• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3293 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۴ تير

شرايط متفاوت امروز

سيد فاطمه مقيمي٭

شرايط امروز اقتصاد شرايط ويژه‌اي است. ايران امروز بعد از توافق بايد الگوي دوران جديد را طراحي كند. لازم است شرايط فعلي ايران مد نظر قرار گيرد و بر اساس وضعيت امروز براي فردا برنامه‌ريزي صورت گيرد. برخي ممكن است توافق هسته‌اي را با آتش‌بس 598 مقايسه كنند و دوران پساتوافق را با دوران پسا جنگ اغما؛ به نظر من بايد ويژگي‌هاي هر دوره را بررسي كرد و تعمق در اين زمينه نشان مي‌دهد كه شرايط امروز متفاوت از شرايط آن روز است.

شرايط فعلي ايران و اقتصاد ايران را نمي‌توان با شرايط بعد از جنگ مقايسه كرد. اتفاقات پس از جنگ بحران نداشته‌ها و تاملات روحي ناشي از از دست دادن‌ها در بحبوحه جنگ بود؛ به طور كلي در آن زمان به اقتصاد به گونه‌اي ديگر نگاه مي‌كرديم. همه نگاه‌ها معطوف به سازندگي بود. حال بعد از امضاي توافقنامه مبناي ما همان‌طور كه همواره نيز عنوان شده است شرايط برد- برد يا تعامل طرفين به توافقنامه، كه خواست دو طرف است. قطعا در حال حاضر بنا نداريم مظلوم باشيم و مي‌خواهيم به حق مردم ايران برسيم و با آن نگاه جلو خواهيم رفت.

در حال حاضر نگاه امروز به اقتصاد نگاه اقتصاد پسا‌تحريم است، آنچه امروز در محافل اقتصادي مطرح است اين است كه بتوانيم در روزگار پس از تحريم و توافق، توان مقابله با توليدات ساير كشورها را داشته باشيم. در حقيقت حرف امروز ملت ايران رقابت اقتصادي در توليدات مختلف است. امروز مي‌خواهيم به جايي برسيم كه حرفي براي گفتن در جهان داشته باشيم.

امروز بايد ببينيم چه كالا و چه محصولي و حتي چه خدماتي در دنيا مورد قبول است و خودمان را با آن وفق بدهيم. ما بايد بتوانيم هم در كيفيت توليدات و محصولات‌مان و هم در ارايه خدمات، حرفي براي گفتن داشته باشيم. بازارهاي دنيا زماني توليدات ما را مي‌خواهند كه مطلوبيت سليقه مشتريان را حفظ كند، بتوانيم قيمت مناسب بدهيم و تعهدات خودمان را در زمان مناسب پاسخگو باشيم، به اين جهت در زمان حال برعكس روزهاي پس از جنگ بايد توليدات‌مان صادرات محور باشند. در زمان حال سطح اقتصاد يك كشور را ارزآوري، ميزان توليد و صادرات آن مشخص مي‌كند و اين امر مي‌تواند فضاي جديدي براي كشور ايجاد كند.

توجه به توليد و بنيان‌هاي اقتصادي كشور مي‌تواند آثار مثبت فضاي پيش آمده را در ايران دو چندان كند.

٭منشي اتاق بازرگاني تهران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون