• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3131 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر

شوخي طلايي دلار با بازار


به نتيجه نرسيدن و تمديد مذاكرات هسته‌يي منجر به تغيير روند بازارهاي سرمايه‌گذاري شد. به اين ترتيب بازارهاي ارز و سكه به تمديد مذاكرات چراغ سبز نشان دادند و بورس گارد دفاعي گرفت و قرمز شد. در هفته‌يي كه گذشت دلار با 3365 تومان آغاز كرد و در پايان روز شنبه با قيمت 3370 تومان به كار خود پايان داد. روز دوم هفته گذشته هم دلار پنج تومان گران شد ولي در روز سوم جهش هيجاني بازار قيمت دلار را به 3450 تومان رساند تا دلار بعد از مدت‌ها به بازار لبخند بزند و با ديگر بازارهاي پول و سرمايه شوخي كند. در روزهاي بعد هر چند دلار اندكي ارزان شد ولي به اندازه قابل توجهي از موضع خود پايين نيامد تا در روز چهارشنبه به 3420 و 3425 تومان برسد. اما در روز پاياني معاملاتي هفته يعني پنجشنبه قيمت هر دلار به قيمت روز سه‌شنبه بازگشت و مجددا 3430 تومان معامله شد.
كامران محرابي، فعال بازار ارز بر اين باور است كه روند صعودي بازار ارز فعلا ادامه خواهد داشت ولي با شرايط فعلي نمي‌توان انتظار داشت كه قيمت‌ها دچار جهش‌هاي هيجاني بشوند. ولي با توجه به بالا رفتن نرخ ارز در بودجه 94 بطور طبيعي در بازار آزاد هم بايد انتظار داشت كه ارزهاي مختلف حداقل به ميزان 200 تومان گران شوند. البته اين بستگي به نحوه مديريت دولت بر بازار ارز دارد و ممكن است با مديريت نادرست بازار با شوك‌هاي متوالي همراه شده و با جهش‌هاي غير قابل پيش‌بيني مواجه شويم. اين فعال بازار ارز همچنين تثبيت قيمت دلار در كانال 3400 توماني را پايدار دانست و پيش‌بيني كرد قيمت دلار ديگر به كانال 3300 توماني باز نگردد.
 به اين ترتيب به نظر مي‌رسد دلار در كانال 3400 توماني گير افتاده و فعلا تا زماني كه خبر رواني تازه‌يي بازار را دچار هيجان نكند، موقعيت خود را در اين كانال حفظ كند. روز پنجشنبه همچنين يورو 4280 تومان معامله شد. پوند انگليس 5370 تومان، درهم 935 تومان و لير تركيه 1560 تومان آخرين قيمت‌هاي معامله ارزهاي خارجي در بازار پنجشنبه تهران بودند. اما اونس جهاني طلا هم روز جمعه حدود 6 دلار افت كرد و به 1222 دلار رسيد.
 به اين ترتيب مظنه مثقال طلا به 434 هزار تومان رسيد و هر گرم طلاي 18 عيار يكصد هراز و 190 تومان قيمت خورد. اما سكه طرح قديم 979 هزار تومان و طرح جديد 980 هزار تومان معامله شد. نيم سكه 492 هزار تومان و ربع سكه 270 هزار تومان، آخرين قيمت‌هاي روز پنجشنبه بازار طلاي تهران بودند. به اين ترتيب آخرين قيمت سكه يك گرمي 173 هزار تومان بود. در بازار طلا و سكه نيز با توجه به تاثير‌گذاري قيمت دلار در فرمول تعيين قيمت سكه و طلا بايد انتظار رشدي همپا در اين بازار و بازار ارز را داشته باشيم. در واقع هر چند روند بازار جهاني طلا به دليل كاهش قيمت جهاني نفت نزولي است اما بالا رفتن نرخ دلار مي‌تواند روند بازار داخلي ايران را متفاوت از بازار جهاني طلا رقم بزند و اين مي‌تواند منجر به بلاتكليفي سرمايه‌گذاران علاقه‌مند در بازار طلا و سكه شود.
افت 6 دلاري قيمت جهاني طلا در روز جمعه در حالي اتفاق افتاد كه برخي خريداران اقدام به برداشت سود ناشي از رشد قيمت‌هاي اخير در بازار جهاني طلا مي‌كردند. به اين ترتيب قيمت فلز زرد روز جمعه كاهش يافت، اما با عقب‌نشيني دلار و كاهش قيمت نفت به اشت‌هاي ريسك‌پذيري سرمايه‌گذاران آسيب زد تا طلا بزرگ‌ترين افزايش هفتگي خود در دو ماه اخير را تجربه كند.
به گزارش رويترز، قيمت طلا پس از جهش بزرگ روز سه‌شنبه، هفته گذشته 5/2 درصد (30 دلار) افزايش يافت. افت شاخص‌هاي بازارهاي جهاني سهام برخي سرمايه‌گذاران را وادار به خريد طلا به عنوان يك سرمايه‌گذاري جايگزين كرده است، در حالي كه كاهش ارزش دلار، طلا را (كه به دلار ارزش‌گذاري مي‌شود) براي دارندگان ساير ارزها ارزان ساخته است. بر اساس اين گزارش، قيمت هر اونس طلا روز جمعه با 6 دلار كاهش به 1222 دلار رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون