• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3119 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۸ آذر

رهبر معظم انقلاب:

با تمديد مذاكرات مخالف نيستيم

هيات‌مذاكره‌كننده ايران جدي ، دلسوز و مستحكم بود چه توافق بشود و چه نشود اسرايیل روز به‌روز ناامن‌تر خواهد شد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح پنجشنبه در ديدار اعضاي مجمع عالي بسيج و نمايندگان اقشار مختلف بسيج، احساس مسووليت انساني و الهي و بصيرت را دو پايه اصلي تفكر منطقي بسيج دانستند و ضمن تحسين تلاش، جديت و ايستادگي هيات مذاكره‌كننده ايراني، به بي‌نيازي ملت ايران به جلب اعتماد امريكا اشاره كردند و افزودند: به همان دليلي كه با اصل مذاكرات مخالف نبوديم با تمديد مذاكرات هم مخالف نيستيم البته هر قرار عادلانه و عاقلانه را قبول مي‌كنيم اما مي‌دانيم كه اين دولت امريكا است كه نيازمند توافق است و از هرگونه عدم توافق ضرر خواهد كرد و اگر اين مذاكرات در نهايت نيز به نتيجه نرسد، جمهوري اسلامي ايران ضرر نخواهد كرد. رهبر انقلاب اسلامي، همراه شدن فكر و علم و منطق را با عشق و انگيزه‌هاي دروني، رمز حضور موفق بسيج در ميدان‌هاي متنوع و گسترده عمل خواندند و افزودند: نخستين و اصلي‌ترين پايه تفكر بسيجي كه برگرفته از مباني مستحكم ديني است، احساس مسووليت انساني و الهي در قبال خود و خانواده و جامعه و بشريت است.
ايشان افزودند: دومين پايه تفكر بسيجي كه تكميل‌كننده پايه اول و شرط لازم آن است، بصيرت و روشن‌بيني به معناي شناخت زمان و اولويت‌ها، شناخت دوست و دشمن و شناخت ابزار مقابله با دشمن، است. رهبر انقلاب اسلامي، نبود بصيرت را زمينه ساز گرفتار شدن در شبهات، ناداني‌ها و كج فهمي‌ها دانستند و خاطرنشان كردند: كساني كه بصيرت ندارند، همانند بيچارگاني كه در فتنه 88 گرفتار شدند، در فضايي غبارآلود حركت و عمل مي‌كنند و به همين علت چه بسا به دشمن كمك كنند و دوست را هدف حمله قرار دهند. حضرت آيت ‌الله خامنه‌اي با تاكيد براينكه احساس مسووليت بدون داشتن بصيرت، بسيار خطرناك است، گفتند: برخي افراد، در دوران مبارزات قبل از انقلاب، و در سه دهه اخير با احساس مسووليت اما بدون بصيرت اقداماتي كردند كه در نهايت به ضرر نهضت امام و انقلاب و كشور تمام شد. ايشان با اشاره به تاكيد‌هاي مكرر خود در جريان فتنه سال 88 بر موضوع بصيرت، گفتند: در همان ايام برخي از تكرار موضوع بصيرت، ناراحت شدند اما من باز هم بر بصيرت تاكيد مي‌كنم، زيرا هرچه انگيزه و مسووليت انسان بيشتر باشد ولي بصيرت نباشد، خطر بيشتر است و به اينچنين فردي هيچ اطميناني نيست.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تيزبيني و روشن‌بيني امام (ره) كه در مقاطع مختلف همه مسائل مورد نياز را بيان و جهت‌گيري‌ها را مشخص مي‌كرد، گفتند: امام بزرگوار (ره) هم فرمان تشكيل بسيج را صادر كرد و هم جهت‌گيري و هدف اصلي را نشان داد و گفت: «هرچه فرياد داريد بر سر امريكا بكشيد». ايشان با اشاره به سخن معروف امام(ره) كه فرمود «حفظ نظام از اوجب واجبات است» افزودند: افرادي كه سخنان امام(ره) را درك نكردند، در برخي مقاطع خطاهايي فاحش مرتكب شدند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع‌بندي اين بخش از سخنان خود افزودند: حتي براي يك لحظه هم نبايد از «احساس مسووليت» به عنوان پايه اصلي تفكر بسيجي و «بصيرت» به عنوان شرط لازم آن، غفلت كرد. ايشان با تاكيد بر اينكه با چنين نگاهي مي‌توان تعريف دقيق از «بسيجي» ارايه كرد، افزودند: هر فردي كه با احساس مسووليت و بصيرت مشغول فعاليت است، هر جا باشد بسيجي است، بنابراين اكثريت قاطع ملت ايران بسيجي هستند. رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: البته قرارگاه اصلي اين دايره عظيم، نيروي مقاومت بسيج است كه بايد الهامبخش نظم و تعليم و تربيت، و حضور و حركت باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي عرصه فعاليت بسيج را نامحدود و بي‌پايان خواندند و افزودند: عرصه‌هاي دفاع، سازندگي، سياست، اقتصاد، هنر، علم و فناوري، تشكل‌هاي مذهبي و در واقع همه عرصه‌ها، ميدان حضور بسيج است. ايشان با تاكيد بر اينكه در همه اين عرصه‌ها الگوهاي برجسته و شاخصي وجود دارد، افزودند: اين الگوها در عرصه علم و تحقيق بسيجي‌وار فعاليت مي‌كنند از جمله اينكه آن زماني كه دشمن با خباثت تمام تلاش كرد تا تمام درها را به روي ملت ايران ببندد و مانع از دستيابي بيماران به راديو داروها شود، شهيد شهرياري و همكاران وي با تلاشي بسيجي توانستند اورانيوم غني شده 20 درصد و صفحه سوخت را توليد كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به نكته مهم ديگر اشاره كردند و افزودند: اين تفكر بسيجي كه پايه گذار آن امام بزرگوار (ره) بود، اكنون صادر شده و همچون عطر گل‌هاي بهاري است كه كسي نمي‌تواند جلوي آن را بگيرد. ايشان افزودند: نسيم روح افزا و روانبخش تفكر بسيجي را اكنون در عراق، سوريه، لبنان، و غزه شاهد هستيم و به لطف خداوند در آينده نه چندان دور، در قدس شريف و براي نجات مسجدالاقصي هم شاهد آن خواهيم بود. رهبر معظم انقلاب اسلامي افزودند: براساس همين واقعيت‌ها و به بركت تفكر بسيجي، جمهوري اسلامي ايران شكست‌ناپذير است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: بسيجي بودن اكثريت قاطع ملت ايران، دليل شكست ناپذيري نظام اسلامي است اما اين به معناي غفلت از امتحان‌ها و جهت‌گيري حركت نيست. ايشان تاكيد كردند: جهت‌گيري اصلي حركت نظام اسلامي، مقابله با استكبار و دولت استكباري امريكا است و نبايد در اين جهت‌گيري سستي يا اشتباهي به وجود آيد البته ما با ملت يا كشور امريكا مشكلي نداريم، بلكه مشكل ما زورگويي و زياده خواهي دولت امريكاست. رهبر انقلاب اسلامي درباره تمديد مذاكرات با پنج به علاوه يك افزودند: به همان دليلي كه با اصل مذاكره مخالفت نكرديم، با تمديد هم مخالف نيستيم اما بايد به چند نكته نيز توجه كرد. ايشان هيات مذاكره‌كننده ايران را پرتلاش، جدي، دلسوز، مستحكم و منطقي خواندند و افزودند: هيات ايراني حقا و انصافا در مقابل حرف زور ايستادگي مي‌كند و بر خلاف طرف مقابل، حرفش را هر روز عوض نمي‌كند. رهبر معظم‌ انقلاب با اشاره به برخورد‌هاي دو گانه امريكايي‌ها افزودند: آنها در مجالس خصوصي و در نامه پراكني يك جور حرف مي‌زنند و در سخنان عمومي يك جور ديگر!حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، با يادآوري عقبه‌هاي مختلف «ديپلماتيك، سياسي و رسانه‌يي طرف‌هاي مقابلِ ايران» گفتند پشت سر هر كدام از مذاكره‌كنندگان با ما يك لشكر قرار دارد و در ميان آنها، امريكا از همه بداخلاق‌تر و انگليسي‌ها از همه موذي ترند. ايشان افزودند: هم ملت ايران و هم طرف‌هاي مذاكره‌كننده بدانند كه اگر مذاكرات به نتيجه نرسد آنكه بيش از همه ضرر مي‌كند  امريكايي‌ها  هستند  نه  ما.
رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: با قاطعيت و استدلال محكم معتقديم كه قصد واقعي استكبار، جلوگيري از رشد و عزت و اقتدار روزافزون ملت ايران است. ايشان، مساله هسته‌يي را فقط يك بهانه خواندند و افزودند: البته آنها بهانه‌هاي ديگري هم دارند اما هدف واقعي تحريم و فشار اقتصادي به عنوان عاملي مهم، متوقف كردن پيشرفت ايران است. ايشان اذعان رسانه‌هاي غربي به كاهش محبوبيت رييس‌جمهور امريكا، ميزان بسيار پايين شركت‌كنندگان در انتخابات اخير امريكا و حوادث فرگوسن را از جمله نشانه‌هاي متعدد شكاف عميق ملت و دولت امريكا برشمردند و در تبيين نياز دولت امريكا به مذاكرات هسته‌يي خاطرنشان كردند: مقامات امريكايي با توجه به همين مشكلات روز‌افزون، نياز به يك موفقيت و پيروزي بزرگ دارند. رهبر انقلاب افزودند: اما برخلاف امريكا، اگر مذاكرات به توافق نرسد براي ما آسمان به زمين نمي‌آيد چون راه‌حلي داريم  به  نام  اقتصاد  مقاومتي.
ايشان اقتصاد مقاومتي را در كوتاه‌مدت باعث كاهش ضربات دشمن برشمردند و افزودند: همان‌گونه كه صاحبنظران نيز معتقدند اين نگاه در ميان‌مدت و بلندمدت به حركت عظيم ملت ايران اوج خواهد داد. رهبر معظم انقلاب با انتقاد از سخنان برخي مقامات امريكا بعد از تمديد مذاكرات افزودند: آنها مي‌گويند ايران بايد اعتماد جامعه جهاني را جلب كند كه در اين حرف دو نكته كاملا غلط وجود دارد. ايشان افزودند: نخستين نكته اين است كه اين چند كشور معدود، نام خودشان را جامعه جهاني گذاشته‌اند و براي اثبات اين حرف حدود 150 كشور عضو غيرمتعهدها و ميلياردها نفر از جامعه بشري را عملا از جامعه جهاني حذف مي‌كنند. رهبر انقلاب تاكيد كردند: نكته دوم اين است كه ما اصلا به اعتماد كردن امريكا هيچ احتياجي نداريم و نمي‌خواهيم اعتماد او را جلب كنيم چرا كه براي ما اهميتي ندارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: اينها مستكبرند و ما آب‌مان با مستكبران در يك جوي نمي‌رود. ايشان با اشاره به يك نكته ديگر از سخنان مقامات امريكايي درباره ضرورت حفظ امنيت اسراييل در سايه مذاكرات هسته‌يي تاكيد كردند: اين را بدانيد كه چه توافق هسته‌يي بشود و چه نشود، اسراييل روز‌به‌روز ناامن‌تر خواهد شد.
رهبر انقلاب در همين زمينه افزودند: البته مقامات امريكايي حتي در همين حرف‌شان نيز صادق نيستند چرا كه دولتمردان امريكا در واقع دنبال منافع و امنيت فردي خودشان هستند نه امنيت اسراييل. ايشان در تشريح اين نكته افزودند: هدف اصلي مقامات امريكايي، راضي نگه داشتن شبكه جهاني سرمايه‌داران صهيونيست است، چرا كه اين شبكه هم به آنها رشوه و پول و مقام مي‌دهد هم در صورت مخالفت، آنها را تهديد، رسوا يا حتي ترور مي‌كنند. ايشان با اشاره به صداقت مسوولان ايراني با ملت، ايستادگي ملي ايرانيان را در مقابل حرف زور خاطرنشان كردند و افزودند: اگر در مذاكرات حرف منطقي زده، و قرارهاي عادلانه و عاقلانه گذاشته شود قبول مي‌كنيم اما ايران، از صدر تا ذيل از آحاد مردمش تا همه مسوولانش در مقابل زياده‌خواهي مي‌ايستند. رهبر انقلاب در پايان سخنان‌شان چند نكته را خطاب به بسيجيان بيان كردند. توصيه به حلم و بردباري، صدق و صفا و پاكدامني، شجاعت و فداكاري، دوري از تكبر، جلوگيري از «سايش اعتقادي، ايماني و عملي در مواجهه با وسوسه‌هاي مختلف»، توجه به ساماندهي همه اقشار در بسيج و ضرورت ارتباط اين اقشار از جمله اين نكات و توصيه‌ها بود. رهبر انقلاب كمك دولت به رشد و گسترش بسيج را ضروري خواندند و افزودند: پايه اقتصاد مقاومتي تقويت توليد داخلي است كه مسوولان دولتي در اين زمينه از بسيج كمك بگيرند. پيش از بيانات رهبر معظم انقلاب سردار سرلشكر محمدعلي جعفري، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بر آمادگي بسيج براي ايفاي وظايف و مسووليت‌ها تاكيد و خاطرنشان كرد: مجموعه عظيم بسيج در مسير نوسازي خويش و براي ترويج و استحكام‌بخشي به تفكر انقلاب اسلامي در جامعه سازماندهي جديدي را براي گسترش ظرفيت نخبگان جامعه تعريف كرده كه عالي‌ترين سطح آن مجمع عالي بسيج است. همچنين سردار سرتيپ محمدرضا نقدي، رييس سازمان بسيج مستضعفين نيز در سخناني با اشاره به تشكيل مجمع عالي اقشار بسيج مستضعفين گفت: اين مجمع تلاش مي‌كند با تبيين مواضع و ايجاد وحدت نظر، راه‌هاي پيشرفت سريع‌تر انقلاب اسلامي را هموار سازد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون