• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4395 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱ تير

ابوالقاسم رئوفيان، فعال اصولگرا (سنتي)

جنگ؛ شرايطش نيست

جنگ معلول علت‌هايي است كه اگر علل پيدايش اين امر مذموم درست كنترل شود و بهانه‌اي دست قدرت‌هاي جنگ‌طلب ندهد قطعا جنگي اتفاق نمي‌افتد. قدرت استكباري و اوليگارشي نامشروع رژيم صهيونيستي هم اگر تاكنون محاسباتي داشتند كه اين نويد را مي‌داد كه از عهده حمله به ايران برمي‌آيند تاكنون اين اقدام را انجام داده ‌بودند. بنابراين با توجه به روحيه جنگ‌طلبانه آنها اگر تاكنون محاسباتي داشتند كه مي‌توانند از اين جنگ پيروز خارج شوند تاكنون حمله كرده‌ بودند منتها ما روحيه جنگ‌طلبي نداشتيم. در جريان 8 سال دفاع مقدس هم ديدند كه مردم ما در مقابل هجمه‌هاي بي‌امان آنها ايستادند بنابراين لوازم و عوامل پيدايش يك جنگ جديد بعد از تجاوز پهپاد امريكايي‌ها به ايران وجود ندارد. امريكا هيچ‌ وقت اين عامل را جزو مولفه‌هاي موثر در حمله به جمهوري اسلامي ايران به حساب نمي‌آورد.

مذاكره؛ موضوعيت ندارد

مذاكره در مورد چه؟ مذاكره در مورد برجام كه انجام و نهايي شده و جمهوري اسلامي ايران هم در اين توافق باقي مانده است اما آنها هستند كه از اين توافق خارج شده‌اند و اروپايي‌ها با فرسايشي كردن اين موضوع نشان دادند به آن پايبند نيستند پس مذاكرات موضوعيت ندارد. تنها راه بازگشت به برجام است. مواضع ايران هم بارها از سوي مقام معظم رهبري مطرح و تبيين شده است. مسائل موشكي ايران هم كه اساسا قابل مذاكره نيست. بهانه آنها اين است كه جمهوري اسلامي ايران در راستاي ساخت تسليحات اتمي كار مي‌كند از اين جهت نخست‌وزير ژاپن را به ايران هم فرستادند. رهبري نيز به صورت شفاف فرمودند من تنها با شما مذاكره مي‌كنم و پاسخي به ترامپ نخواهم داد. طبيعي است كه باب مذاكره از نگاه آنها كه خواستار مذاكره‌اي برابر نيستند يا مي‌خواهند از خطوط قرمز ما عبور كنند، منتفي است. براي نمونه در مورد مساله فلسطين يا تحديد توليد موشك يا مداخلات امريكا در منطقه يا غني‌سازي اورانيوم و موارد ديگري مذاكره نخواهيم كرد. مذاكره از نظر آنها يعني تعيين تكليف براي ايران است اما اگر به خاطر حفظ منافع طرفين با رعايت حدود و ثغور و منافع ملي دو طرف باشد، مخالفتي نداريم.

تداوم شرايط موجود؛ حدي دارد

تداوم شرايط موجود يعني نه جنگ و نه مذاكره بستگي به شرايط داخلي كشور دارد. اگر دست‌اندركاران اداره كشور به درستي تدبير كنند با مردم صداقت ‌و شفافيت داشته ‌باشند و مردم احساس كنند، دولت به آنها دروغ نمي‌گويد و... در اين تاثيرگذار است كه چقدر مردم در حمايت و پشتيباني از تصميمات دولت مصمم باشند. مردم اگر احساس كنند، دولتمردان به درستي تدبير مي‌كنند و همه دغدغه مردم را دارند و براي كاهش فشار بر مردم با اختلاس‌ها و سوءاستفاده‌ها از جايگاه‌هاي مديريتي مقابله مي‌كنند شرايط فرق مي‌كند اما اگر برخلاف اين روند طي شود قطعا بايد منتظر شرايط سخت‌تري بود. تحمل شرايط سخت هم حدي دارد و هيچ تضميني وجود ندارد كه مردم همواره دندان سر جگر بگذارند. اگر بتوانيم به درستي داخل كشور را مديريت كنيم و مجلس، دولت، قوه قضاييه و همه ارگان‌ها در حل مشكلات و معضلات اقتصادي مردم قدم بگذارند، مردم هم فدايي آنها مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون