• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3803 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت

انتخابات و وزن جريان‌هاي مختلف

علي پورسليمان مدير سايت صداي معلم

 


سرانجام كار بررسي تاييد صلاحيت‌ها توسط شوراي نگهبان به پايان رسيد و از ميان 1636 نفري كه ثبت نام كردند صلاحيت 6 نفر براي رقابت نهايي تاييد شد. بسياري از چهره‌هاي مشهور و نيز افرادي كه قبلا در پست‌هاي مختلف بودند صلاحيت شان مورد تاييد قرار نگرفت. انتخابات بهترين زمان براي وزن كشي جريان‌ها و گروه‌هاست. انتخابات پايگاه اجتماعي و مقبوليت افراد، احزاب و جريان‌هاي سياسي جامعه را با عدد و رقم مشخص مي‌كند. بسياري از افراد و جريان‌هاي سياسي وقتي مي‌خواهند حرف بزنند يا مواضعي را اعلام كنند طوري صحبت مي‌كنند گويي نماينده كل جامعه هستند، مثلا در اين مورد مي‌توان به سخنان محمود فرشيدي، وزير سابق آموزش و پرورش و نيز رييس كميته فرهنگيان جمنا (جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي) در 24 فروردين در مسجد الرحمن تهران اشاره كرد. ايشان در جايي مي‌گويد: «حمايت فرهنگيان از كليه نامزدها، مشروط است به آنكه به نفع نامزد نهايي جمنا كنار بروند. مسووليت فرهنگيان، محدود به دفاع از حقوق خود و نيازهاي عرصه تعليم و تربيت نيست بلكه جامعه معلمان به عنوان جامعه‌اي فرهيخته و پيشتاز، رسالت هدايت و دفاع از حقوق مردم، به خصوص اقشار محروم و نيازمند را وظيفه خطير خويش مي‌داند...)
واقعا چه كسي به ايشان اين نمايندگي را اعطا كرده است كه از سوي فرهنگيان و معلمان سخن بگويد؟ ايشان حداكثر مي‌تواند نظر خود يا تشكل متبوع خويش را در مورد موضوعات و مسائل بيان كند.
 متاسفانه «قانون انتخابات » از شفافيت و دقت لازم برخوردار نيست و تصميم‌گيري‌ها بيشتر بر اساس تفسير و برداشت افراد صورت مي‌گيرد هرچند انسان چه در فرم «فرد» و حتي «جمع» مصون از خطا و اشتباه نيست. در جوامع توسعه يافته اين‌گونه رقابت‌ها در قالب «احزاب» صورت مي‌گيرد. صلاحيت‌هاي افراد در مراتب تشكيلاتي حزب مورد احراز و تاييد قرار مي‌گيرد و البته آن حزب نيز مسوول و پاسخگوي عملكرد فرد نهايي تاييد شده خواهد بود. حتي افراد براي شركت در يك انتخابات محلي بايد تاييد و امضاي مردم، گروه‌هاي مرجع و... را بايد داشته باشند. متاسفانه جامعه ما فاقد سيستم «تحزب» واقعي است به همين علت مردم تا آخرين لحظه مستاصل هستند و از پيشينه و عملكرد برخي افراد مورد تاييد قرار گرفته بي‌اطلاع هستند. به قول معروف بايد تا دقيقه آخر منتظر ماند. اين وضعيت درصد خطاي جامعه را هنگام انتخاب و تصميم نهايي افزايش مي‌دهد. وقتي صحبت از «تحزب» مي‌شود بايد آن را در معناي واقعي، علمي و جهاني‌اش ديد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون