• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4395 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱ تير

جلال ميرزايي، نماينده اصلاح‌طلب (فراكسيون اميد)

جنگ؟! بعيد است

به نظر مي‌رسد براي پاسخ به هر سوالي در اين رابطه بايد به مجموعه تحولاتي كه در 24 ساعت گذشته در موضع‌گيري امريكايي‌ها رخ داده، توجه داشته باشيم. چنانچه ترامپ ابتدا بنا داشت وارد فاز نظامي شود و رسما‌ به ايران حمله كند اما در نهايت تصميم گرفت كه جلوي حمله را گرفته و روز گذشته نيز اعلام كرد كه اقدام نظامي، واكنش مناسبي نبوده است و بايد تحريم‌ها را افزايش دهند. آنها همچنين گفتند كه كاخ سفيد به سمت ديپلماسي مي‌رود و انتظار دارند كه ايران هم از اين مسير، وارد گفت‌وگو شود اما چنين نشده است. به نظر مي‌رسد امريكايي‌ها از فاز نظامي خارج شده و همچنان به‌دنبال تشديد تحريم‌ها هستند؛ حال آنكه تشديد تحريم‌ها چندان قابل‌افزايش نيست.

مذاكره؟ در موضع ضعف نيستيم

اگرچه اين وضعيت «نه جنگ، نه مذاكره» كه راهبرد رسمي جمهوري اسلامي است، ادامه پيدا كند اما باتوجه به اتفاقاتي كه رخ داده، مي‌توان از احتمال ورود به فاز مذاكراتي نيز سخن گفت. بعضا اين‌طور وانمود مي‌شود ورود به مذاكره، نشان از ضعف ايران است و نشانه سازش و تسليم، نتيجه‌گيري مي‌كردند كه هزينه مذاكره بيش از مقاومت است؛ حال آنكه باتوجه به اتفاق اخير يعني سرنگوني پهپاد پيشرفته و رادار گريز امريكايي، محاسبات تاحدودي تغيير كرده و باتوجه به عمليات اخير كه به‌گفته فرمانده سپاه نيز پيامي واضح به امريكا بود، ما هم‌اكنون در موضع ضعف قرار نداريم. به‌زعم بنده اينكه ما در موضع ضعف نيستيم، مهم‌ترين پيام عمليات عليه پهپاد بود و در اين شرايط باتوجه به هزينه‌هاي ناشي از فشار تحريم‌ها، امكان كاهش تنش‌ها از طريق گفت‌وگو فراهم شده است. ما مي‌توانيم به سمت تنش‌زدايي برويم.

تداوم وضع موجود؛ مغاير منافع ملي است

ادامه وضع موجود احتمالا از اين پس تامين‌كننده منافع ملي ما نباشد. چراكه تنش‌زدايي در اين شرايط به نفع ما خواهد بود.با توجه به اين اتفاق‌ها در صورت ورود به مذاكره، دست‌مان خالي نخواهد بود. هم‌اكنون ترامپ نيز بنابر مجموعه اتفاقات چند روز گذشته ديگر بر موضع پيشين خود تاكيد ندارد. هم در بحث نفتكش‌ها و هم همين ماجراي پهپاد، از آنجا كه به جز بحرين هيچ كشوري اقدام به موضع‌گيري به نفع كاخ سفيد نكرد، ترامپ ناچار به تغيير موضع شده است. بحث انتخابات رياست‌جمهوري پيش‌ روي امريكا نيز براي ترامپ بسيار حائز اهميت است و او طبيعتا بسيار نگران پيامدهاي احتمالي ورود به جنگ با ايران است. همچنين در مباحث سياست داخلي امريكا، امروز دموكرات‌ها مشخصا‌ ترامپ را مسوول افزايش تنش‌ها مي‌دانند و آن را «فاجعه‌اي خودساخته» عنوان كرده‌اند. بنابراين شرايط فعلي به نفع ترامپ نيست. هرچند كه اين وضع به نفع ما هم نيست. درنتيجه اگر اين اقدامات مقابله‌اي وارد دور و چرخه‌اي تكراري شود، هزينه‌هاي بسياري بر طرفين تحميل خواهد كرد؛ اگر تا پيش از سرنگوني پهپاد امريكا به سمت گفت‌وگو مي‌رفتيم، اين‌طور تبليغ مي‌شد كه ايران به دليل فشار‌ها ناچار به مذاكره شده اما امروز ما دست بالا را در مناسبات دو كشور داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون