• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4395 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱ تير

غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي؛ نماينده اعتدالي (مستقلين ولايي)

جنگ؟ بعيد است

فكر نمي‌كنم اين اتفاق لزوما به جنگ بينجامد. چراكه باوجود سابقه تاريخي و وضعيت فعلي، ايران همواره تاكيد كرده كه به‌دنبال تنش در منطقه نيست و حال آنكه همواره اين غربي‌ها بودند كه تنش‌ها را دامن زدند. در اين ميان شخصا براي كشورهاي منطقه متاسفم كه كوركورانه در دام امريكايي‌ها افتادند. با اين همه اما شك نكنيد اگر اتفاقي بيفتد، درس خوبي به همراهان امريكا در منطقه خواهيم داد. هر چند لازم است بار ديگر تاكيد كنم كه ايران هرگز به دنبال تنش نبوده و نيست. چنان‌چه حتي با صدام هم شروع‌كننده جنگ نبوديم. با اين همه دنيا به ايران حق خواهد داد كه اگر كشوري به‌دنبال تجاوز به خاك ما باشد، درس خوبي بگيرد. به هر حال اكنون ناوهاي امريكايي كه به خليج‌فارس آمده‌اند، در تيرس ما هستند و لازم است كشورهاي منطقه از هرگونه تحريك امريكا خودداري كنند، چراكه در اين صورت هزينه بر دوش خود اين كشورها خواهد بود.

مذاكره؟ به ‌شرط بازگشت به برجام

آقاي برايان هوك اعلام كرده كه ايران جواب ديپلماسي را با ديپلماسي بدهد. سوال اين است كه كدام ديپلماسي؟ از تحريم‌هاي 40 ساله تا سقوط هواپيماي مسافربري 290 ايراني، خاطرات خوشي از امريكايي‌ها نداريم كه بخواهيم جواب‌شان را با ديپلماسي بدهيم. با روي كار آمدن ترامپ، همان ميزاني كه احتمال مذاكره نيز وجود داشت، به‌دليل اقدامات نامتعارف و خصمانه امريكا تحت‌الشعاع قرار گرفت. كاخ سفيد و دولت ترامپ پس از خروج از برجام نيز همچنان به اين مشي خصمانه ادامه داد و با مصادره اموال جمهوري اسلامي و غارت ثروت ايرانيان، وضعيت روابط دو كشور را بيش از پيش تيره و تار كرد. بنابراين ترامپ و اطرافيانش صلاحيت صحبت از ديپلماسي و مذاكره را ندارند. درمجموع ما همواره آماده مذاكره هستيم اما اگر اين پيشنهاد مذاكره ازسوي امريكا داراي شروط و قلدمآبانه باشد، طبيعتا ما كوتاه نمي‌آييم. فراموش نكنيد كه امريكايي‌ها هم‌اكنون نتايج آخرين مذاكره را زيرپا گذاشته‌اند و منطقي است كه بگوييم بازگشت به برجام شرط مذاكره خواهد بود. ما يك‌بار مذاكره كرديم و هزينه بسيار پرداختيم اما امريكا‌يي‌ها از آن خارج شدند.

تداوم وضعيت موجود؟ مشكلي نيست!

تداوم وضعيت موجود از جانب ما چندان مشكل‌ساز نيست و اين ترامپ است كه همه مسائل را قفل كرده است و اين رويه اتفاقا منحصر به ايران نيست. امروز امريكا در حوزه‌هاي مختلف از سوريه و فلسطين گرفته تا مكزيك، ونزوئلا و حتي روسيه دست به كارشكني زده و همه كليدها را شكسته است، چنان‌چه هم‌اكنون مجلس امريكا به‌دنبال استيضاح او است و مي‌گويند رييس‌جمهور فعلي بدترين دوران در طول تاريخ اين كشور را رقم زده است. حال آنكه پس از ماجراي پهپاد، حتي اقتدار نظامي امريكا نيز ازبين رفته است. نكته مهم ديگر اين است كه ترامپ قابل‌ پيش‌بيني نيست. اگر فردي عاقل رييس‌جمهور امريكا بود مي‌شد بگوييم عقل حكم مي‌كند كه چه مي‌شود اما اكنون معلوم نيست. آدم عاقل جنگ را آغاز نمي‌كند، اينكه ترامپ چه خواهد كرد، نمي‌دانم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون