• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3846 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۴ تير

دعواي معاون شهردار و مسوولان مترو با دو عضو شوراي شهر

انصاري: شهرداري تهران درباره همكاري‌اش با قرارگاه امام رضا (ع) توضيح دهد

حميدرضا خالدي

ديروز برخلاف چند جلسه پيشين بعد از انتخابات شورا كه جلسات شوراي شهر تهران در آرامش و به دور از تنش چنداني برگزار مي‌شد، حضور معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري و مديران متروي تهران و درگيري لفظي آنها با چند عضو شورا از جمله رحمت‌الله حافظي و محمد حقاني حاشيه‌ساز شد و تنش‌هاي شديدي را شكل داد.
كليد اين تنش از جايي زده شد كه رحمت‌الله حافظي پس از گزارش معاون حمل و نقل شهرداري تهران در خصوص وضعيت متروي پايتخت با بيان اينكه مديريت شهري بايد در خصوص امنيت و تامين امنيت جاني مسافران در خط هفت تعهد بدهد، به نقد نواقص اين خطر پرداخت و گفت: در اصلاحيه سال گذشته 3500 ميليارد تومان براي سيگنالينگ خط يك و دو طلب كرديد اما حالا شاهد حادثه برخورد قطارها در متروي طرشت هستيم و جاي سوال است، منابعي را كه گرفتيد چه كرديد؟
وي با بيان اينكه در حادثه متروي طرشت برخي گفتند كه راهبر ATP را قطع كرده اما برخي مي‌گويند اصلا ATP وجود نداشت، گفت: گزارشي با عنوان نگاه جامع در خط هفت مترو در تاريخ 21 خرداد سال جاري از سوي معاونت حمل و نقل تهيه و در اختيار عموم گذاشته شده است كه من بر اساس اين گزارش توضيحاتي را ارايه مي‌كنم. رييس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران با بيان اينكه بر اساس اين گزارش پيشرفت تجهيزات 60 درصد بوده اما پيشرفت واقعي تنها هفت درصد بوده است، تصريح كرد: از منظر مهندسي بايد شاهد پيشرفت 73 درصدي مي‌بوديم اما پيشرفت واقعي تنها 9 درصد است. حافظي با بيان اينكه سيگنالينگ مهم است اما بر اساس اين گزارش تنها 55 درصد پيشرفت داشته است، گفت: امنيت مسافران چه مي‌شود؟
وي با بيان اينكه LPS بايد 52 پست باشد كه هفت پست فعال دارد، گفت: تجهيزات فاز اول بايد پيشرفت صددرصدي مي‌داشت كه حالا 75 درصد است و نصب و راه‌اندازي نيز بايد به صورت صددرصد انجام مي‌شد اما تنها 32 درصد است. رييس كميسيون سلامت شوراي شهر با بيان اينكه خط هفت عميق‌ترين خط متروي تهران است و بر همين اساس بايد هواكش‌هاي فعال آن زياد باشد، گفت: بر اساس برنامه بايد 87 درصد هواكش‌ها فعال مي‌بود اما تنها 14 درصد آنها فعال است و من نمي‌گويم اين خط خطرناك‌ترين است؛ اما وقتي پول نداريد افتتاح نكنيد و مردم را به تونل نفرستيد. حافظي با بيان اينكه وقتي حادثه‌اي رخ مي‌دهد نمي‌گويند كه در واگن سه هزار مسافر بود يا 500 مسافر، گفت: با چنين شرايطي اين خط بهره‌برداري شده و آقايان بايد امنيت خط را تضمين كنند.
اما اين پايان ماجرا نبود چرا كه در پايان جلسه و درحالي كه حافظي، قصد خروج از صحن علني را داشت مورد خطاب مشاور معاون حمل و نقل شهرداري قرار گرفت. اين شخص كه تلاش مي‌كرد گزارش حافظي را گزارشي سوخته و قديمي و كارگاهي اعلام كند ضمن انتقاد از گزارش حافظي، گفت: اين گزارش، گزارش ما نيست. بهتر بود اول شما از خط هفت بازديد مي‌كرديد و بعد اين صحبت‌ها را مي‌گفتيد. در پاسخ به اين شخص حافظي گفت: من به اين گزارشي كه از سوي معاونت ارايه شده اطمينان دارم. چه گزارشي موثق‌تر از اين گزارش، گزارشي كه در ارديبهشت امسال تهيه شده است؟!
با اين وجود آن شخص با اصرار به اينكه وي بايد از مترو عذرخواهي كند گفت: شما بايد در همان صحن شورا اعلام كنيد كه اشتباه كرده‌ايد و عذرخواهي كنيد. عذرخواهي چيز بدي نيست... حافظي نيز در پاسخ وي گفت: اين گزارش خود شماست. اگر هم حرفي داريد بياييد درصحن شورا بزنيد. با بالا گرفتن اين مشاجره ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي شهرداري و هابيل درويش مديرعامل متروي تهران نيز به جمع اين دو نفر پيوستند و به جانبداري از مشاور مترو تلاش كردند گزارش حافظي را دروغ و نادرست جلوه دهند. درويش با لحني شبيه فرياد خطاب به حافظي گفت: اگر راست مي‌گوييد و قصد خير داشتيد چرا براي بازديد از خط هفت مترو نيامديد؟ حافظي هم در پاسخ به وي درحالي كه به اماني اشاره مي‌كرد گفت: بارها از ايشان خواستم ترتيب يك بازديد را بدهند اما اين كار را نكردند! با اين وجود درويش كه هنوز عصبانيتش فروكش نكرده بود فرياد زد: اگر مسلمان هستيد براي بازديد مي‌آمديد و حرف راست مي‌زديد!
در اين هنگام محمد حقاني ديگر عضو شورا براي اينكه غايله را ختم كند قصد خارج كردن حافظي از دايره مديران مترو و شهرداري را داشت كه با واكنش تند آنها مواجه شد. همين برخورد باعث شد تا حقاني نيز درپاسخ به اين حملات فرياد بزند: اگر راست مي‌گوييد بياييد و دفاع كنيد چرا اينگونه برخورد مي‌كنيد اگر حرفي داريد هفته بعد بياييد و در صحن بزنيد. ولي اين سخنان هم باعث نشد تا عصبانيت مديران شهرداري كم شود. عصبانيتي كه باعث شد اماني معاون برنامه‌ريزي شهرداري با فرياد حافظي را كه در حال خروج از صحن شورا بود «دروغگو» خطاب كند و بگويد: شما يك شبنامه را در مورد خط هفت مترو قرائت كرديد.
بعد از اين با خروج حافظي از صحن شورا انتظار مي‌رفت غائله خاتمه پيدا كند. غافل از اينكه، مرحله دوم اين ماجرا تازه آغاز شده است. بعد از خروج حافظي و حقاني از صحن شورا و درحالي كه اماني همچنان با عصبانيت حافظي را دروغگو و گزارشش را كذب محض خطاب مي‌كرد، يكي از مشاورين شورا خطاب به معاون شهردار با فرياد گفت: شما حق نداريد به آقاي حافظي و حقاني توهين و بي‌احترامي كنيد... اماني نيز با همان عصبانيت قبلي خود كه حالا به اوج خود رسيده بود گفت: تو كي هستي كه به من مي‌گويي حق ندارم به حافظي حرفي بزنم... حالا نشانت مي‌دهم... و...!!! او همراه با اداي اين جملات به طرف مشاور شورا خيز برداشت كه با اقدام به موقع حاضران و خارج كردن آن شخص از محوطه صحن، غايله خاتمه پيدا كرد.

 ابهامات درمورد ارتباط شهرداري با قرارگاه امام رضا (ع)
اما مشاجره شديد ديروز تنها موضوع حاشيه‌ساز جلسه روز گذشته شورا نبود. غلامرضا انصاري، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در تذكر پيش از دستور خود با اشاره به انعقاد قرارداد في‌مابين شهرداري و قرارگاه امام رضا(ع) گفت: رابطه قرارگاه امام رضا با شهرداري چيست و آيا اين قرارگاه NGO يا شركت است و تشكيلات آن به كجا مي‌رسد؟ انصاري با بيان اينكه در 19 اسفندماه سال گذشته تذكري به شهردار تهران دادم كه تاكنون بي‌جواب مانده است، گفت: باخبر شديم 23 مركز بهاران در سطح مناطق مختلف با قرارداد سه ساله و مبلغ نامشخص در اختيار قرارگاه امام رضا(ع) قرار گرفته و اين در حالي است كه انعقاد قراردادهاي طولاني‌مدت آن هم در پايان دوره خلاف است و بايد به آن رسيدگي شود.
ناصر اماني معاون شهردار تهران پس از اين سخنان با اشاره به فعاليت‌ قرارگاه امام رضا(ع)، گفت: قرارگاه امام رضا(ع) در زمينه مبارزه با مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي به شهرداري تهران كمك مي‌كند و اين نهاد در حال كمك به آسيب‌هاي اجتماعي در ساير استان‌ها و شهرها همچون ايلام و سيستان و بلوچستان فعال است. اين قرارگاه هيچ وابستگي به شهرداري ندارد و اگر كمكي هم دريافت كرده بدون شك در چارچوب قانون بوده است و مجتمع‌هاي بهاران نيز در راستاي قانون شوراها در مسير خصوصي‌سازي قرار دارند و مديريت شهري جديد مي‌تواند با توجه به مغايرت منافع، قرارداد را با قرارگاه فسخ كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون