• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4395 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱ تير

حسينعلي حاجي‌دليگاني، نماينده اصولگرا (جبهه پايداري)

جنگ؟‌ به هيچ‌وجه!

درمجموع شاخص‌هاي توانمندي و قدرت بازدارندگي امريكايي‌ها و موتلفانش در مقابل ايران رو به افول است. بنابراين در واكنش به اين پرسش افكار عمومي كه آيا سرنگوني پهپاد امريكايي ممكن است زمينه‌ساز ورود به جنگ شود، بايد بگويم به هيچ‌وجه! آنچه مسلم است امريكايي‌ها نمي‌خواهند آرامش منطقه برهم بخورد؛ حال آنكه انگليسي‌ها هم همين توصيه را به ساكنان كاخ سفيد داشتند و سفر نخست‌وزير ژاپن نيز به همين دليل انجام شد چراكه ژاپني‌ها نگران بودند اگر در صورت ورود به هرگونه اقدام نظامي، آرامش خليج‌فارس تحت‌الشعاع قرار بگيرد، درنتيجه اولا بازار مصرف كالاهاي صادراتي ژاپن را از دست مي‌دهند و درثاني حدود 90 درصد انرژي مورد نياز ژاپن كه از اين منطقه تامين مي‌شود نيز درپي تنش در خليج‌فارس، در معرض خطر قرار مي‌گيرد. در مقابل ايران نيز مايل به جنگ نيست. هرچند كه اگر تجاوزي صورت گيرد، همچون اتفاق اخير كه پهپاد امريكايي قصد تجاوز به آسمان ايران را داشت و بلادرنگ مورد هدف قرار گرفت، باز هم با برخورد سخت ايران مواجه مي‌شوند. پس راهبرد جنگ منتفي است.

مذاكره؟ خير

مذاكره‌اي در كار نخواهد بود چرا كه راهبرد امريكايي‌ها فشار است، نه مذاكره. بنابراين آنها به‌دنبال فشار به ما هستند و از آنجا كه گذر زمان را به ضرر خود مي‌بينند، بسيار هم عجولانه وارد عمل شده‌اند چراكه هر روز كه مي‌گذرد، آنها دچار ضعف شده و شاخص‌هاي قدرت‌شان رو به كاستي ميل مي‌كند. درواقع فواره فشارها و تحريم‌ها كه به سوي هوا فرستاده بودند، در حال بازگشت روي سر خودشان است. با اين حساب مي‌بينيم كه مجموعه اقدامات امريكايي‌ها و مسائلي كه در منطقه به وجود آوردند، تلاش براي اعمال فشار است و نمي‌تواند زمينه‌ساز ورود به مذاكره شود. توجه داشته باشيم كه امريكايي‌ها بنا ندارند درمورد وضعيت اقتصاد يا محيط‌زيست با ايران مذاكره كنند، بلكه تلاش‌شان از ورود به مذاكره، ناشي از ترسي است كه از توانايي موشكي ما دارند و پيش‌تر نيز تلاش كردند كه از طريق مذاكره، مانع از تقويت اين ظرفيت و توانمندي ايران شوند.

تداوم وضع موجود؟ سربلندي است!

در اين مورد بايد بگويم كه امسال سال سربلندي دولتِ ايران خواهد بود چراكه در پي اين مقاومتِ ملت، قطعا شاهد گشايش خواهيم بود. بايد در كشور حركتي جهادي مشابه اقداماتي كه در روزهايي كه پس از سيل اخير در برخي استان‌ها شاهد بوديم، رقم بخورد. به هر حال، اين مساله نيز همانند تحريم‌ سپاه است. وقتي امريكايي‌ها نادانسته و بدون مطالعه، سپاه را به عنوان گروهي تروريستي قلمداد كردند، عدو سبب خير شد و به وحدت و انسجام همه نيروها در كشور انجاميد. چنانچه همه نمايندگان، يكپارچه لباس سپاه بر تن كرده و همه با افتخار از اقدام نمادين استقبال كردند؛ حال آنكه مجلس نمادي است از تكثر ديدگاه‌هاي سياسي كشور. در اين مورد نيز شاهد وحدت همه نيروها خواهيم بود چراكه منافع ملي همه كشور مطرح است و سابقه تاريخي 40 ساله نشان داده كه هرگاه دشمن عليه مردم ايران دست به كار شد، همه دولتمردان، مسوولان و اقشار مردم يك‌صدا مقابل‌شان ايستادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون