• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3131 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر

اعلام جزييات برنامه‌ دولت براي وام 80 ميليوني خريد مسكن

در صورت تاييد بانك مركزي در سال آينده تسهيلات 80 ميليون توماني براي خريد مسكن پرداخت مي‌شود.
معاون وزير راه وشهرسازي با اعلام اين مطلب در گفت‌وگو با ايسنا افزود: پيش‌بيني كرده‌ايم حدود 300 هزار فقره تسهيلات براي خريد واحد مسكوني به طور متوسط مورد نياز است.  حامد مظاهريان گفت: از اين رو براي اجرايي كردن اين در حال مذاكره با بانك مركزي هستيم. وي در خصوص جزييات اين تسهيلات نيز گفت: بازپرداخت اين وام 15 ساله با اقساط ماهيانه حدود 750 تا 800 هزار تومان است. به گفته وي پرداخت اين وام بهترين راه براي كمك به قدرت خريد مردم است. مظاهريان با بيان اينكه رقم وام‌هايي كه درحال حاضر پرداخت مي‌شود كمكي براي خانه‌داركردن مردم نمي‌كند، اضافه كرد: ما در نظر گرفتيم يك خانه 80 متري در كشور به غير از شهرهاي بزرگ متري حدود 5/2 ميليون تومان محاسبه مي‌شود كه قيمت تمام‌شده آن حدود 200 ميليون تومان است، اگر كسي حدود 20 ميليون تومان سپرده‌گذاري كند و اين ميزان هر سه ماه يك‌بار دو برابر شود، در چهار دوره سه ماهه يعني 12 ماه، مي‌تواند 80 ميليون تومان وام بگيرد. وي افزود: بدين ترتيب با 20 ميليون سپرده شخص، مي‌شود صد ميليون تومان كه اين رقم ارزش 50 درصد خريد يك واحد مسكوني را تشكيل مي‌دهد. مظاهريان اضافه كرد: راه‌حل آن است كه براي دفاع ازحقوق مردم به آنها وام داده شود و دولت اين قضيه را مديريت كند، بدين‌ترتيب مي‌توانيم مسكن طبقه متوسط را تامين كنيم.
معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال كه آيا پرداخت اين ميزان وام، بار رواني براي بازار خواهد داشت؟ گفت: در شرايطي كه يك دوره ثبات در بازار مسكن به وجود آمده اگر اجراي اين طرح اعلام شود بار تورمي چنداني به بازار تحميل نمي‌كند ولي اگر زماني اعلام شود كه بازار دچار ثبات نباشد، تبعاتي براي بازار خواهد داشت. وي تاكيد كرد: در حال حاضر كه بازار مسكن دچار ركود است حتما كمترين تبعات را در اين بازار شاهد خواهيم بود. مظاهريان با بيان اينكه هر گونه افزايش سرمايه در بازار اثرات تورمي به جا مي‌گذارد، گفت: اما اين تبعات قابل كنترل است.


300 هزار وام براي بافت‌هاي فرسوده

وي با بيان اينكه از سال آينده و در برنامه بودجه دو برنامه مهم را مدنظر داريم، اضافه كرد: يكي از آنها 300 هزار وام براي بافت‌هاي فرسوده است كه به سازندگان پرداخت شود. مظاهريان با اشاره به اينكه اين مبلغ منجر به ساخت و ساز بيشتر مي‌شود، افزود: يعني كارگران سر كار مي‌روند، مصالح مصرف مي‌شود، بدين ترتيب فعاليت و چرخه اقتصادي جريان پيدا مي‌كند. معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه گفت: ‌يكي ديگر از برنامه‌هاي مطرح شده، پرداخت 200 هزار وام روستايي با سقف 15 ميليون تومان بابهره پنج درصد است كه در مجموع سالي 500 هزار واحد در بافت فرسوده و مسكن روستايي از كل يك ميليون واحد مسكوني پيش بيني شده كه مي‌توان گفت نيمي از حداكثر نياز كشور را شامل مي‌شود. وي تاكيد كرد: براساس آمارها اگر يك ميليون و 60 هزار واحد مسكوني در سال ساخته شود مي‌توانيم به اهداف طرح جامع مسكن دست يابيم.
مظاهريان با اشاره به اينكه براي خروج از ركود و مقابله با بيكاري راهي ارزان‌تر و راحت‌تر از ساخت مسكن سراغ نداريم، اضافه كرد: تقريبا با هر 25 ميليون توماني كه در ساخت و ساز پرداخت مي‌شود يك شغل ايجاد مي‌شود و تحريم‌ها روي اين وضعيت تاثير چنداني ندارد.

سهم دولت در ساخت و سازها افزايش يافت

معاون وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تاثير اجراي طرح مسكن مهر گفت: سهم دولت در ساخت در  سازها و 40 – 50 سال اخير نيم درصد بود. در طرح مسكن مهر حداكثر دخالتي كه از سوي دولت وجود داشته اتفاق افتاد و اين ميزان به سه درصد رسيد.

هزينه‌يي براي زيرساخت‌هاي مسكن مهر پيش‌بيني نشده بود

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه عوارض ناشي از طرح مسكن مهر محصول نهايي است كه در حال حاضر وجود دارد، افزود: تبعات اقتصادي در شاخص‌هاي كلان اقتصادي به وجود آمد كه به خلق پول انجاميد، اين مساله خود نقش عمده‌يي در تورم ناشي از 50 هزار ميليارد توماني بود كه به بازار تزريق شده است.
وي در ادامه با اشاره به نقاط قوت مسكن مهر گفت: با اجراي اين طرح حاشيه نشيني در بخش‌هايي از كشور ساماندهي شده و تا حدودي در زمينه صنعتي‌سازي ساختمان توفيقاتي نيز به وجود آمده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه نبايد فراموش كنيم اسكان جمعيت در واحد‌هاي مسكن مهر به طور كامل صورت نگرفته است، اضافه كرد: يكي از اولويت‌هاي وزارت راه و شهرسازي تكميل پروژه‌هاي مسكن مهر است كه در حال حاضر حدود 85 درصد پيشرفت داشته و قرار است اين پروژه در سال 1394 تكميل شود.
مظاهريان افزود: زماني كه اين پروژه تكميل شود و به اوج بارگذاري برسد نگراني‌هايي وجود دارد كه در صورت اوج پذيري جمعيتي، خدمات لازم پيش بيني شود كه بتواند پاسخگوي نياز جمعيتي باشد.

خريد و فروش مسكن مهر از تمركز فقر جلوگيري   مي‌كند

معاون وزيرراه وشهرسازي در پاسخ به موضوع خريد و فروش واحد‌هاي مسكن مهر گفت: ‌وقتي اجازه خريد و فروش داده مي‌شود قشرهاي مختلف جامعه با هم مواجه مي‌شوند و كنار يكديگر در مجتمع‌هاي مسكن مهر اسكان مي‌يابند، بدين ترتيب از تمركز فقر دريك نقطه جلوگيري مي‌شود. مظاهريان با اشاره به واحدهاي مسكن مهر كه ناتمام باقي مانده است، گفت: دليل اين امر كافي نبودن آورده متقاضيان است، وقتي يك مجموعه 10 واحدي قرار است ساخته شود اگر يك نفر آورده‌اش را تكميل نكند كل پروژه عقب مي‌افتد‌، اما در صورت خريد و فروش اگر فرد  يا گروهي كه توان تكميل آورده خود را ندارد مي‌توانند واحدشان را بفروشند و با وارد شدن گروه جديد، پروژه امكان تكميل سريع‌تر را پيدا مي‌كند.
وي در پاسخ به آخرين وضعيت طرح‌هاي مطرح شده مانند مسكن اجتماعي، حمايتي و... نيز گفت: فقط نتايج نهايي براي اين طرح‌ها اعلام نشده اما واقعيت آن است كه هر بخش از اين طرح‌ها نهايي شد ما اطلاع‌رساني‌هاي لازم را داشته‌ايم، يعني برنامه دولت يازدهم اين است كه هرجا به جمع‌بندي درباره طرح‌ها برسد اعلام عمومي را انجام مي‌دهد. معاون وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: هر طرحي كه مطرح شده با بدنه كارشناسي نيز در ميان گذاشته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون