• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3846 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۴ تير

سخنگوي دولت:

انتظار داريم رسانه ملي كار ملي انجام دهد

گروه سياسي

سخنگوي دولت، ديروز بازگوكننده اخبار اميدبخش از حوزه نفت و  گاز كشور بود؛ امضاي نهايي قرارداد 5 ميليارد دلاري توسعه فاز ١١ پارس جنوبي با كنسرسيومي از توتال فرانسه، سي‌ان‌پي‌سي از كشور چين و پتروپارس ايران، لبخندي مسرت‌بخش بر لبان نوبخت نشاند تا او از اين اتفاق به نيكي ياد كرده و آن را موفقيت پسابرجام بنامد. او اين قرارداد را به اين جهت قابل ارزش مي‌داند كه پس از رفع تحريم‌ها و اجرايي شدن برجام، منعقد شده تا اراده‌هاي شكل گرفته براي تزريق بي‌اعتمادي نسبت به ايران را بي‌تاثير كرده و ديوار تحريم را فروبريزد. با اين مقدمه نشست خبري هفتگي محمدباقر نوبخت، وارد پرسش و پاسخ خبرنگاران و سخنگوي دولت شد. سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي در خصوص اعمال فشار دولت امريكا به كشورهايي كه با ايران قرارداد نفتي امضا كردند و احتمال لغو اين قرارداد را مطرح كردند، آن را بي‌اساس خواند و گفت: «اكنون فضايي كه دولت ترامپ در امريكا عليه منافع جمهوري اسلامي ايران در امريكا ايجاد كرده و درحال تلاش است تا اجماعي براي آن بيافريند را مي‌دانيد. با وجود چنين اراده‌اي در دولتمردان جنگ‌طلب امريكا، شركت توتال فرانسه طي فرآيندي در چارچوب تفاهمنامه جديد قراردادهاي نفتي، قراردادي ۲۰ ساله با جمهوري اسلامي ايران با شركاي خود امضا كرد كه اين نشان از اراده اين شركت‌ها براي همكاري با ايران دارد».
به جاي عيب‌جويي خرسند از
قراداد توتال باشيم
نوبخت در واكنش به اين سوال كه منتقدان عنوان كرده‌اند امضاي اين توافق به موازات همايشي است كه منافقان در فرانسه برگزار كرده‌اند، اظهار كرد: «اين اتفاق زماني روي مي‌دهد كه تمام موانع از سوي امريكا براي اينكه چنين قراردادي بسته نشود، به وجود آمده است، چه ارتباطي مي‌تواند با حركت نادرست قابل انتقادي كه گروه تروريستي و داعشي منافقين دارند، داشته باشد؟ منافقين از همين روش‌هاي ترورهاي انتحاري كه از سوي داعش مورد اجرا قرار مي‌گيرد، 35 سال پيش استفاده مي‌كردند و بدنامي براي آنان به سبب اينكه در زير چكمه صدام، چنين عنصر منفوري عليه ملت خودشان حركت مي‌كردند، همچنان وجود دارد و هرچند ما اين انتقاد را از فرانسه داريم. كساني كه منافع ملي ايرانيان را دنبال مي‌كنند به جاي عيب‌جويي از اين قراردادي كه يك نوع سنت‌شكني از سوي توتال بوده، استقبال كنند و خرسند باشند كه امريكايي‌ها موفق نشدند جلوي امضاي اين قرارداد را بگيرند».
انتظار داريم رسانه‌ملي كار ملي انجام دهد
سخنگوي دولت درباره تحريف سخنان رييس‌جمهور از سوي صدا و سيما و اينكه با تخريب‌هايي كه عليه دولت صورت مي‌گيرد، چه اقداماتي در زمينه نحوه اطلاع‌رساني بايد از سوي دولتمردان انجام شود، گفت: «نياز به داشتن ابزار رسانه‌اي قوي‌تر يك واقعيت است. اميدواريم اين نقيصه‌اي كه عموم دلسوزان و افراد ناظر نسبت به چگونگي اطلاع‌رساني دولت داشته‌اند را برطرف كنيم. كاركنان صدا و سيما انسان‌هاي شريفي هستند كه كار اطلاع‌رساني را انجام مي‌دهند و ما هم قدردان آنها هستيم اما، اين انتقادات ما به تيم سياسي صدا و سيما در جاي خود باقي است. انتظار داريم رسانه‌ملي كار ملي انجام دهد.
رخداد روز قدس سوءاستفاده از حضور مردم بود
نوبخت كه پس از اتفاقات روز جهاني قدس در تهران، نخستين نشست خبري خود را برگزار مي‌كرد، در پاسخ به سوال «اعتماد» در خصوص اهانت‌هايي كه به رييس‌جمهوري و معاون اول او شده و همچنين پيگيري‌هاي وزارت كشور و دادستاني در اين مورد اظهار كرد: «رخداد روز قدس هم يك سوءاستفاده از حضور مردم در صحنه بود و هم انحراف از اهدافي كه مردم براي آن به صحنه آمده بودند. خوشبختانه دادستان تهران از اين سوءاستفاده با واژه حقوقي جرم مشهود ياد كرد كه در ادبيات قضايي ما تعريف شده است. تا آنجا كه خبر دارم، دستگاه قضايي در حال بررسي است و ما هم منتظريم كه هم نسبت به معرفي افرادي كه چنين جرم مشهودي را انجام داده‌اند و هم مجازات آنها، اقدام كنند. به خصوص به دليل اينكه از حضور مردم متدين بخواهد سوءاستفاده شود و نسبت به آرمان ملي بي‌توجهي شده و ذهن را از اسراييل به سمت ديگر دور كند.
چالش‌هاي دولت بيشتر شده است
نوبخت به اتفاقات روز عيد فطر هم به عنوان يكي از چالش‌هاي اين دولت اشاره كرد و گفت: بعضا احساس مي‌كنيم در برخي موارد، چالش‌ها زياد شده است. در روز معنوي عيد فطر هم مردم آمده بودند رهبرشان برايشان خطبه بخواند، موعظه و دعا كند. آيا اصلا كسي براي اين كار آمده بود كه رييس‌جمهور را هجو كند؟ سوءاستفاده از يك تريبون مقدس و معنوي، نشان از چالش‌هايي است كه وجود دارد. دولت با چنين چالش‌هايي مواجه است. چه بدگفته‌هايي كه عليه آقاي رييس‌جمهور به بهانه مناظره منتشر كردند و آقاي رييس‌جمهور تنها 2 دقيقه فرصت براي پاسخگويي داشت. همه اين مسائل را شنيدند و 24 ميليون نفر به آقاي رييس‌جمهور راي دادند. آيا پاسخ به اميد و انتظار مردم اين است كه از تريبون‌هاي مقدس سوءاستفاده شود؟ اينها چالش‌هاي ما است. از سوي ديگر دولت تجربه چهارساله‌اي اندوخته، تفكيك‌ها و مشخصات نيروهاي كنشگر بهتر معلوم شده است. هماهنگي بين قوا مي‌تواند به عملياتي شدن مطالبات همه جامعه و مقام معظم رهبري كمك كند.
اعزام زايران به حج، تصميم نظام است
نوبخت در ادامه در پاسخ به پرسشي در خصوص مسووليت دولت در قبال زايران ايراني كه به حج تمتع مشرف مي‌شوند، گفت: نكته قابل توجه اين است كه موضوع اعزام زايران به حج در چنين فضايي، تصميم انحصاري دولت به معناي قوه‌مجريه نبوده و اين تصميم توسط نظام گرفته شده و از راس آن، نظام تا مجريان همه در كار هستند. سال گذشته نيز ما مي‌خواستيم اعزام حجاج انجام شود اما طرف سعودي شرايط ما را در مذاكرات نپذيرفت اما امسال آنها خواسته‌هاي ما را امضا كردند و با توجه به تحولات منطقه و عربستان قطعا بايد دقت بيشتري داشت. چراكه سلامت، امنيت و احترام زايران براي ما مهم است. موضوع اعزام حجاج در شوراي عالي امنيت ملي مطرح شده و اگر نظام در مجموع به اين جمع‌بندي برسد كه اين كار انجام شود، آن وقت از تريبون‌هاي نماز جمعه ته دل ملت را خالي كردن، مقابله با تصميم نظام است. ما فايده هزينه را در نظر گرفتيم و اگر قرار است تغييري در تصميم ايجاد شود و اگر كسي حرفي دارد همين حالا به جاي اينكه در ميان مردم باعث ايجاد دلهره شود، حرفش را به مسوولان مربوطه بزند. اينها كه هم صاحب تريبون و هم داراي نفوذ پشت‌پرده هستند. حرف‌ها را همان‌جا بزنند. از يك روحاني محترم حرف‌هايي را شنيدم كه انگار جاي فتوا حرف مي‌زد. نمي‌دانم كه هر كسي لباس پيامبر را پوشيده مي‌تواند در اين جايگاه قرار بگيرد؟ ‌يا بايد مرجع باشد. اما آن حرف‌هايي كه من از برخي مي‌شنيدم فتوا بود.
تشكيل كارگروه تعيين كابينه، گمانه‌زني است
نوبخت در پاسخ به اينكه گفته مي‌شود كارگروه‌هايي براي تعيين كابينه شكل گرفته است، تاكيد كرد: «اين تنها گمانه‌زني است البته در سال 92 چنين كارگروه‌هايي شكل گرفت ولي در شرايط فعلي رييس‌جمهوري شناخت دقيق‌تري دارند و سخن صاحب‌نظران را نيز استماع مي‌كنند و در نهايت با توجه به مسووليتي كه در برابر مطالبات مردم دارند كابينه‌اي شايسته انتخاب خواهند كرد و اميدواريم مجلس شوراي اسلامي همكاري لازم را در اين زمينه داشته باشد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون