• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3803 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت

معلم يا كارگر انتخابات؟!

مونا اميدي معلم- دكتراي علوم تربيتي

 


ترديدي نيست كه در اين روز‌ها با توجه به تقويم جمهوري اسلامي ايران بايد جو آموزش و پرورش كشور و مدارس فضاي شادي، جشن و نشاط و قدرداني از مقام معلم و ايجاد روحيه‌اي مضاعف در بين معلمين عزيز را ايجاد كند. اما مصادف شدن دوباره انتخابات شوراها و رياست‌جمهوري با هفته گراميداشت مقام معلم باز هم به مراسم تجليل از مقام معلم رنگ و بوي سياسي بخشيد و موجي از وعده‌ها را به وسيله نطق‌هاي آتشين كانديدا‌ها در اين روز‌ها روانه فضاي آموزشي ساخت و به بهانه هفته معلم اين قشر فراموش شده در اين برهه زماني در بالاترين نقطه از منحني توجه قرار گرفت. چگونه است كه همواره موسم انتخابات برنامه‌ها و طرح‌هاي آموزشي را دستخوش تغييرات قرار مي‌دهد؟
مهم اين است كه در طول سال‌ها همواره از جايگاه معلمي استفاده مي‌شود براي ورود افراد گوناگون به شوراها، مجلس شوراي اسلامي و كابينه دولت. جدا از هر توضيحي درباره زيبايي‌هاي هنر معلمي و گستردگي شكوه اين شغل گران‌بها، پرداختن به محدوديت‌ها و مشكلات اين حرفه انبيايي اين روز‌ها نمود يافته است. جلسات آموزش براي اوليا پرشورتر از هميشه برگزار مي‌شود با عناوين مختلف كه هركدام در آخر جنبه معرفي كانديداي مورد نظر مديريت مدرسه را دارند؛ مگرنه اينكه اين جلسات براي آموزش والدين بچه‌هاست؟ زيبايي‌هاي تدريس و لذت بردن از آموختن به كدام سو هدايت مي‌شود كه امروزه ما معلمين احساس مي‌كنيم كارگران انتخاباتي هستيم كه به زيبايي با كلام نافذ معلمي‌مان دانش‌آموزان سال آخر متوسطه را براي انتخاب فردي اصلح وارد عرصه انتخابات كنيم آيا چشم‌انداز روشن پيش روي اهداف شغلي تدريس اين است؟ اين بچه‌ها از اصلاح‌طلبي يا اصولگرايي چه مي‌دانند؟ اين مسابقه‌اي كه براي احقاق حقوق معلمان با نطق‌هاي تند و سوزان برپا مي‌شود مگر به سود معلمان به پايان مي‌رسد؟
با افق روشن وعده‌هاي انتخاباتي در بين اين سال‌ها دريافتي معلمان با ساير كاركنان دولت چقدر تفاوت فاحش كرده است؟
وقتي محصلي در كپرها درس نمي‌خواند! وقتي بخاري آتش گرفته‌اي صورت دانش‌آموزي را نسوزانده است! وقتي ميان وعده مغذي دانش‌آموزان نياز‌هاي تغذيه آنها را تامين كرده است! وقتي تعطيلي آلودگي هوا خوش‌ترين روز‌هاي دانش‌آموزان نيست! ما معلمين مصمم‌تر از هميشه خود را مي‌بينيم براي اين كارگري.
هفته گراميداشت مقام شامخ معلمين فرخنده‌باد؛ روز تمام كساني كه با وجود همه كاستي‌ها و مشكلات و گرفتاري‌هاي شغلي همچنان بر پايه شرف و سوگند خود استوار براي پيشبرد اهداف مقدس نظام جمهوري اسلامي ايران تلاش مي‌كنند و همچنان اميد بستند به تدبير كساني كه اداره كشور را در دست خواهند گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون