• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3131 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر

آمار تجارت خارجي ايران تا پايان آبان ماه اعلام شد

معاوضه گازهاي همراه نفت با گندم و برنج

گروه اقتصادي | حجم صادرات ايران از ابتداي امسال تا پايان آبان ماه به بيش از 31 ميليارد دلار رسيد.
 به گزارش خبرنگار «اعتماد»، بر اساس اطلاعات ارايه شده از سوي گمرك ايران، 31 ميليارد و 447 ميليون دلار كالا از ايران صادر شده است. حجم واردات كالا در اين دوره زماني 34 ميليارد و 254 ميليون دلار گزارش شده است. رشد صادرات غير نفتي ايران در اين دوره زماني بيش از 19 درصد و رشد ميزان واردات كمي بيش از 20 درصد گزارش شده است.
 بررسي‌ها نشان مي‌دهد گازهاي همراه نفت و كالاهاي پتروشيمي صدر نشين كالاهاي صادراتي ايران هستند.
گندم و برنج نيز عمده‌ترين كالاهاي وارداتي به ايران اعلام شده‌اند.
 تا پايان آبان ماه 8 ميليارد و 729 ميليون دلار گاز همراه نفت و 8 ميليارد و 961 ميليون دلار محصولات پتروشيمي از كشور صادر شده است. به اين ترتيب 56 درصد صادرات ايران به اين دو اختصاص يافته است و اين بدان معناست كه بيش از 50 درصد صادرات غيرنفتي ايران به نفت وابسته است.
 حجم صادرات ميعانات گازي و محصولات پتروشيمي به ترتيب افزايشي برابر با 53 درصد و 22 درصد را نسبت به سال گذشته تجربه كرده است.
 افزايش حجم صادرات ساير كالاها، اعم از صنعتي و كشاورزي و... حدود 9/3 درصد گزارش شده است.

برنج و گندم صدرنشين واردات

 در هشت ماه اول امسال يك ميليارد و 229 ميليون دلار گندم وارد كشور شده است. ميزان واردات گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايشي در حدود 67 درصد را تجربه كرده است.
برنج هر چند كاهشي 36 درصدي را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد بود، اما دومين كالاي صدرنشين فهرست واردات شناخته شد. در اين دوره زماني يك ميليارد و 28 ميليون دلار برنج وارد ايران شده است.

 چين شريك واردات و صادرات

 بررسي‌هاي صورت گرفته از سوي گمرك نشان مي‌دهد عمده‌ترين خريداران كالاهاي ايراني در سال جاري چين، عراق، امارت متحده عربي، افغانستان و هند بوده‌اند.  عراق هر چند همچنان دومين خريدار بزرگ كالاهاي ايراني است اما حجم صادرات ايران كاهش اندكي را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه كرده است. بحران‌هاي داخلي عراق و حضور داعشي‌ها در مناطقي از اين كشور مهم‌ترين دليل كاهش صادرات ايران به عراق عنوان شده است. در اين دوره زماني صادرات ايران به افغانستان نيز با كاهشي 5/2 درصدي روبه‌رو بوده است. افغانستان چهارمين خريدار عمده كالاهاي ايراني است.
بر اساس اين گزارش هند پنجمين خريدار عمده كالاهاي ايراني است اما ميزان صادرات كالا به هند در اين دوره زماني كاهشي برابر با 18 درصد را تجربه كرده است. صادرات كالا به چين و امارت متحده عربي، به ترتيب 30 درصد و كمي بيش از دو درصد افزايش را تجربه كرده است. بيش از 68 درصد صادرات ايران، امسال به پنج كشور صورت گرفته است.

 عمده فروشندگان كالا به ايران

 از پنج كشور عمده خريدار كالاهاي ايراني سه كشور در فهرست واردكنندگان عمده كالا به كشور حضور دارند. ايران بيش از 69 درصد كالاهاي مورد نيازش را از پنج كشور خريداري مي‌كند. حجم واردات كالا از امارات متحده عربي با افزايشي 30 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل به 8 ميليارد و 270 ميليون دلار رسيد. ايران در اين دوره زماني 7 ميليارد و 874 ميليون دلار كالا از چين وارد كرد كه افزايشي 43 درصدي را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان مي‌دهد. واردات كالا از كره نيز با رشدي 11 درصدي به دو ميليارد و 700 ميليون دلار رسيد. ميزان واردات از هند نيز با كاهشي 76/2 درصدي دو ميليارد و 543 ميليون دلار اعلام شد.
 كاهش واردات كالا از هند به كاهش خريد برنج از سوي ايران بر مي‌گردد. واردات از تركيه نيز با رشدي 11 درصدي دو ميليارد و 543 ميليون دلار گزارش شده است.

 كاهش واردات روغن پالم

 گزارش ارايه شده از سوي گمرك نشان مي‌دهد تغييراتي در فهرست 10 كالاي وارداتي عمده به ايران رخ داده است.
 در اين دوره زماني شش قلم كالاي كشاورزي در ميان 10 قلم كالاي عمده وارداتي به ايران به چشم مي‌خورد. دانه گندم سخت، برنج، كنجاله سويا، دانه ذرت دامي و شكر تصفيه نشده، دانه گندم به جز گندم دامي، اقلام عمده غذايي وارد شده به ايران هستند. سال گذشته در اين دوره زماني 432 هزار تن روغن پالم وارد ايران شد و اين كالا توانست عنوان نهمين كالاي وارداتي به كشور را از آن خود كند. جنجال به پا شده بر سر استفاده از روغن پالم در لبنيات و ساير محصولات غذايي و اعمال محدوديت در اين خصوص سبب شده واردات روغن پالم به ايران كاهش يافته و اين كالا از فهرست 10 كالاي عمده وارداتي به ايران خارج شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون