شهداي آتش‌نشان داده است.
اصرار شورا برافزايش كرايه‌ها
اما ديروز علاوه برگزارش پلاسكو، موضوع افزايش نرخ كرايه‌هاي اتوبوس و مترو نيز يكي از موضوعات اصلي جلسه شورا بود. درجريان بررسي مجدد افزايش نرخ بهاي بليت مترو و اتوبوس كه در هفته گذشته با مخالفت فرمانداري روبرو شده بود، گروهي از اعضا بر افزايش 10 درصدي و گروهي ديگر بر افزايش 14 و 15 درصدي بليت اتوبوس و مترو اصرار داشتند كه در نهايت مهدي چمران افزايش 10 درصدي قيمت بليت را با توجه به اعتراض فرمانداري مطرح كرد. پيشنهادي كه رأي نياورد و نهايتا پيشنهاد سه كميسيون شورا مبني بر اصرار شورا بر همان افزايش 14 درصدي با 18 راي به تصويب رسيد. به بياني با وجود اعتراض فرمانداري، شوراي شهر بر مصوبه قبلي خود كه همان افزايش 14 درصدي بود، همچنان مصر ماند.
بررسي نام خياباني به نام آيت‌الله
شوراي شهر در جلسه يكشنبه هفته گذشته به تغيير نام خيابان سرو به آيت‌الله هاشمي راي مثبت داد اما اين موضوع با حواشي و انتقادهايي همراه بود، چنان‌كه معصومه آباد در تذكر پيش از دستور خود در جلسه شوراي شهر، با بيان اينكه آيت‌الله هاشمي خدمات زيادي براي انقلاب اسلامي انجام داده و حتي در مدح كتاب اينجانب دو صفحه A4 توضيحاتي نوشته‌اند، گفت: اجازه دهيد در خصوص حواشي ايجاد شده پيرامون صحبت‌هاي من مبني بر اينكه خانواده هاشمي نظرشان در تغيير نام سرو به نام اين بزرگوار مثبت بوده است، توضيحاتي ارايه دهم. آباد با بيان اينكه من تماس با محسن هاشمي داشته‌ام،  گفت: هاشمي عنوان كرد كه ما از اعضاي شوراي شهر تشكر مي‌كنيم و توقعي در اين زمينه نداريم و هر كجا كه اعضا صلاح مي‌دانند نامگذاري مناسب است. مهدي چمران نيز در پايان اين بررسي با اظهارات مبهمي كه مشخص نبود با پيشنهاد مسكوت ماندن يا نماندن اين مصوبه موافق است يا خير، گفت: اعضاي شورا همه پيشنهادات را به كميسيون نامگذاري ارايه كنند تا موضوع مطرح شود. در نهايت با توجه به حواشي ايجاد شده پيرامون نامگذاري خياباني به نام آيت‌الله هاشمي و مخالفت خانواده ايشان، با راي اكثريت آرا اين مصوبه مسكوت ماند تا مابقي پيشنهادات و گزينه‌ها بررسي شود.
واكنش حافظي به اقدام مجلس
همزمان با آخرين جلسه شوراي شهر ديروز مجلس هم با طرح تحقيق و تفحص از شهرداري مخالفت كرد. بلافاصله بعد از اعلام اين خبر رحمت‌الله حافظي، رييس كميسيون سلامت در جمع خبرنگاران حاضر شد و با انتقادي تند از اين اقدام مجلس گفت: ديد‌بان شفافيت كه متعلق به توكلي است صراحتا اعلام كرده كه در مساله واگذاري املاك تخلف صورت گرفته اما وقتي اين موضوع در مجلس گشوده مي‌شود با لابي‌هاي جدي مواجه مي‌شويم و جاي تاسف دارد كه مجلس نيز در بررسي اين موضوع تعلل كرده است.   وي با بيان اينكه واگذاري املاك كارنامه سياهي است كه تخلفات آن محرز است و با تاكيد بر اين نكته كه شوراي شهر به عنوان يك نهاد بالادستي عنوان كرده كه تحقيق و تفحص جزو اختيارات شورا نيست، گفت: اين در حالي است كه شوراي قبل خودش تحقيق و تفحص از يكي از سازمان‌هاي زيرمجموعه را كليد زده بود. با اين حال جاي سوال است كه چطور تحقيق و تفحص در مورد املاك حالا جزو اختيارات شورا نيست. وي در پاسخ به اين سوال كه سرانجام اين موضوع چه مي‌شود، گفت: مي‌توان مسيرهاي ديگر را طي كرد و از طريق كميسيون اصل 90 اين موضوع را پيگير شد يا عده‌اي از نمايندگان يا شهروندان درراستاي حقوق خود شكايت كنند. حافظي در پاسخ به سوالي در خصوص لابي شهرداري با نمايندگان، گفت: لابي‌ها طبيعي است اما وقتي مي‌بينيم تعدادي از نمايندگان حكم مشاوره از شهردار دارند يا مي‌بينيم برادر يكي از اعضاي كميسيون عمران مجلس 10 ميليارد تومان تراكم از شهرداري مي‌گيرد اين مساله قابل تامل است.  وي با بيان اينكه بايد قوه قضاييه در خصوص احضار افراد و سرانجام بررسي‌اش گزارش دهد، گفت: چهار نفر از اعضاي شورا را مي‌شناسم كه در منازل سازماني متعلق به شهرداري تهران سكونت داشتند و جاي سوال است آيا از اين افراد اجاره دريافت مي‌شد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون