• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4395 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱ تير

علي تاجرنيا،فعال اصلاح‌طلب (مجلس ششم)

جنگ؛ اراده‌اي نيست

با وجود اينكه در امريكا و در ميان بعضي جريان‌هاي تندرو در داخل ايران علاقه‌مندي به رفتارهاي تند و مقابله‌جويانه وجود دارد اما اراده كلي در دو كشور به رويارويي نظامي نيست. علت آن هم اين است كه دو كشور شرايط درگير شدن را ندارند. امريكا به دليل اينكه در منطقه چندين بار درگيري‌هاي نظامي را تجربه كرده و با وجود اينكه كشورهايي كه با آنها درگير شده مثل طالبان در افغانستان يا صدام در عراق به لحاظ نظامي و پشتوانه افكار عمومي به مراتب ضعيف‌تر از آنها بودند، امريكا نتوانسته از منجلاب جنگ نجات يابد. در ايران هم شرايط اقتصادي موجود مسوولان كشور را به اين تفكر واداشته كه بايد سعي كرد شرايط كنوني را ثابت نگه داشته و از ورود به جنگ جلوگيري كنند اگرچه بازدارندگي را بايد در دستور كار قرار داد. جمهوري اسلامي با وجود اينكه به صورت استراتژيك در 40 سال گذشته مخالف سرسخت امريكا بوده اما در هيچ كجا اقدامي كه موجب بهانه‌جويي امريكا باشد، اتفاق نيفتاده است. در حادثه اخير هم پهپاد امريكا به حريم هوايي كشور تجاوز كرده و در همه جا دفاع از مرزها را حق يك كشور مي‌دانند. بنابراين امريكا آن طور كه بايد نتوانسته هم‌پيمانانش را براي جنگ متقاعد كند. بخشي از اين موضوع به دليل تفاوت طالبان و صدام حسين با حاكميت ايران است. بخش ديگر هم بر مي‌گردد به اينكه شرايط اقتصادي و اجتماعي و سياسي دنيا به گونه‌اي است كه هم‌پيمانان امريكا نمي‌خواهند خودشان را درگير جنگ كنند حتي حضور نخست‌وزير ژاپن در تهران هم به دليل نگراني ژاپن به عنوان هم‌پيمانان امريكا از اين موضوع است. هرچند داخل كشور هم برخي از شعارزدگي‌هاباعث شده نتوانيم خود را در حاشيه امن قرار دهيم.

مذاكره؛ اقتدار توام با تعامل

اتفاقات دو روز اخير نشان‌دهنده دو رويكرد است. يك رويكردي كه معتقد است ما نسبت به غرب بايد با نگاه مرعوبانه حركت كنيم و نگاه ديگري كه اين احساس كاذب را ايجاد مي‌كند كه مي‌توانيم در شرايط هماوردي با امريكا و هم‌پيمانانش قرار بگيريم. اين دو رويكرد افراطي يا تفريطي است. بنابراين حتما بايد از فرصت‌ها استفاده و شرايط را براي اقتدار توام با تعامل ايجاد كرد. شرايطي براي تعامل ايجاد شود منتها بايد اين اراده شكل بگيرد؛ نه درگير شدن شجاعت است و نه منفعل شدن مي‌تواند اهداف ما را جلو ببرد. مذاكره بايد شفاف و صريح صورت بگيرد و نياز به مذاكره پشت پرده نيست.

حفظ وضع موجود؛ استراتژي امريكا تضعيف اقتصاد ماست

مهم‌ترين اهداف رفتار جنگ‌طلبانه اغلب مسائل اقتصادي است. دنيا به سمت بزرگ‌تر شدن مي‌رود و منابع محدود است. متاسفانه حجم اقتصادما در قياس با دنيا قابل توجه نيست. و حتي بسياري از هم‌پيمانان ايران هم درشرايط اضطرار پشت ايران نمي‌ايستند. بنابراين با ادامه شرايط موجود ما متضرر مي‌شويم.استراتژي امريكايي‌ها جنگ نيست بلكه تضعيف اقتصاد ما است و با تداومش،كشور هم به لحاظ منابع مالي ضعيف مي‌شود و هم اوضاع اقتصادي كه مي‌تواند فشار افكار عمومي را به همراه داشته ‌باشد كه اگر چه نمي‌تواند در كشور منجر به دگرگوني‌هاي بنيادين شود. بنابراين نبايد بگذاريم شرايط فشار اقتصادي زياد استمرار داشته ‌باشد چون در راستاي اهداف طراحان مقابله با ايران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون