• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3119 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۸ آذر

نگاه‌هاي خيره به سردار

گروه سياسي| چهار ميليون نسخه هفته‌نامه نيوزويك كه اين هفته توزيع شود با يك سوژه جديد همراه است. اين‌بار نشريه‌يي در قلب امريكا با اختصاص تصوير روي جلد خود به فرمانده سپاه قدس ايران، او را به «نمسيس» يك الهه يوناني تشبيه كرده است؛ فردي كه از نگاه اين رسانه ابتدا با امريكا جنگيده است و حالا در حال «له» كردن داعش است. نگاه غربي‌ها به سردار قاسم سليماني بيرون از ايران به‌شدت در حال ويژه شدن است؛ مردي كه درست ساعاتي پس از انتشار خبر سقوط موصل در عراق هواپيمايش در بغداد نشست تا شرايط عادي‌سازي شود. مي‌گويند كه در خط مقدم مبارزه با داعشي‌ها همچون يك سرباز مي‌جنگيده است و به ساير سربازان هم قوت قلب مي‌داده است. «نمسيس» ايراني از نگاه غربي‌ها يك «مغز متفكر نظامي» است. نظامي كه يك فرمانده عالي و استراتژيك و شايد برگ برنده ايران در رابطه با عراق باشد. خلق و خوي اين سردار ايراني بيش از هر چيز ديگري نگاه غربي‌ها را به خود جلب كرده است. اين‌بار اما واكاوي پروژه قاسم سليماني براي غربي‌ها جذاب‌تر از گذشته شده است. يك گزارش بلندبالاي هفت صفحه‌يي در هفته‌نامه‌يي كه حداقل 17 شعبه در سرتاسر جهان دارد حاوي نكات بسيار مهمي است؛ نكاتي كه در كنار پرداختن به شخصيت سليماني از روابط ايران و عراق، درگيري‌هاي ميان شيعه و سني در عراق و نقش ايران در عراق و ارسال نخبگان براي جنگ با داعش هم صحبت مي‌كند. يك نگاه كاملا ويژه كه نمي‌توان گفت پشت سر آن هدف ويژه‌يي وجود ندارد. در بخشي از گزارش اين هفته‌نامه پرفروش امريكايي به انتشار تصاوير فرمانده سپاه قدس ايران اشاره شده است. انتشار تصاوير اما از نگاه اين گزارش آن هم پس از دوره‌يي كه سردار چنين اجازه‌يي نمي‌داده است يك «پيام» براي غربي‌ها بوده است تا بدانند كه ايران در عراق حاضر است. نيوزويك اما به نظرات شخصي هم اكتفا نكرده و به سراغ سياستمداران عراقي رفته و نظر آنان را هم در ارتباط با حضور ايران در عراق جويا شده است. نكته همين جا است كه آنان نيز معتقدند اين ايراني‌ها بودند كه ظرف يك روز به تقاضاي دولت مركزي عراق پاسخ مثبت داده‌اند.

نمسيس چيست؟
اما آنكه امريكايي‌ها سردار ايراني را با آن مقايسه كرده‌اند كيست؟«نمسيس» يا «نمزيس» در اساطير يوناني «دخترشب» و به بيان ديگر دختر مورد علاقه زئوس (پادشاه خدايان) بوده است. در تلاش بوده تا از شر زئوس بگريزد و در نهايت به شكل غاز درآمد. الهه‌يي كه تجسم «انتقام الهي» بود و گاهي مسببان جنايات را تنبيه مي‌كرد. وجه تشابه اين الهه با سردار ايراني شايد اينجا باشد كه در مسلك نمسيس هر كسي كه از حد خود تجاوز مي‌كرد مورد مواخذه و تقاص خدايان قرار مي‌گرفت. از نگاه او افرادي كه از حدود خود تجاوز مي‌كنند نظام دنيا را بر هم مي‌زنند و تعادل جهاني را به خطر مي‌اندازند و به همين دليل بايد تنبيه شوند. تشابهي كه نيوزويك به آن با نمسيس ناميدن سردار قاسم سليماني اشاره كرده است تا به بياني ماموريت اين روزهاي او را هم مبارزه با افرادي بداند كه از حقوق خود تجاوز كرده‌اند. نگاهي كه در آن بازهم به ميزان تاثيرگذاري ايران در عراق اشاره شده است. حضوري كه ظاهرا غرب را به‌شدت به خود مشغول كرده است. عراقي‌ها از نحوه حضور غرب در عراق براي مبارزه با داعش انتقاد دارند و مي‌گويند كه امريكايي‌ها تازه سه ماه بعد از حملات داعش و در روزهايي كه شهروندان خودشان در عراق سر بريده شدند شروع به كار كردند و همين است كه نگاه عراق به ايران را در اين مورد تغيير مي‌دهد.

فرماندهي در خط مقدم
اما نگاه ويژه غربي‌ها به سردار ايراني به يك نشريه امريكايي ختم نمي‌شود. وبگاه شبكه المنار هم در اين مورد توضيحات مفصلي دارد و به انتشار يكسري حقايق ناشنيده از حضور سردار قاسم سليماني در عراق پرداخته است. اين شبكه اما يك روايت جذاب‌تر از حضور «نمسيس» ايراني در عراق را اعلام كرده است. در بخشي از اين روايت آمده است: « صبح سه‌شنبه 10 ژانويه 2014 خبر سقوط موصل به يكباره عراق و كشورهاي همسايه را با بهت مواجه ساخت. نوري‌المالكي نخست‌وزير وقت عراق، درخواست حالت فوق‌العاده را از پارلمان داشت و مرجعيت ديني در نجف اشرف نيز از ارتش و مبارزه با تروريسم حمايت كرد. در اين ميان «ابو محمدالعدناني» سخنگوي داعش از تروريست‌ها خواست تا به سوي بغداد بروند. همزمان نقش رسانه‌يي و عمليات رواني شبكه العربيه فعال شد و اعلام كرد كه بغداد در خطر است و بخش شمالي فرودگاه بغداد شاهد درگيري‌هاي سنگين بين داعش و ارتش عراق است؛ موضوعي كه به سرعت توسط سخنگوي عملياتي بغداد تكذيب شد. منابع مطلع به شبكه المنار گفته‌اند، ساعاتي پس از خبر سقوط موصل، هواپيمايي در فرودگاه بغداد نشست كه حامل فردي بود به نام «قاسم سليماني» و به همراه وي چندين فرمانده نظامي ايراني و لبناني نيز حضور داشتند. در بغداد، فرماندهان گردان‌هاي مقاومت عراقي منتظر اين گروه تازه از راه رسيده بودند، گردان‌هايي چون «عصائب الحق»، «سپاه بدر»، «حزب‌الله عراق»، «سيدالشهداء (ع)» و «امام علي(ع)» شخصي را مي‌خواستند كه بتواند تاكتيك‌هاي جنگي و اداره ميداني را بر عهده بگيرد. ارتش عراق نيز شالوده منظمي نداشت.
پس از رسيدن سليماني به بغداد، به سرعت مراكزي براي استقبال از داوطلبان مبارزه با تكفيري‌ها شكل گرفت و پايگاه‌هايي براي آموزش آنها آماده شد. مبارزين عراقي گفته‌اند، در جريان آزادسازي مسير سامرا - بغداد، سردار سليماني در كنار ما مي‌جنگيد و هر اندازه فرماندهان گردان‌ها از وي خواهش ‌كردند تا مراقب خود بوده و به عقب بازگردد، وي اعتنايي نكرد و مانند يك سرباز در كنار ما بود. حضور قاسم سليماني در كنار افراد عادي ديگر در خط مقدم، اثر فوق‌العاده‌يي بر روي مبارزين عراقي دارد، آنها با ديدن قاسم سليماني كه دوش به دوش ديگران تيراندازي مي‌كند، به وجد مي‌آيند و نشاط غير قابل وصفي مي‌گيرند. فرمانده سپاه قدس ايران با آرامش خاطري نيز كه دارد قوت قلب بالايي به مبارزين عراقي مي‌دهد، وي نماز خود را در اول وقت در ميدان جنگ مي‌خواند و سلوك وي نيز حامل آرامش است. يكي از فرماندهان، از زبان سربازي كه سردار سليماني را همراهي مي‌كرد نقل مي‌كند: وي پس از سه ساعت خوابيدن، به هنگام نماز صبح بيدار شد و پس از اقامه نماز و شنيدن اخبار شبكه‌هاي عربي با «خالد مشعل» دبير سياسي جنبش حماس و «مسعود بارزاني» رييس اقليم كردستان عراق تماس تلفني برقرار كرد و دوباره بلافاصله خود را به خط مقدم جبهه رساند. در تمام نبردهاي سنگين، فرماندهان عراقي به حضور و پشت‌گرمي سردار سليماني احتياج دارند و تصاويري كه از وي در مناطق مختلف درگيري به بيرون درز يافته است، «باراك اوباما» رييس‌جمهور امريكا را مجبور كرد تا در ديدار با ميهمانان عراقي خود بگويد: اين فرد (اشاره به تصوير سردار سليماني) دشمن من است... اما ‌اي كاش ميان افسران خود، فردي شبيه او را داشتيم. » نگاه‌ها در مورد فرمانده در خط مقدم هر روز ويژه‌تر مي‌شود. مردي كه دشمنانش هم آرزوي ديدنش را داشته‌اند تا كمي با شخصيت او آشنا شوند اما ابهامات و سوال‌هاي بسياري كه در مورد او وجود دارد غرب را كنجكاو‌تر كرده است. با اين همه حالا فرمانده سپاه قدس ايران كه اين روزها در حال له كردن داعش است نگاه‌هاي زيادي را به خود خيره كرده است. تك و توك تصاويري كه هر چند وقت يك‌بار از او منتشر مي‌شوند هم اشتياق آنان را بيشتر مي‌كند؛ اشتياقي كه بايد ديد تا كجا ادامه پيدا مي‌كند؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون