• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3846 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۴ تير

پاتك قطر به 4 كشور

قطع روابط با ايران را از خودتان شروع كنيد

يسرا بخاخ

قطر پاسخ رسمي خود به مطالبات كشورهايي عربي حاشيه خليج فارس را روز دوشنبه به امير كويت تحويل داد. بعد از اين اقدام گمانه‌هاي زيادي درباره محتواي اين پيام و سمت و سوي بحران شوراي همكاري خليج فارس در چند روز آينده منتشر شد. برخي گزارش‌ها حاكي از نرمش قطر در برابر عربستان، امارات، بحرين و مصر بود كه تا حد زيادي با مواضع رسمي اين كشور در طول يك ماه گذشته در تناقض بود. اما روايتي كه شبكه خبري الميادين از پاسخ قطر داده و اعلام كرده كه اين سند را از طريق منابع ديپلماتيك به دست آورده به واقعيت نزديك‌تر است. بر اساس گزارش الميادين قطر 13 درخواست كشورهاي عربي را با 10 بند پاسخ داده است.
   قطر آماده است سطح روابط ديپلماتيك خود را با ايران كاهش دهد به شرط اينكه همه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس همين كار را انجام داده و اتباع ايران را از كشور خود اخراج كنند.
    علاوه بر آن دوحه در شرايطي شرط كشورهاي عربي در خصوص ايران را مي‌پذيرد كه همه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس روابط تجاري و اقتصادي خود را با ايران بر هم بزنند به ويژه امارات.
    در صورتي كه همه كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس پايگاه‌هاي نظامي خارجي موجود در كشور خود را تعطيل كنند، قطر نيز پايگاه نظامي تركيه را تعطيل خواهد كرد.
   دوحه هرگونه همكاري و ارتباط با گروه‌هايي كه در فهرست گروه‌هاي تروريستي سازمان ملل هستند را رد كرده و يادآور شده كه اخوان‌المسلمين در فهرست گروه‌هاي تروريستي نيست .
    قطر اتهام حمايت مالي اين كشور از تروريسم را بدون اثبات آن رد كرده و اعلام كرده است كه به فهرست عربستان، امارات، بحرين و مصر در خصوص گروه‌هاي تروريستي متعهد نيست و تنها مرجع گروه‌هاي تروريستي را سازمان ملل مي‌داند.
   قطر اعلام كرده كه حاضر نيست هيچ يك از پناهندگان سياسي يا افرادي از اهل سنت مستضعف مقيم در قطر را به كشورهاي ديگر تحويل دهد.
   قطر همچنين با درخواست براي تعطيلي شبكه خبري الجزيره مخالفت كرده و اعلام كرده در صورتي اين شبكه را تعطيل مي‌كند كه عربستان شبكه‌هاي العربيه، الحدث و‌ام بي‌سي، امارات شبكه اسكاي نيوز و مصر نيز شبكه‌هاي خود را تعطيل كنند.
    در اين سند قطر تاكيد كرده كه در امور داخلي ديگر كشورهاي منطقه دخالت نكرده در حالي كه امارات در امور داخلي كويت و قطر دخالت كرده و عليه اين دو كشور تنش‌زايي مي‌كند و با اقدامات اطلاعاتي عليه عمان فعاليت مي‌كند و مي‌خواهد در اين كشور كودتا كند.
   دوحه همچنين در پاسخ به اتهام حمايت اين كشور از معارضان ديگر كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس واكنش نشان داده و اعلام كرده كه ارتباطي با معارضان كشورهاي عربي ندارد و از آنها حمايت نمي‌كند و در خصوص تابعيت دادن به برخي افراد هم گفته اين مساله مربوط به حاكميت دوحه است.
    قطر درخواست كشورهاي عربي براي پرداخت غرامت به آنها را نيز رد كرده و ضمن حماقت خواندن اقدامات كشورهاي عربي عليه خود در يك ماه گذشته، درخواست كرده تا به خاطر ضرر و زياني كه در اين مدت به اين كشور وارد شده 4 كشور به قطر غرامت بپردازند.
با توجه به اينكه هنوز پاسخ قطر به صورت رسمي منتشر نشده، عبدالله بن زايد آل نهيان وزير خارجه امارات خبر داد كه اين كشور همچنان در انتظار پاسخ قطر است و افزود: هنوز براي اينكه بخواهيم تحريم‌هاي جديدي عليه قطر اعمال كنيم زود است بايد منتظر باشيم و ببينيم كه پاسخ قطر چه خواهد بود و بعد از آن اقدام لازم را بر اساس قانون بين‌المللي اتخاذ خواهيم كرد. اظهارات عبدالله بن زايد در ديدار با زيگمار گابريل وزير خارجه آلمان كه به خاورميانه سفر كرده است مطرح شد، وزير خارجه آلمان روز دوشنبه در جده نيز با عادل الجبير وزير خارجه عربستان ديدار كرده بود. در جريان نشست خبري وزراي خارجه آلمان و عربستان، گابريل در پاسخ به سوالي درباره بحران كشورهاي خاورميانه تاكيد مي‌كند كه برلين از همان ابتدا از محاصره قطر ابراز نگراني كرده و معتقد است نبايد به اين طريق دوحه را محاصره كرد. مترجم همزمان شبكه الاخباريه عربستان هنگام ترجمه صحبت‌هاي وزير خارجه آلمان تلاش كرد اين بخش از سخنان او را با دستپاچگي سانسور كند كه در نهايت بعد از سكوت طولاني و ادا كردن كلمات بريده بريده به اين جمله كه «نمي‌توان حاكميت قطر را نقض كرد» اكتفا مي‌كند. اين مساله جنجالي در رسانه‌ها و فضاي مجازي در جهان عرب به پا كرده است. قرار است روز چهارشنبه نشستي با حضور وزراي خارجه بحرين، امارات، عربستان و مصر در قاهره برگزار شود، وزراي خارجه كشورهاي عربي مي‌خواهند در اين نشست تحولات بحران قطر را مورد بررسي قرار دهند. برخي گزارش‌ها حاكي از مشاركت وزير خارجه كويت در اين نشست دارد، با اين حال رسانه‌هاي كويتي اعلام كردند كه بعد از دريافت پاسخ قطر، خالد الفليج نماينده ويژه امير كويت راهي قطر شده تا پاسخ مكتوب امير كويت را به تميم بن حمد، امير قطر تحويل دهد. روزنامه العرب به نقل از يك منبع آگاه گزارش داده كه احتمالا در اين نشست ساز و كار تشديد اقدامات تنبيهي عليه قطر مورد بررسي قرار مي‌گيرد. به گفته اين منبع از اقدامات احتمالي بعدي عربستان و امارات عليه قطر خارج كردن سرمايه‌هاي مالي اين كشورها در بانك‌هاي قطر و توقف پخش برنامه‌هاي شبكه‌هاي قطري به ويژه شبكه الجزيره بر روي ماهواره عرب ست و نايل ست است. به گفته اين منبع رياض، ابوظبي، منامه و قاهره معتقدند كه دوحه در موقعيت بدي قرار گرفته و تصوير واقعي قطر در حمايت از تروريسم در سطح منطقه و جهان مشخص شده است و هرچه تلاش كند تا در اجراي مطالبات فريبكاري كند باز هم در موقعيت بازنده خواهد بود و تمام اهداف محاصره قطر محقق شده است زيرا پرونده‌هاي حمايت اين كشور از تروريسم و برهم زدن امنيت منطقه آشكار شده است.
كمپين الجزيره: خبرنگاري، جرم نيست
شبكه الجزيره نيز در پي درخواست‌ كشورهاي عربي براي تعطيلي اين شبكه كه 21 سال از تاسيس آن مي‌گذرد كمپيني به راه انداخته و با تاكيد بر آزادي رسانه و آزادي بيان خواستار حمايت از اين شبكه و روزنامه‌هاي قطري شده كه كشورهاي عربي خواستار تعطيلي آنها شده‌اند. الجزيره اعلام كرده كه آنچه در اين درخواست نهفته است در واقع حمله‌‌اي عليه اصل آزادي رسانه و حق آزادي بيان است. به گفته الجزيره در درخواست كشورهاي عربي براي بسته شدن اين شبكه فقط الجزيره هدف قرار نگرفته است. جايلز ترندل مدير بخش انگليسي اين شبكه اعلام كرد كه تلاش براي تعطيلي الجزيره اقدامي نا اميدانه در راستاي سركوب آزادي، پنهان كردن حقيقت و نقض حقوق اوليه بشر است.
وي ادامه داد كه درخواست خبرنگاران الجزيره بسيار ساده است؛ مي‌خواهيم هر خبرنگاري براي انجام وظيفه خبر رساني‌اش آزادي عمل داشته باشد حق مردم براي دستيابي به اخبار دست اول و بي‌طرفانه حفظ شود و با خبرنگار به عنوان مجرم مقابله نشود. اين كمپين با فعاليت مجازي برخي خبرنگاران و اهالي رسانه‌هاي بين‌المللي همراه شد. پيش‌تر نيز ارگان‌هاي وابسته به سازمان ملل، گروه‌هاي حقوقي بين‌المللي از جمله اتحاديه خبرنگاران بدون مرز و كانون خبرنگاران بريتانيايي نسبت به درخواست براي تعطيلي الجزيره اعتراض كرده بودند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون